fredag 3 januari 2014

Torsdag

Gomorron. Klockan är lite drygt 8. Idag kommer värdparet hem, och jag har lovat att inte vara hemma då så att de kan "landa" i lugn och ro efter sin tid på östkusten. Jag har inte riktigt koll på när deras plan landar, men jag har för mig att jag tänkte att jag skulle vara ute ur huset vid 9.30.... så jag har lite bråttom. Måste ju bädda snyggt och lämna rummet fint så att jag inte behöver skämmas...

Igår åkte jag också hemifrån tidigt eftersom städerskan skulle komma. Varje tur in till stan börjar på BART-stationen Rockridge. Så här ser tåget ut.


Man ser knappt att det kommer, det går så fort. 10 vagnar brukar tåget vara och det är låååångt. Just denna linjen går en gång var 20:e minut, nästan dygnet runt.


Här kommer det! De svarta rutorna i marken talar om var dörrarna kommer att vara. Folk står väldigt snällt i kö och ingen knör. Amerikanare är för övrigt väldigt bra på att stå i kö utan uppmaning. Skall man handla något i en affär så är det oftast en kö till flera kassor, och där står folk utan skyltar eller något. När man kommer som ny in i en affär gäller det att iaktta alla andra och se vad de gör... Nåväl...

Allra först åkte jag återigen in till Victoria's Secret, jag hade lovat att köpa varsit hoodie- och byxset till kompisen Hannas döttrar. VS skulle ha rea från och med igår, men det visade sig att det jag skulle ha inte var nersatt. I alla fall fick jag lagt undan det jag skulle ha, så skönt att inte behöva bära på det hela dagen. Hittade även en pyamas till mig (bilder kommer längre ner i inlägget).

Näst på agendan stod ett besök på en shoppinggalleria som hette Stonestown. För att komma dit fick jag gå ner i BART-stationen igen, fast en våning ovanför. Där gick det flera "street cars", alltså som våra spårvagnar, men inne i city går de under jorden. Jag tog linje M mot Balboa Park och hoppade av i Stonestown.

Oj vad besviken jag blev. Stället var ju mindre än vårt Frölunda Torg hemma. Lite drygt 100 butiker och många av dem alldeles för exklusiva för mig. Jag åt lunch här:


Sushi blev det, en liten portion med 4 bitar, garanterat fritt från gul lök och "dairy" (mjölkprodukter). Skitsvårt att hitta mat här, jag måste börja leta INNAN jag är alldeles för hungrig. Mycket sushi och sallad blir det, och hamburgare minus pommes och bröd. Jag har inte ätit någon pizza och inga tacos.

Här är en bild inifrån gallerian:


Som sagt, lite snopen gick jag därifrån och undrade vad jag nu skulle hitta på. Jag tog linje M resten av vägen till Balboa Park, men där fanns ingenting alls kul. Tog linje J in till stan igen. På vägen kom jag på att jag skulle åka till havet! Linje N tog mig ända ut till Ocean Beach. Havet är alltid en kraftinjektion för mig!




Kallt som satan var det.



Så himla fräckt med vågorna som kom från olika håll. Här kommer en liten film också:


Jaha, and now då? Hungrig var jag igen. Hittade ett ställe ett kvarter från stranden där jag satte mig ner med ett glas vin och denna hamburgare:


Den var mycket god, och mycket stark. Ett stort plus till dem för att de obligatoriska pommesarna var utelämnade! Det var så varm att svetten rann på mig, satt precis i solen. Men det var skönt.

Sen tillbaka till stan och Victoria's Secret där jag nu också hittade en hoodie till Hanna (jag hade frågat henne om inte hon skulle ha något också) och så såna där Body Mists som många pratar om. Istället för parfym om jag fattar det hela rätt. Det var lite svårt att välja så jag tog bara 5 st (de sålde 5 st för $20 (ca 130 kr)). BART hem med alla som varit på jobbet (det var trångt...) och sen äntligen hemma igen.

Här är mina inköp för mig och Hanna med döttrar:


Min pyamas. Den såg ut så här på, i det MYCKET rosa provrummet....


Ja, fruktansvärt osexig och alldeles för stor. Men jag känner mig väldigt osexig och storleken mindre (M) var alldeles för liten.


Mina Body Mists.


En av Hannas döttrar valde detta set (trycket är på ryggen av tröjan).


Den andra dottern valde detta set.


Till Hanna fick jag välja själv, så det bidde denna (också en hoodie med tryck på ryggen).

Nu skall jag klä på mig, släppa in katten, städa upp rummet och äta frukost och sen sticka iväg. Får se vart det bär av idag. Funderar på Filmore Street, där det finns massa små affärer med konsthantverk och annat. Och kanske ett besök till Norska Sjömanskyrkan igen, för att slå ihjäl lite tid. Jag skall skriva en lapp till värdparet här där jag välkomnar dem hem och frågar om jag får lov att ta ut dem på restaurang ikväll, som tack för att jag fått bo här. Säger till dem att jag är hemma vid 17-tiden, det borde bli lagom. Vi får se.

Ha en skön fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar