onsdag 25 september 2013

Tiden går...

Gomorron. Länge sen jag skrev en rad. Saknar detta med att skriva varje dag, men ju mindre jag skriver desto mer inser jag att jag inte har något att skriva om :) Ordbajseri bara alltså...

Först vill jag visa min fina bakgrund i mobilen. Älskade pappa. Å vad jag tycker om denna bilden. Han vandrar ensam bort. Det hugger i mig varje gång jag använder mobilen, men jag tycker det är bra, för jag är så otroligt bra på att stoppa huvudet i sanden och "glömma".



Nu i helgen som kommer får jag finbesök från Stockholm. Alice, en tjej som jag träffat via en grupp på Facebook, kommer ner för att gå på bokmässan. Jag skall möta henne på tåget vid 20-tiden på fredag och så åker hon hem vid lunch på söndag. Däremellan skall vi alltså hinna med bokmässan samt att äta färska räkor, dricka vin och tjöta. Det skall vi nog hinna med :)

I lördags var jag på Liseberg med en kollega och 2 av hans 4 barn. Frugan anslöt sig senare. Vi åkte alla Rabalder, barnens bergbana, den var riktigt kul. Sen åkte jag och dottern Jukebok, en favvis, fast det blir "längre och längre" ju äldre jag blir (jag vill hoppa av efter halva tiden...). Vi avslutade med att bli genomblöta på FlumeRide. På Liseberg finns mjukglass som är låglaktos. Jag har inte ätit mjukglass på säkert 4 år, definitivt inte sedan jag blev laktosintolerant. Så jag tog 2 laktaspiller och åt en mjukglass med strössel. Det var väldigt gott, men halva storleken hade räckt (upptäckte jag senare när jag ätit hela och magen stod i 14 hörn). Tur man inte är där ofta (tror det var 8 år sedan jag var på Liseberg om man bortser från jul-Liseberg och någon firmafest med jobbet).


I söndags var det dags för första pärlningen för säsongen för min del, jag hade ju ingen moppe för 2 veckor sedan när de började. Men oj vad mycket folk! Alla hade verkligen gått man ur huse för att komma och pärla. Jag tror att det är alla dessa som hört talas om Kristian Gidlund och hans öde, som ville GÖRA något.


Lokalerna var överfulla, alla bord var tagna, folk satt på golvet bakom där jag tog denna bilden och på andra våningen på kontoret. Och fler kom hela tiden. Jag vände faktiskt i dörren och åkte hem och pärlade hemma istället...


Samtidigt kollade jag på Murdoch Mysteries på plattan. Riktigt mysigt.

Invägningen i söndags gick väl inte så där bra. Jag stod still och Maggie lyckades jag inte väga. Jag köpte vågen via Let's Deal för några veckor sedan och har nu skickat in ett klagomål. Man måste stå absolut blickstilla för att siffrorna skall "fastna". Jag har aldrig varit med om en våg som är så känslig tidigare. Helt omöjligt att väga sig när man har en slingrig katt i famnen. Jag vägde Cornelia (också slingrig) hur lätt som helst på min gamla våg, fast den har lagt av tyvärr och jag var tvungen att köpa en ny. Denna är en sån som man kan kolla massa värden på, men jag har inte brytt mig om att ställa in dem då jag är så irriterad på vågen. Man kan heller inte sätta på den genom att peta på den med foten, utan man måste lyfta den från golvet för att den skall starta...

Jag var förresten på gymmet både onsdag och fredag förra veckan. Skulle gått i måndags också, men var för slut i huvudet och gav mig själv ledigt. Men ikväll skall jag dit igen. I måndags var jag iväg för ett möte med en kurator på Urologen på Sahlgrenska. Ett anhörigmöte. Jag trodde att jag bara skulle få gå en gång, men att hon skulle kunna tipsa mig om någon annan jag skulle kunna gå och prata med, men jag får visst gå några gånger. Om 2 veckor skall jag dit igen. Hon var bra, men det är skitjobbigt att ta allt från början, hade jätteont i huvudet efteråt och var hur slut som helst.

Nu skall jag ta och plocka undan allt som ligger och skräpar på skrivbordet, städerskan kommer idag. Men först 2 tips som jag la upp på Facebook igår:


Denna smarta grenkontakt köpte jag på Clas Ohlsson igår. Med 2 inbyggad USB-portar! Så smart! Laddar ju alltid mobilen vid sängen, och ibland också surfplattan, men den grenkontakt jag hade (som också skulle ha ström för väckarklockan och sänglampan) klarade inte 2 "klumpar" utrymmesmässigt, så då fick jag dra ur sänglampan. Men denna lösningen är ju så smart. Tyvärr är det bara 1 A sammanlagt, så om man laddar 2 saker är det bara 0,5 A, men man laddar ju hela natten.


Sen vill jag visa hur jag fryser in vitlök. 6 hela vitlökar skalas och mals, och sen kletar jag ut allt i 2 isformar från IKEA (avsedda för att frysa pinnar att ha i en vattenflaska). Sen bryter man bara av så mycket som man behöver för sin matlagning. Men tänk på att inte packa vitlöken för hårt, då blir den omöjlig att bryta av (been there, done that).

Ha en bra onsdag!

1 kommentar:

  1. Hej Lena! Jag gillar dina inlägg om vardagen - fina reflektioner.. Tack för tipset om vitlöken! Kram Carin

    SvaraRadera