måndag 28 april 2014

Ont i kroppen...

Gomorron. Vilken underbar helg det har varit, vädermässigt! I fredags när jag kom hem så tog jag med Maggie ut på en liten promenad på gräsmattan utanför. Jag har gjort det några gånger tidigare, men då bara med ett snöre fäst i hennes sele. Nu hade jag köpt ett riktigt koppel. Jag fick genast med mig 2 småtjejer, de blev så förtjusta i Maggie att de följde med in sen. Här är hon i alla fall på grönbete:


Jag tycker att denna bilden blev helt underbar.

Jag fick i veckan 2 biljetter till en körföreställning på Artisten inne i stan. Det var Högskolan för scen och musik som skulle uppträda, de åker snart till Verona och ville visa vad de kunde innan dess. Tyvärr fick jag inte med mig någon annan, så jag tog moppen in till stan själv. Sen hittade jag en person i kön som ville ha en biljett. Föreställningen var väldigt bra och jag är glad att jag åkte in. Hemma igen vid 20.30.

Lördagen inleddes med en rask promenad till min frisör. Jag gick en omväg för jag tänkte köpa frukost på ett bageri (Margaretas), men de gör inga mackor på helgerna. Promenaden var i alla fall 5,72 km. Jag kom fram ett par minuter i 9 och hann tvätta av mig och byta tröja innan det var dags. Här är några stilstudier. Jag har en före-bild också, men jag fattar inte hur frisören lyckades ta en så dålig bild, så den låter jag bli att visa.




Klart!


Ca 15 cm kapades, håret färgades och slingades. Syns inte så bra här dock.

Sen tog jag en promenad hem igen, RunKeeper slutade funka på vägen men jag uppskattar den till ca 5 km. Alltså drygt 1 mil under dagen. Resten av dagen spenderades på altanen.


Maggie pussas med grannens hund Figo genom staketet. De har aldrig träffats "på riktigt", men så här genom staketet är de väldigt förtjusta i varandra.


Det är varmt med så mycket päls...

I fredags bestämdes det att jag skulle jobba på söndagen. Det är lite mycket nu, och jag hade en grej som skulle ta ett antal timmar och som krävde att jag inte blev störd hela tiden. Jag sa att jag skulle gå in vid 9-tiden. Under lördagen insåg jag dock att jag inte alls ville sitta inne hela dagen, när det var så vackert väder ute, så jag ställde klockan på 5 och var inne på jobbet redan 5.45. Jag arbetade intensivt i 5,5 h och när jag var klar var det ju jättemycket dag kvar! :)

Jag gick upp till Maxi för att handla lite och såg att det var något grill-jippo där. Det bjöds på grillat och alla grillar hade 20 % rabatt. Jag brukar köpa en sån där klotgrill på ben, från Kina eller nått, och så får jag slänga den efter ett år. Nu köpte jag mig en Weber-grill, med 20 % rabatt blev det ca 550 kr. Jag lyxade också till det med ett fisk- och skaldjursgrillspett från fiskdisken.

Äntligen hemma och klockan var inte ens 12. Fram med allt och ut på altanen. Korsord, något att dricka, datorn, parasollen och jag. Mysigt! Men jag blev rastlös. Trots att jag fortfarande var lite stel från mil-promenaden dagen innan, så gick jag ut igen. Denna gången in i skogen i Änggårdsbergen. Jag gick en lång promenad på 9,62 km. På vägen träffade jag på en f.d. kollega med fru, vi snackade en stund. Jag gick ut ur Änggårdsbergen och in i villakvarteren. Sen in i Botaniska från huvudingången. De har flera japanska utställningar, men jag såg inte de som var i växthuset. För mycket folk och för mycket blompollen. Här är lite bilder från min promenad.


Axlemossen i Änggårdsbergen. Otroligt rofylld plats. Här fikar jag ibland.


Det otroligt vackra trädet vid Lilla Änggården. Jag tror det är magnolia.


Japanska rislyktor i träden vid Botaniskas huvudingång.








När jag kom hem var jag ordentligt trött i kroppen. Jag stretchade så gott det gick, men resten av kvällen hade jag väldigt ont. Inte träningsvärk, utan ont i ryggen, foten och höften, som jag alla har skador i.

Fram med lådan med grillen, montera ihop den (lite skillnad på ca 15 delar eller de hundratals som medföljer när man köper en billig klotgrill...). Först försökte jag med min elstarter till grillen, men den har dött.


Det fick bli tändvätska sen. TILL SLUT kunde jag äntligen lägga på mitt grillspett.


Och jag säger bara ÅÅÅÅÅÅ. Vad gott det var! Jag åt det bara med vitlökskvarg men det var något av det godaste jag någonsin ätit. Finns på ICA Maxi 421 och kostar en slant (75 kr), men om man skall lyxa till det någon gång... Alternativet är ju att göra själv, skall se om jag inte kan göra det någon gång. Det var i alla fall lax, svärdfisk, stora räkor, röd lök och paprika. Allt marinerat i rapsolja, sambal, vitlök, örter och massa kryddor.

Sen kunde jag inte röra mig på resten av kvällen. Nu när jag vaknade hade jag också otroligt ont och var stel, det har inte släppt än. Det blir väl en ynklig dag idag :) Men om man bortser från smärtorna så känner jag mig väldigt nöjd med min motion i helgen.

Nu är det arbete i 2,5 dagar, ledig i 1,5 dagar och arbete 1 dag som gäller. Man kan lätt bli van vid dessa helger.... fast nu är det väl inget före midsommar?

Ha en bra dag/vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar