måndag 16 mars 2015

Stel som en pinne...

Gomorron. Oj vad jag är stel och öm i kroppen idag. Var ute och gick långt både igår och i förrgår. Efter lördagens promenad kände jag ingenting i kroppen, men efter gårdagens.... Jag loggade mina promenader med RunKeeper som vanligt. Kartorna har blivit så bra där att jag kan planera nästa promenad genom att titta på dem! Här är lördagens runda:


Resultatet:



Axlemosse

Och söndagens runda:


Resultatet:



Trindemossen

Jag älskar verkligen att jag har så mycket natur precis runt husknuten (nåja, det är 1 km till början av Änggårdsbergen, men nästan). Igår såg jag väldigt många barnfamiljer som satt runt Trindemossen och grillade. Där finns flera allmänna grillplatser och röken låg tätt i skogen. Igår lämnade jag också de vanliga vandringsvägarna och gick på stigar som var mycket mindre. Följde ett mountainbikespår och funderade ibland på vad jag gett mig in på, det gick verkligen över stock och sten. Lördagens runda är en som jag ofta tar, men söndagens hade jag aldrig gått tidigare. Kul med lite omväxling, det finns ju hur mycket som helst att se!

Innan jag gick ut igår hann jag med att röja och dammsuga lägenheten (städerskan har semester så det dröjer 2,5 veckor tills hon kommer nästa gång), tvätta och torka alla mina gardiner samt packa upp hammocken på altanen och montera altanbordet. När jag kom hem från promenaden strök och hängde jag gardinerna. Det var inte helt lätt att göra själv, men jag klarade det.


I fredags var jag på vårdcentralen för att träffa en läkare och få reda på mina senaste provresultat. Jag behövde också få massa recept förnyade. Mina provresultat var bra. Tyvärr har jag haft otur med läkare på VC. Först gick jag i 4 år hos en äldre läkare. Jag fick hela tiden tala om för honom vad han skulle göra med mig. Jag hade ju väldiga problem med mina kalkvärden (vi som är GBP-opererade tar upp vitaminer och mineraler mycket sämre än andra, så man måste hålla stenkoll på värdena och äta tillskott/mediciner). Efter att jag varit på Sahlgrenska (fick be honom om en remiss, han kom inte på det själv) så bytte vi medicineringen från 6 dagsdoser kalcium till 4 dagsdoser samt 4 dagsdoser D-vitamin. Kalket tas upp bättre om man tar det med D-vitamin. Nu verkar värdena ha stabiliserat sig, för detta var andra provtagningen då jag legat över minvärdet (det skall ligga på min 2.15-2.30 och jag ligger nu på 2.18, har varit nere på 2.01).

Nu fick jag träffa en stafettläkare, som även om hon inte var "fast" var mycket bättre än den andra läkaren. Dock har jag hört att den "braiga" labbteknikern (som själv tagit reda på vilka prover vi opererade skall ta och sedan tagit dem, oavsett vad läkaren sagt) skall sluta, så nu blir det väl att byta VC. Jag har problem med att mina fingerspetsar/fotsulor pirrar hela tiden. Fruktansvärt obehagligt. Kan vara brist på magnesium eller något annat. Tar magnesium varje dag och de värdena var bra. Jag får forska vidare på vad det kan vara..

Jag är så glad att jag kom ut i naturen i helgen! Trots att kroppen skriker vill jag bara ut igen! Undrar om man hinner promenera efter jobbet? När blir det mörkt? Idag kan jag inte, måste iväg på ett ärende direkt, men i morgon? Ser på min mobil att solen går ner 18.16. Jag slutar 16.30, så går jag direkt hem och byter om så hinner jag :)

Ha en bra dag!!

3 kommentarer:

  1. duktig du är som går så långt

    SvaraRadera
  2. Hur ligger ditt b12? B12-brist kan ge domningar, pigg, stick, ofrivilliga ryck med mera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har snarare överskott på B12... Senaste provsvaret:
      S-B12: 710 pmol/L (140-500)

      Radera