måndag 6 januari 2014

Söndag och måndag

Gomiddag. Klockan är strax efter 11 måndag förmiddag. 4 h kvar tills vi åker till flygplatsen. Ja, ni vet vad jag tycker om det. Tänkte jag skulle roa mig en liten stund med att skriva om de sista 2 dagarna.

Söndag morgon följde jag med Carol till en Farmer's Market. Alltså en marknad där det såldes frukt och grönsaker (och annat). Att bo i California innebär att man kan få färska lokala grönsaker årets alla dagar. Kanske inte alla grönsaker året om, men det finns massor hela tiden. Mycket är organiskt.


Här handlar Carol massa grönt.


Marknaden.


Olika sorters potatis.

Sen åkte vi hem och lämnade det vi köpt och hämtade upp yngste sonen Max. Vi körde honom till flygplatsen, han skulle tillbaka till college i Philadelphia. Efter det var det lite andra ärenden innan vi styrde hemåt. Jag passade på att hoppa av vid Stonestown Galleria, där jag var häromdagen. Det ligger bara någon km från familjens hus. Ulrika blev glad då jag här hittade den "hand sanitizer" som hon beställt. Hittade den i stan också, fast med fel lukt (skulle vara pepparmint).


Köpte några till mig också, men inte pepparmint, gillade inte den doften.

Jag passade också på att köpa på mig ett STORT lager kaneltuggummi. Fattar inte att vi inte har denna underbart goda, starka smak hemma.


30 paket. Tror ni det räcker ett tag? Älskar dem! Man kanske skulle börja importera...

Hem och vila lite, sen ut igen. Nu skulle vi gå på bio. Saving Mr Banks hette filmen, och huvudpersonerna var Emma Thompson, Tom Hanks och Colin Farrell. Den var jättebra! Fast ändå bättre hade den nog varit om jag någon gång sett eller läst Mary Poppins... Den handlade nämligen om Walt Disney's (Hanks) kamp om att få filmatisera P.L Traver's (Thompson) Mary Poppins. Colin Farrell spelar Traver's pappa i återblickarna till hennes barndom. Här är den officiella trailern. Kommer på svensk bio runt Alla Hjärtans dag tror jag det var.


Vi var i alla fall mycket nöjda båda två. Definitivt ingen action, och ingen kärleksfilm heller. Mer en långsam drama med underbara karaktärer och skådespelare.

Hem och ganska tidigt i säng. Såg de sista avsnitten av 10:e säsongen av NCIS innan jag somnade.

Klockan ringde 06.00 och det var bara att gå upp. Jag hade sagt att jag skulle följa med Carol och Cimarron på deras måndagspromenad på beachen, tillsammans med massa andra hundägare. Satan i gatan vad kallt det var nere vid vattnet. Det blåste rakt in från Stilla havet, och utan att räkna in vinden var det bara 10°C, men det var mer nära noll om man räknar in vinden...



Tyvärr blev det ingen promenad av för oss. Cimarron är inte alls bra. Hon har tydligen haft en parasit och slutade äta i november. Nu äter hon igen men har fått ett stort svårbehandlat sår ända in till benet på en av bakbenen. Idag kunde hon inte alls stödja på det. Just i denna stund är de hos veterinären. Det går snabbt utför med denna hund (14 år) och Carol tror inte att hon klarar sig veckan ut. Hoppas det, för Ed är bortrest och det vore för hemskt om hon behövde gå igenom avlivningen ensam. När jag var här december 1999 hade de precis fått hunden.

Här är en bild på familjen 1999 framför julgranen (har alla bilderna inscannade på datorn):


Å herregud. Det bär mig emot att visa nästa bild. Men så här såg jag ut då. Fy fan rent ut sagt. Mina 15-20 kg som jag vill gå ner nu är ju INGENTING om man jämför hur jag såg ut. Jag blir så ÄCKLAD av mig själv...


USCH!!!

I alla fall, efter den misslyckade strandpromenaden shoppade vi lite mat till Carol på Safeway och Trader Joe's. Kul att få följa med på lite vanliga ärenden. Sen hem och jag har nu packat och duschat och sitter väl egentligen bara och väntar på att vi skall åka. Jag har förresten fotograferat huset lite. MYCKET stor skillnad mot huset i Oakland. Detta huset märker man att någon bor i. Väldigt mycket saker framme, stökigt och smutsigt och tidvis till och med ofräscht, men mycket trevligare än det sterila huset jag bodde i första veckan.


Carol och Cimarron i köket.


Carol gör så otroligt fina lapptäcken. Detta är en bit av hennes syrum.


Har ni sett en sån smart glasfiberplatta hon har på symaskinen?


"Mitt" rum.


Huset.

Så nu har jag slagit ihjäl en halvtimme.... 3,5 h kvar tills vi skall åka. Var är mitt vin?? Håll nu tummarna. Tyvärr så sover ni när mitt plan lyfter (02.35 svensk tid) men om någon skulle RÅKA vara uppe kan ni ju hålla en tumme eller två...

Hör av mig när jag kommer hem. Landar i Köpenhamn 13.25 svensk tid på tisdag. Sen tar jag tåget (har bokat första klass!) 15.46 om allt går rätt och är hemma i Göteborg 19.20. Förhoppningsvis hämtar Hanna mig, annars tar jag en taxi. På återhörande!

4 kommentarer:

  1. du har haft en bra resa verkar det som o fått träffa gamla bekanta o sett mycket flyg försiktigt hem nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast hemma är ju ändå bäst :)

      Radera