lördag 9 augusti 2014

Hemma igen

Go förmiddag. Det kommer verkligen inte att bli lätt att gå upp med väckarklocka i övermorgon. Jag hade en liten tanke på att gå och lägga mig i tid igår kväll och kanske ställa klockan på 6 för att träna. Men det gick liksom inte så bra... Kom inte i säng förrän vid midnatt och sen lyckades jag inte somna på flera timmar. Trots mina sömntabletter. Det är precis som om jag måste somna inom en viss tid (väldigt kort tid) för att de skall verka, annars är jag klarvaken större delen av natten. Jag blir fullständigt tokig av att ligga och vända och vrida på mig, så då kollar jag på Netflix. Jag inser att det inte heller är en bra idé, då hjärnan blir överbelastad och inte kan slappna av och somna. Så sedan några nätter har jag kommit på en ny sak: jag har laddat surfplattan med en bok jag tycker mycket om och som jag har lyssnat på flera gånger. Filerna är på ungefär en halvtimme, och när en fil är klar så stannar den. Då kan jag ha på låg volym och somnar mycket lättare.

I alla fall vaknade jag efter en sån där maratonvaken-natt i torsdags morse och kände att jag ville hem till MIN säng och min underbara takfläkt. Fläkten jag lånat på Ellös är en mycket kraftig bordsfläkt som för ett förbannat oväsen. Idag är det kalas för systersonen i Gbg, och styvmor skall ner, så jag packade det allra nödvändigaste i en lånad kabinväska och tog bussen hem. Bagaget följer alltså med idag.

Vad har jag sysslat med på Ellös sedan sist då? Jag har varit i Skärhamn och gått på Nordiska Akvarellmuséet (i måndags). Lars Lerin hade utställning. Jag hade aldrig hört talas om honom tidigare, men han var bra. Här är några bilder.




Jag passade också på att fika hos G och L, som äger firman där jag arbetar. I dagarna nu är det 19 år sedan jag började...

I förra veckan sa mormor att hon ville ha ett plank på baksidan. Morbror hade hämtat ett gammalt plank från någon som skulle byggas om, men det "hände inget". Så mormor, styvmor och jag packade in oss i bilen i söndags och åkte till Bauhaus vid Torp (Uddevalla). Vi köpte ett tredelat plank och lite tillbehör. Bra tanter reder sig själva, eller vi försökte i alla fall. Vi fick bort det gamla planket och det började bra med första sektionen. Vi kunde använda samma "sko" som morbror gjort till det gamla planket, så med lite rådfrågan så klarade vi det. Sen blev det svårare. Vi spred ut det över ett par dagar, det var TUNGT arbete, men i torsdags (med hjälp) blev det klart. Resultatet:


Nu kan mormor sitta i hörnan (plattorna är pålagda ända ut till planket) och dricka sitt morronkaffe. På andra sidan (sjösidan) kommer solen inte förrän framåt förmiddagen och då blir det väldigt varmt där. Här är det skön sol på morgonen och skön skugga mitt på dagen. Maggie får inte vara ute här då det inte är inhägnat. Så här kan det se ut då...


Vi pussas genom fönstret.

Maggie tror att hon är en av mormors blommor:



Och sen kan jag INTE rekommendera att bada fötterna i ett sånt där fotbad som man pluggar in i väggen och som vibrerar. I alla fall inte om man häller i massa tvål för att fötterna skall bli rena. HELA grannskapet fick ta del av mina tvålbubblor. Jäklar vad det yrde. Sån tur att jag satt ute!!


Idag blir det som sagt kalas för systersonen. I morgon skall jag "ladda" för att börja jobba. Jag ser faktiskt fram emot det. Kanske för att jag vet att jag bara har 14 arbetsdagar innan jag är ledig 8 dagar till och åker till Kreta? :)

Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar