tisdag 11 augusti 2015

Dags för skärpning

Gomorron. Nu "tar jag tillbaka" min blogg. Jag har insett att jag behöver den för att hålla koll på mig själv. Jag behöver inte skriva en halv uppsats varje dag, men jag behöver skriva. För mig själv. Om någon läser så är väl det roligt, men jag behöver pressen av att skriva. Jag har gått upp ca 10 kg på drygt 2 år. Inte bra alls. I samma veva som pappa blev sjuk och som jag slutade skriva varje dag började viktuppgången. Däremot kan jag "lite stolt" säga att jag (med något kilos diff) väger samma som efter uppgången. Alltså har jag hållit mig på samma vikt i nästan 2 år. Men nu skall det bli ändring. Skulle så gärna vilja ha mindre "fladdermage" när jag skall till Thailand om 134 dagar!!

Så igår satte jag igång. Inte stenhårt med Dukan, för jag tror att jag kommer en bra bit på vägen bara med rätt tänk. D.v.s. så lite kolhydrater som möjligt. Inget socker. För min egen skull kommer jag att skriva en kort matdagbok i bloggen varje dag, samt skriva hur mycket jag har rört på mig. Jag skall också väga mig varje morgon, men kommer bara att redovisa varje måndag hur mycket jag gått ner (förhoppningsvis ner alltså...).

Igår var alltså första dagen på jobbet efter semestern. Jag är så glad att jag verkligen gillar mitt jobb. Jag kan inte föreställa mig ångesten över att behöva gå tillbaka till ett jobb där man inte trivs. Om 10 dagar har jag varit på mitt jobb i 20 år, så det är väl en himla tur att jag trivs!! :)

Efter jobbet igår var jag ute på lite ärenden (passade på att promenera en del) och gick inom veterinären för att boka "besiktning" (vaccination och enklare undersökning) av Maggie. Nästa tisdag blir det, jag får ta ledigt 1,5 h från jobbet.

På väg hem igen gick jag förbi Maxi och handlade lite. Kyckling, som jag skall grilla i ugnen idag, och nötfärs, som jag gjorde supergoda biffar av igår. Bara nötfärs, svartpeppar, färsk vitlök, sambal, råriven röd lök och ägg. Jag gör biffarna ganska små så 3 st är lagom för mig.

När det gäller frukost vet jag inte hur jag skall göra. Sedan jag började äta gröt mår jag så himla bra, men det är ju en del kolhydrater i gröt... Just nu äter jag upp det sista ur ett paket med Paulun's gröt, men igår köpte jag en påse AXA Grynblandning (vete, råg, havre och korn) som jag skall testa. Smaksätter själv med Stevia, kanel eller också några jordgubbar (har massor i frysen från mitt kalas). Om någon har en annan idé på bra, mättande frukost, dela med er!

Måndag 10 augusti 2015:

Motion:
14.659 steg (hälsosamt tempo 4.929 steg)
130 aktiva minuter
(mål 10.000 steg/100 minuter)

Mat:
Frukost: Paulun's gröt, kanel, Stevia
Mellis: 1 ägg
Lunch: Fläskfilé, vitlökskvarg, sjögräsnudlar med sambal
Mellis: en liten burk Lindahl's kvarg
Middag: 3 av mina biffar, vitlökskvarg

Summa: Mycket nöjd med dagen.

Ha en bra dag! Och håll tummarna för min moppe idag. Den skall in till verkstan. Något är fel med motorn och jag är livrädd att den inte skall gå att laga. Det finns inte så mycket reservdelar till den, då de slutat tillverka den, och det finns definitivt inte några nya att köpa. Skulle denna paja så finns inga nya moppar med stora hjul att köpa, bara såna där med små scooterhjul. Gillar inte dem...

3 kommentarer:

  1. ååh vad kul att du ska börja skriva igen! Har verkligen saknat din aktivare blogg!
    Jag har också startat skärpning-komma igång period igår, jag kör LCD pulver i två veckor för att kicka igång och se lite resultat (jag behöver det för att få upp mitt engagemang). Jag använder appen Lifesum och registrerar ALLT... Du har ju säkert redan koll på kvargen men tänk på att Lindahls smaksatta kvarger innehåller ganska mycket socker (men det vet du säkert redan). Om du ska äta kolhydrater är det ju bra om de är just på morgonen och gröt mättar ju bra. Jag funderar på att köpa Itrims gröt, den ska vara god (men innehåller ganska mkt skit tyvärr).
    Nu kör vi! // Anna i Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar min blogg :)

      Det där med att regga allt funkar inte för mig. Jag tröttnar på 2 minuter och då går allt åt helvete. Det är det jag gillar så bra med Dukan. Det man får äta av får man äta av obegränsat.

      Nope, du har fel angående kvargen. Alla små burkar står det "utan tillsatt socker på", och flera av de stora också. De innehåller lika lite socker/kolhydrater som den utan smak. Som exempel kan jag berätta att den med hallon innehåller 2,8 g/100 g. Tar man däremot en av de stora burkarna där det INTE står "utan tillsatt socker" så är värdet för t.ex. jordgubb 14,5 g/100 g.

      Radera
  2. Funderar också på att återuppta min blogg...har bara inte kommit till skott än....

    SvaraRadera