lördag 6 september 2014

Fredag (och lördag)

Go eftermiddag. Sitter på mormors altan och njuter av sensommarvärmen. Solen skiner och det känns nästan som på Kreta. Har precis duschat inne hos styvmor, och precis som på Kreta så blev jag svettig igen efter 5 minuter...

Gårdagen var alltså den sista på Kreta. Vet inte om jag kommer att komma dit någon mer gång. Både de på hotellet och de på Farmer's House sa "see you next year", men jag tvivlar på det. Vi får se var jag hamnar nästa år.

Utcheckning var klockan 12, så för en gångs skull stannade jag inne tills dess. Packade det sista och njöt av luftkonditioneringen. Sedan skulle ju 10 timmar utan rum följa, så jag checkade ut 11.55... En liten promenad tog jag dock och inhandlade de sista presenterna.

Innan jag checkade ut tog jag lite kort på lägenheten. Här kommer de:

Balkongen. Tycker det var synd att de inte hade något parasoll här. Balkongen var taklös och skugga förekom inte. Från det att solen kom över husnocken vid 8 tills den gick ner vid 20, var det helt omöjligt att sitta här ute.

Sovrummet.

Badrummet. Toaletten är bakom dörren. En sak som är svår att vänja sig vid (och det är svårt att inte tycka det är äckligt) är att man inte får slänga något papper i toan. ALLT papper skall slängas i en papperskorg. ALLT. Blä.

"Köket". Lindrigt utrustat. Synd att de inte tillhandahåller diskborste och diskmedel, det måste varje gäst köpa.

Högra sidan av vardagsrummet.

Mitten och vänster sida av vardagsrummet.

Vardagsrummet igen.

Efter jag checkat ut la jag mig vid poolen. Det var varmt och det gällde att flytta solstolen hela tiden så att jag fick skugga. Om jag inte gör det? Då blir det så här:

Mina ben, ett dygn efter de varit i solen i 10 minuter med 30 i solskyddsfaktor... Alltså solen + jag är ingen bra idé när det gäller mina ben... Armar och ansikte går bra. Bröst, rygg och axlar bränner jag mig lätt på, men sen blir jag brun. Bakbenen blir jag brun på (om jag solar dem, men eftersom jag inte aktivt solar så blir de inte så bruna)... men frambenen... katastrof. Tidigare i veckan, då jag varit i Chania över dagen, så var jag så här prickig (är faktiskt prickigare i verkligheten, det syns inte på bilden) under knäna. Ser ju ut som ett ufo med mässlingen...

Nåja, jag stod ut vid poolen till klockan 16. Sen hämtade jag mina duschsaker och gick ner i källaren där det finns ett duschrum för oss som inte har ett eget. Inte så smart anordnat då allt, precis allt, man tar med in blir genomblött. Vis av erfarenheten lämnade jag mina torra kläder på utsidan.

Sen satte jag mig i skuggan och löste korsord. Vid 19 gick jag, Carina och Susanne till Farmer's House för sista gången.

Denna bilden var jättefin i telefonen, men här är den ju bara suddig... Nåja, det är vi i alla fall. Själv mådde jag så illa av flygrädsla att jag bara åt en bråkdel av den goda Kyckling-Souvlakin som jag beställde. Synd, för den är verkligen god. Är så tacksam för att jag hade dessa 2 underbara Boråsare som var med mig ända tills vi bordade planet. De fick mig på andra tankar.

Sen följde väntan igen. Jag frågade Valentino (bartendern på hotellet) om han hade en kortlek. Det hade han inte. 5 minuter senare kom han tillbaka med en, då hade han gått till affären på andra sidan gatan och köpt en. Carina och jag spelade kort en stund. Utsikten var det inget fel på.

Men det är med att vänta är inte min grej. 10 timmar från det att man checkar ut är lite för länge tycker jag...

Klockan 22 blev vi hämtade av bussen och var framme på flygplatsen 40 minuter senare. Jag var lite orolig då min väska vägde in på 19,5 kg och man bara fick ha 20 kg INKLUSIVE max 5 kg handbagage. Övervikt kostade 10 euro/kg. Jag var beredd på att betala 50 euro, men de släppte förbi mig ändå.

Vi handlade lite i taxfree, japp, hittade "rätt" tzatsikipulver och köpte med mig en årsförbrukning (hade med mig en årsförbrukning av "fel" märke också (finns massa märken) ifall de inte skulle ha någon på flygplatsen). Lite balsamvinäger och tuggummi bidde det också.

Sen var det bara att vänta. Planet skulle gå 00.30 grekisk tid (23.30 svensk tid) och vi bordade väl 00.40. Jag hade tagit mina Atarax (maxdos) en halvtimme tidigare och klarade faktiskt hela starten utan att fälla en tår. Det ni!

Sen var jag dock på väg att begå mord under hela resan hem. Bredvid mig satt en mormor/farmor och bredvid henne en kille på ca 4 år. Killen skrek/grät/klagade HELA vägen hem. Mormor/farmor höll på och ålade sig (hon var ganska bred) och varje gång hon rörde sig så stötte hon till mig och väckte mig. Jag blev nästan tokig. Jag flyttade mig närmare och närmare väggen men det hjälpte inte, hon var bra över på min plats och stötte till mig. GAAH! Så när vi landande hade jag kanske sovit 2 x 20 minuter. Trött.

Efter en enormt lång promenad och hämtning av bagage så var det taxi hem (550 kr). Var hemma 4.40. Packade upp ALL packning. Packade ny packning i min "dramaten". Klockan var 5.45 när jag var klar med det. Hade tänkt att inte gå och lägga mig, men det "sket sig". Var alldeles för trött för att lösa korsord/surfa som jag tänkt. La mig på soffan och somnade en timme. Klockan 7 ringde klockan, upp å klä på sig jeans och tjocktröja och så ut igen. 2 bussar, 1 tåg och 2 bussar senare var jag (efter 2,5 h resa) framme på Ellös. Tur att det finns justa busschaufförer eftersom mitt Västtrafikkort var totaldött de 2 sista bussturerna. Men jag fick följa med ändå.

Nu har jag vilat lite (inte sovit, kunde inte somna) och vi  har ätit en lunch bestående av grillad kyckling. Syrran var här en stund, kul att ses. Ikväll (om en timme) blir det kräftor. I morgon åker Maggie och jag hem. Hon har inte varit hemma på 16 veckor. När hon såg mig så gömde hon sig. Jäkla skit-katt. Nu har jag i alla fall fått kela lite med henne, men jag tror hon kommer att bli skitsur över att komma hem. Där finns ju ingen trädgård, ingen mormor och Janne som är hemma hela dagarna :(

Tack för att ni följde med mig på min resa!! På återhörande.