torsdag 2 januari 2014

Onsdag/Nyårsdagen

Gokväll igen. Lika bra att "få det gjort", d.v.s. att skriva dagens inlägg också. I morgon bitti kommer jag att vara lite stressad. Städerskan kommer kl 9 och vill inte att någon är hemma då. Jag har ställt klockan på 7. Usch.

Idag nyårsdagen vaknade jag vid 8. Hade svårt att somna efter "nyårsfirandet" igår natt, jag hade så förbannat ont i kroppen... I alla fall kom jag iväg härifrån vid 10.30 och åkte in mot stan.

I söndags köpte jag ju en biljett för $30 som gäller på alla 4 av det företagets rundtursbusslinjer. Jag hade ju utnyttjat lite av den, tog första delen av den blå linjen, ner till Fisherman's Wharf. Och sen hela den röda linjen till Golden Gate Bridge (där vi ju fastnade i trafikstockningar). Idag tänkte jag åka lite till. På den blå linjen och åkte samma tur som i söndags (varför betala för vanlig busstrafik när jag redan hade en biljett?). Men först fick jag vänta lite på andra våningen i bussen. Den gick från Union Square, där många exklusiva butiker ligger.




Förbannat mycket trafik är det. Det är en sak som slog mig direkt när jag kom in här i söndags: så mycket mer trafik nu än när jag bodde här. Bilar precis överallt. Man mår dåligt av avgaserna!

Iväg åkte vi och jag hoppade av nere vid Pier 39, där alla turisterna hamnar förr eller senare.


Fast först åkte vi förbi Lombard Street, "The crookedest street in the world". Fast nu har de faktiskt börjat säga "The crookedest street in the US" så jag antar att det finns en krokigare gata någonstans. Ser ni den inte? Titta längst bort...


Julgranen nere vid Pier 39.

Dags för lunch nästan direkt, och jag slank in på:


Där fanns massa gott:


Fast jag beställde bara en sån här (frozen strawberry Margarita) medans jag väntade på min lunch:


Av den blev jag så här glad:


Maten var god, men jag fick lämna hälften som vanligt (snål-Hanson gråter). Efter maten gick jag in bland alla turisterna. Någon har tydligen sett Forrest Gump:


På piren finns bara turister och turistfällor:


Men längst ut kan man se och höra sjölejonen. Först en bild ifall filmen inte kommer med:


Så skall vi se om jag lyckas lägga upp en film.


Den laddar i alla fall, får se om den blir klar någon gång. Bara för det tar vi en film till... En skön snubbe som spelade go musik:


När jag var mätt på att se alla turister gick jag upp till stället där man kan hoppa på turbussen igen och tog resten av den blå turen ner till Union Square igen.

Då fick jag bland annat se City Hall, en väldigt vacker byggnad.


Sen hoppade jag på den gröna linjen, som skulle ta mig till Golden Gate Park. Fy fabian vad mycket trafik det var. Och KALLT! Det blåser som fasen på toppen av en dubbeldäckare, och det saknas ju både väggar och tak på andra våningen. Fick gå ner och sätta mig ibland för att värma mig, jag hade en tunn blus och min sommarjacka på mig, alldeles för lite.

Vi fick ta lite omvägar p.g.a. att det var mycket trafik och vissa infarter till parken var stängda då det var helgdag. Vad jag inte kan förstå är varför de tillåter trafik inne i parken överhuvudtaget. Är det inte meningen att det skall vara en "recreational area"? Då behöver man ju inte sin bil.... Bilar, bilar överallt.



Gamla träd. De dör säkert snart av alla avgaser. Jag fick sitta med jackan uppdragen över näsan, för jag mådde illa av avgaserna.


Här ligger de Young museum, som jag aldrig varit i och inte har en aning om vad de visar. Eller rättare sagt detta är parken framför muséet...

Sen vidare till de berömda hippiekvarteren som ligger på framförallt Haight street. Alla har väl hört talas om Haight/Ashbury? Det är gathörnet där dessa 2 gator möts, och där säger man att hippiekulturen uppstod. Det är väldigt färgglatt i området i alla fall, och hashdoften är stark när man kör förbi...




Det berömda gathörnet. Folk snor tydligen skyltarna så just dessa 2 sitter väldigt högt upp...


Kolla benen...


Nu frös jag ordentligt och ville bara tillbaka. Men först skulle vi åka förbi "The painted ladies". Det är 5-6 väldigt vackra, färgglada hus som ligger vid Alamo Square. Tyvärr kunde vi inte köra förbi dem i rätt vinkel för fotografering, p.g.a. trafiken, så för er skull kommer här en bild jag lånat på nätet:


Så här såg jag ut när jag åkte rundtursbuss och frös som fan och inte ville andas in alla avgaser:


När vi väl kom tillbaka till Union Square var jag återigen inne på Victoria's Secret för att köpa kläder åt f.d. kollegans döttrar. Nu hade de fått välja av fotografier jag tagit. Men när jag skulle ta dem så insåg jag att de kostade ungefär dubbelt så mycket mot vad Hanna trodde, så jag var återigen tvungen att maila och fråga... I morgon kl 7 startar deras rea, så jag får vara där tidigt om jag skall få tag på något. De visste inte hur mycket de skulle sättas ner...

Direkt hem efter detta, trött och kall landade jag här vid 18-tiden. Förresten, så här ser huset ut som jag bor i.


I morgon kommer alltså städerskan. Sen på fredag skall jag också vara ute ur huset tidigt, då Brian och Susan kommer hem vid 10 från östkusten. De ville ha lite tid för sig själva att "landa" så jag blir ute hela dagen. På eftermiddagen/kvällen umgås jag med dem, på lördag kommer deras son med fru och barn och vi äter lunch, sen åker jag till familj nr 2. Sen har jag hela söndagen där, för att fixa allt jag inte hunnit och se allt jag missat. På måndag åker jag hem. VILL INTE FLYGA!!

Ha en bra "vad det nu är för dag" hemma. Nu skall jag snart sova. Gonatt!

3 kommentarer:

  1. kajsa.jansson@spray.se3 januari 2014 kl. 12:31

    Härligt att läsa om din resa! Jag var utbytesstudent i Arizona i mitten av 80-talet och besökte då SF vid flera tillfällen.
    En fantastisk stad. Var dessutom tillbaka i början på 90-talet. Längtar tillbaka....... Passa på och njut! Flygresan hem ordnar sig!
    /Kajsa

    SvaraRadera
  2. Jättekul att få ta del av din resa!

    SvaraRadera
  3. SF är ju bara bäst. Hoppas jag klarar flygresan. ... puh.

    SvaraRadera