fredag 21 november 2014

Härliga fredag

Gomorron. Äntligen fredag! Det har varit mycket på jobbet denna veckan, så det skall verkligen bli skönt med helg. Inga specifika planer för helgen, mer än att jag skall försöka få klart en fotobok jag lovat göra åt min bror och svägerska ända sedan i somras... Den handlar om deras USA-resa och de har "beställt" den i försenad födelsedagspresent (de fyllde i juli och september).

Förra fredagen kom alltså Anna på besök. Vi åt lite middag innan vi åkte in till stan för att se Elton John på Scandinavium.


Vi hade bra platser!


Det var inga ungdomar i bandet... denna gitarrist (och även en av trummisarna, inte han i bild) hade spelat ihop med Elton i 42 år...


Det var fullt på Scandinavium.



En obligatorisk "selfie". Urusel kvalitet...


Sir Elton John himself (jag fotograferade storbildsskärmen).


Finalnumret.

Så vad tyckte vi? Lite segt i början, publiken vaknade inte förrän på slutet. Hans pianospel och bandet var i toppklass. Men man hörde inte vad han sjöng. Bortsett från några refränger så kunde man inte ens höra att han sjöng på engelska. Konstig känsla då hans låtar är så välkända. Även Anna tyckte detta, så det var inte bara jag och mina knasiga öron (jag hade öronproppar, annars hade jag bara stått ut i 5 minuter med det höga ljudet). Här kommer 2 korta filmklipp, lyssna och avgör själva!




Vi var hemma vid midnatt och somnade gott.

På lördagen slöade vi en del och sen kollade vi flera av snitt av Downton Abbey (vi är båda stora fans). Jag hade av någon anledning bara sett avsnitt 1 av denna säsongen, men allt var inspelat. Så vi började om från avsnitt 1 och såg till halva avsnitt 4. Mitt i allt åt vi lunch. När en person från "fel sida" kommer på besök är det självklart vad man bjuder på:


På eftermiddagen stack Anna iväg, hon skulle träffa 2 andra kompisar och gå på Jill Johnsson på Rondo. Jag blev tillfrågad i vintras om jag ville gå med, men jag har inte hört mycket av hennes musik, så jag avstod. Istället hade jag en mysig kväll framför TV:n.

På söndagen gick vi upp (relativt) tidigt. Vi kollade resten av Downton Abbey och jag fick hjälp med att sätta upp min ljusslinga på altanen. Sen packade vi in oss i Annas bil och satte kurs mot mamma i Rävlanda. Anna skulle nämligen få alla hennes gamla tyger, 16 äpplelådor var det... Vi packade bilen full och hon satte kurs mot Norrköping. Själv tog jag bussen hem.

Här är en "selfie" till, på mig och Maggie. Detta är nu min nya profilbild på Facebook.


Veckan som snart är slut har alltså inneburit mycket jobb. Jag har inte jobbat över, men varit helt slut när jag kom hem. I onsdags kväll kände jag att jag har en ny förkylning på gång. NEJ, det har jag inte tid med! Förra gången jag var förkyld så blev jag tipsad om en spray som skulle vara bra. Cold-Zyme heter den. Jag gick iväg till apoteket på Maxi på lunchen igår för att köpa en flaska. Höll på att ramla baklänges av priset; 229 kr!! Räcker för 3 förkylningar och håller öppnad i ett år, men ändå! Kollade sen på nätet och måste man inte ha den direkt så går den att få tag på billigare. Antingen på nätet eller på andra apotek. Men nu behövde jag den direkt. Satte igång med kuren, 2 spraydoser i halsen varannan timme. Och nu när jag vaknar är "tuppen" borta ur halsen! Det var den inte igår morse, då hade jag rejält ont. Jag fortsätter med kuren idag och hoppas verkligen att förkylningen är bortskrämd.

När jag var på Maxi igår köpte jag mig också ett nytt ljusnät att ha i häcken på framsidan. Först tyckte jag att det skulle se konstigt ut att ha ett nät i den korta häcken (den blev ju brutalt klippt i somras av fastighetsskötarna) men så såg jag att det såg OK ut hos några grannar. Jag tycker inte om julen men jag älskar ljusen!


Det syns ju inte så bra här men det blev jättefint. Nu när jag sitter här i mitt "arbetsrum" och vänder mig om mot fönstret så lyser det så fint.

I övermorgon är det en månad kvar till Teneriffa. Jag hoppas verkligen vädret vänder, för igår hade de bara 16°C i Puerto de la Cruz. Jag vill ju inte åka dit och tvingas ta med mig vinterjackan... Anna och hennes man skall till samma hotell i januari eller februari. Lustigt! Det som är mindre lustigt är att vi betalat nästan på kronan samma summa för resan. "Enda skillnaden" är att de är 2 personer och de reser inte på jul... Flyg, boende, transfer, avbeställningsskydd, försäkring, extra avgift för att bo på våning 8 (enda våningen som är nyrenoverad), mat på planet och lite annat har vi betalat för. Det är inte billigt att resa ensam!! Tror det stod 2.500 kr i enkelrumstillägg på min räkning...

Ha en bra helg!

2 kommentarer:

  1. ut o resa igen ska du va där över julen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Åker dagen före julafton. Borta en vecka

      Radera