torsdag 31 juli 2014

Semestrar vidare

God förmiddag. Jag har tänkt skriva i flera dagar, men det har liksom inte blivit av... Idag tänkte jag ta mig i kragen. Jag kom ju hit till Ellös förra lördagen, och jag har INTE bara legat på latsidan! Nej jag och morbror har passat på att göra massa för mormor, som varit ute på roadtrip med min styvmor och hennes syster. Jag har skrubbat mormors kök, skrubbat bort massa alger på hennes staket, grovstädat hennes badrum, skrubbat en stor röllakanmatta och tvättat golven. Så här såg det ut när jag skrubbade staketet:


Man kan se skillnaden på den vänstra och högra sidan. Vattenslangen fick jag sluta använda då jag inte visste att vi hade bevattningsförbud. Innan jag åker hem skall jag se till att måla staketet också. Om vi hittar någon färg.

Mattan var stor...


Den luktar så gott nu när den ligger på sin plats i vardagsrummet igen.

Straffet för allt detta arbete fick jag igår. Fy fabian vad jag hade ont i min axel. Jag kunde inte ens lösa korsord då jag inte kunde hålla i pennan. Massa värktabletter och flera timmar med värmedynan hjälpte inte. Idag är det lite bättre.

När roadtrip-gänget kom hem i tisdags hade också morbrors dotter med pojkvän kommit, och de hade med sig 5 kg råa kräftor. Dessa kokades och åts under stor njutning. GIVETVIS pratar vi havskräftor. De andra är ju bara "rödmyror" :)


Vädret har varit helt underbart. Jag har badat varje dag förutom de 2 sista dagarna. Vattentemperaturen har varit runt 23-24°C, vilket är väldigt högt då vi har öppet rakt ut till havet. Idag blåser det småspik. Jag sitter ute på altanen just nu eftersom "internettet" kommer från min andra morbror på andra sidan gångvägen. Bäst mottagning härute. Jag hade tänkt sitta här och lösa lite korsord, men jag vet inte om det går. Tidningen blåser bort hela tiden...

Jag har haft mer besök också. I måndags kom Fari från Jönköping på sin MC och Angela från Kungshamn i sin bil. Faris besök var planerat, vi har aldrig setts och han älskar att köra sin MC, så därför bokade vi in ett besök. Angela var på väg hem och tänkte överraska mig, men hon visste inte riktigt var vi bor så hon fick ringa och avslöja att hon var på väg. Vi hade en trevlig eftermiddag med bad och god mat ute på mormors baksida (det var för varmt att sitta på framsidan).

I mormors växthus frodas tomater och gurkor. Så gott!!



Hemmaodlade tomater har jag ätit många gånger, men inte hemmaodlad gurka. Så GOTT! En helt annan smak än de plastinslagna man köper i affären.

Jag vet inte hur länge jag stannar här uppe, det finns ju inget speciellt för mig att göra hemma. Jag har kollegor som kollar min lägenhet varje dag och jag har fått rapport om att hyresvärden har klippt min häck. Här är en före- och en efterbild. Lite skillnad...



Enligt kollegan är dock vinkeln på det sista kortet lite missvisande, häcken är klippt ungefär i höjd med min brevlåda.

Jäklar vad det blåser! En altanstol "vandrade" just över kanten ner på gräsmattan. Maggie stormtrivs givetvis. Detta är paradiset för henne. Även om morbror har rensat bort allt ogräs där hon gillade att gömma sig...

Nu får jag nog flytta in innan jag blåser bort... Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar