lördag 27 december 2014

Sol, bad & värkande ben

Gomorron. Idag är det lördag och klockan är strax 10. Jag har nyss varit nere i frukostmatsalen och ätit frukost. Idag är det disigt ute (men det kan ändra sig) så jag passar på att sitta på hotellrummet och skriva lite.

Jag sover inte så himla bra på den tegelstenshårda sängen. Fattar inte hur man kan tycka att det är bekvämt. Och varför ha kuddar överhuvudtaget om de är så hårda att man inte ens kan vika dem? Så här ser rummet ut i alla fall.

Det är inte så mycket mer än en säng. I gången uppe i vänstra hörnet ligger badrummet och ytterdörren. Åt andra hållet är det ett väggfast bord med TV och så denna lilla bäddsoffa.

På juldagens morgon hade jag så ont i ryggen att jag gick och "la" mig i bäddsoffan. Inte heller särskilt bekvämt då den inte är mer än en meter lång. Natten därpå så tog jag dynan i bäddsoffan och la den i sängen och då sov jag lite bättre.

Det har i alla fall löst sig med internettet. En av mina facebookvänner tipsade om att jag kunde ha internet i telefonen och sedan låta datorn dela via USB. Jag hade ju bara använt vanlig hotspot-delning tidigare, men det funkar inte om telefonen är ansluten via WiFi, så detta var ju en bra lösning!

Både torsdag och fredag var jag på Lago Martianez. Det är 5 havspooler, varav en jättestor, som är fyllda med havsvatten. Varje kväll töms de och så fylls de med (iskallt) vatten på morgonen. Det är nästan omöjligt att bada i havet här då vågorna är så höga, men dessa pooler är jättefina. Man betalar 5,50 euro för att komma in och då ingår solstolar och madrasser. Parasoller får man betala extra för, men de behövs inte denna årstiden. Jag som har så ont av för mycket värme tycker det är skönt att man kan sitta i flera timmar i solstolen utan att avlida av värmeslag (det har varit ca 20-21°C och sol dessa 2 dagar). Blir det lite varmt är det bara att hoppa i. Här kommer några bilder. Mina är inte så bra så på slutet kommer några jag snott från nätet.

Mitt emot där jag har legat mina två dagar där, finns en ö med en restaurang på.

I torsdags träffade jag Paul och Tracy (som inte syns på denna bild) och deras 2 döttrar som jag glömt namnet på. De kom från London och vi tjötade i flera timmar.

Vände jag mig om i solstolen så var havet nära.

Som sagt, höga vågor...

Häftiga "fontäner".

Här är ett vykort från den största poolen. Jag låg bakom ön man kan se längst bort.

Och här är ett flygfoto av alla poolerna. Mitt hotell ligger precis mitt i bild nästan högst upp (ett terrakottafärgat höghus) så det är inte så långt att gå.

När jag promenerade så mycket på julafton så skulle jag ju givetvis straffas på något sätt. Fy satan vad jag har haft ont i benen sedan dess! De musklerna som sitter på baksidan underbenen precis under knävecken är det som spökar. De är stenhårda, precis som om de plötsligt har blivit för korta... Idag är det ju 3 dagar sedan julafton, så man skulle ju kunna tänka sig att det skulle vara bättre, men icke. Men jag gick 10.000 steg igår och det kanske inte var det bästa. Idag skall jag "försöka" ta det lite lugnare. Men om jag väl har börjat gå så släpper smärtan efter en stund och kommer tillbaka först då jag stannar. Lite jobbigt då när man helt plötsligt har vandrat jättelångt bort... Bara att gå tillbaka. Eller stapla/halta...

Jag har ännu inte hittat någon restaurang som är så där Wow. 2 gånger har jag varit på samma ställe, men det berodde mest på att de hade skitgod pizza. Jag har ju jättesvårt för att äta pizza, då degen sätter sig i magen som en kork. Men detta ställe hade så tunn deg att den nästan inte märktes. Och de visste vad "extra garlic" innebar. Mums. Jag är ju lite begränsad i och med att jag inte kan äta lök (det går inte att pilla bort den, har den varit i maten så blir jag skitdålig (haha) även om jag pillar bort den). Grädde klarar jag inte heller. Igår beställde jag grillad kyckling, och inte ser det väl så där jättegott ut...

Men det gick ner (kunde dock pilla bort löken ur salladen utan problem, där "smittar" den inte).

När man vandrar i Gamla stan på kvällen så får man se massa fina ljus. Lite svårt att fånga på bild, men här är några:

Så där ja, det var allt jag hade att dela med mig av för denna gången. Idag är det som sagt lördag, sen söndag, sen måndag och så åker jag hem på tisdag. Vet inte när planet går, men jag misstänker att det går runt 13-tiden då vi skall landa 20.00 svensk tid. Så det blir inte så mycket tid där på förmiddagen, vi måste väl åka från hotellet vid 10 senast. Men jag har ju idag och 2 hela dagar kvar. Är så sur på mina ben, jag hade velat åka till botaniska trädgården och se den, men som det är nu känns det meningslöst då jag inte kan gå...

Nu skall jag i alla fall gå ner till havet, får se om jag går in bland poolerna, vädret är lite tveksamt idag. Jag skall i alla fall gå och köpa mig en bok. Jag tror inte jag har läst en bok på 2 år (men jag lyssnar ju konstant på böcker), för jag har inte sett tillräckligt bra för det. Men nu känner jag att det skulle kunna funka!

Ha en bra dag! På återhörande!

1. God Fortsättning! Det ser härligt ut! Synd på sängen men det är genomgående i sydeuropa tycker jag. Hoppas benen blir bättre. kanske kan hitta ett spa etc som kan ge vaderna en omgång massage. Jobbigt när de blir så stela!

1. Det verkar vara exakt samma säng som hotellet på Kreta... men nu hoppas jag att jag i alla fall kan komma ihåg att ta med mig min egen kudde nästa gång!
      Jag har också funderat på massage. Men jag har ett syndrom, som pappa hade namnet på men jag glömde skriva upp och nu kan jag ju inte fråga honom.... I alla fall är det så att jag är så fruktansvärt hudöm. Varje gång jag får massage (har fått det när jag gått på akupunktur) så skriker jag av smärta. Så jag vet inte hur kombon ömma muskler + hudömhet blir... Kanske jag inte kan gå alls. Jag har nu varit ute och handlat lite och det känns LITE bättre idag. Nu packa väskan och gå till badet!

2. God fortsättning glömde jag ju!!

2. synd på sängen men du visar fina bilder så det verkar vara njutbart ändå :)

1. Ja, jag har det bra, trots allt. Det negativa jag skriver är mest en "varning" till min vän Anna med man Harri som skall just till detta hotell om en månad. Då är de beredda! :) God fortsättning till dig!!