onsdag 5 augusti 2015

London dag 3 och 4

Go eftermiddag. Sitter nu vid en sån där laddningsstation på Heathrow, där man kan plugga in de flesta kontakter. Det var lite kö att få en plats här, så jag fick stå först. Men nu sitter jag här och skall försöka skriva lite om gårdagen och dagen. Planet går om 1 h och 15 minuter så jag får skriva fort. Jag får dock inte reda på vilken gate det avgår från förrän om 45 minuter, så lite tid har jag.

Jag är konstigt nog inte speciellt nervös. Detta blir bättre varenda gång. Att flyga alltså. Jag funderar redan på när jag skall åka hit nästa gång. Det blir nog inte i år, eftersom jag har Thailandsresan att se fram emot, men till våren. Då vet jag ungefär var jag vill bo, Sussex Gardens låg väldigt bra till, och det är massa hotell på denna gatan. Just det hotellet vi bodde på nu kommer jag inte att återvända till (se nedan) men det finns massa andra.

Efter frukost igår så delade vi på oss igen. Maria och Josefin åkte ner till Towern där Josefin skulle möta någon kompis, och jag promenerade iväg mot Hyde Park/Kensington Garden.

En sjö mitt i allt det gröna.

Peter Pan-statyn.

En staty av den Egyptiska guden Isis. Så här står det om den:

Inspired by the Egyptian goddess of nature, Isis was created by British sculptor Simon Gudgeon and donated by Halcyon Gallery as the figurehead of an ambitious appeal to raise £2.2 million towards the Isis Education Centre.

Isis enchants visitors of all ages. Around her base, 1,000 plaques, arranged in the Fibonacci curves, have been personally dedicated. Each and every one has helped raise vital funds towards the Isis Education Centre, an exciting facility where young people can learn about the natural world in the middle of the city.

Fina svanar simmade i sjön.

När jag vandrat omkring i parken ett tag gick jag ut på andra sidan och satte kursen mot Harrod's.

Där hittade jag denna konstiga "korsningen". Husen bara möttes. Såg helkonstigt ut :)

Jag vet inte om jag varit på Harrod's tidigare, men jag tror inte det. Stort som katten var det. Massa avdelningar där det kändes som om man skulle behövt biljett för att komma in, bara riktigt, riktigt rika skulle ha råd att handla där. Gäller nog alla avdelningar förresten, men några andra var mer intressanta.

Kanske dags att köpa en ny moppe?

Eller inte... £38.500 = ca 566.000 kr...

Lego

Sen gick jag till delikatessavdelningen och handlade lite lunch. Det var svårt att bestämma sig, fanns hur mycket smaskigt som helst.

Men jag lyssnade på min mage och tog en wrap (det brödet funkar för mig då det inte är så mjukt) med kyckling, ruccola, tomat, röd lök och jalapenos. Gott.

När jag ätit (det fanns ingenstans att sitta inne, så jag åt på en parkbänk ute) gick jag vidare mot Hyde Park Corner. Där ligger ett stort lyxigt hotell där min "kusin" (morbror Jannes dotter) arbetar. Frågade efter henne men de visste inte vem hon var. Tydligen är det ett väldigt stort ställe så det var inte så konstigt.

Jag vandrade vidare mot Picadilly Circus.

Där fick jag kontakt med Maria och Josefin, som inte var så himla långt borta. Jag gick vidare till Leicester Square där de var. Då hade jag duktigt ont i fötterna och det liksom brann under fotsulorna. Vi hittade ett ställe att äta på och återigen lyssnade jag på min mage:

En väldigt god Caesar sallad blev det.

Vi gick vidare till Oxford Street. Där hittade vi en Primark (lågprisaffär för kläder) men vi vände i dörren då det var väldigt mycket folk. Vi bestämde oss för att ta bussen tillbaka till hotellet och vila lite innan det var dags att äta middag.

Vilan var välbehövlig. Jäklar vad jag hade ont i fötterna!!

Josefin stack återigen ut för att träffa kompisar och Maria och jag gick till en italiensk restaurang som heter Villa Rosa på Raven road, nära Paddington. Vilken god mat!!

Jag åt sauterade champinjoner till förrätt. Så gott. Och kryddad!!! Första gången här jag fått kryddad mat :)

Till varmrätt valde jag grillad kyckling med svampsås. Orkade bara själva kycklingen och sparrisen, lämnade resten. Denna var också mycket god. Rekommenderar denna restaurang!

Vi gick hem och när jag kollade min stegräknare i mobilen kände jag mig mycket nöjd med dagen:

217 minuters rörelse (dagligt mål 100 minuter) och 22.195 steg (dagligt mål 10.000). Inte så jäkla konstigt att jag hade ont i fötterna...

I morse var det frukost klockan 8 som vanligt och sen var vi på våra rum i lite drygt 2 h innan det var dags att åka. Vi hade köpt biljetterna till Heathrow Express tillsammans, så jag fick rätta mig efter deras plan (det gick 13.50, mitt går 16.10). När jag kom fram här så åt jag lunch på en restaurang utanför incheckningen. När jag checkat in åkte jag ner till tunnelbanan för jag hade glömt att återlösa mitt Oyster-kort (busskort). Sen gick jag igenom säkerhetskontrollen och vandrade omkring här och kollade i massa affärer.

Nu är det snart dags att gå till min gate, om 15 minuter får jag reda på vilken det blir. Fortfarande inte så nervös. SÅ HÄRLIGT!!! Fast lite dödsångest har jag allt, men det är ju inte så mycket jag kan göra åt saken, bara att lämna över kontrollen (det är det jag har väldigt svårt för). Nu skall jag gå och köpa en dricka till och vänta på min gate.

Ha det gött. I morgon bitti bär det av mot Ellös igen, där jag skall spendera mina sista semesterdagar. På återhörande!