söndag 16 augusti 2015

Vilken slö morron!

Gomiddag. Jag måste erkänna att jag precis har klätt på mig... innan dess låg jag i soffan och slökollade/sov i säkert en timme. Värsta slömorronen! Men nu skall jag ut och handla lite inför veckan och det passar sig ju liksom inte att göra detta i pyamas...

Igår morse kom Marita med mina tekoppar och kaffekoppar.

När jag var i Ullared första semesterdagen så köpte jag ju nytt porslin, men tyckte då att jag inte behövde några kaffekoppar, och bara 2 tekoppar. Ångrade mig nästan direkt. När Marita med syster och mormor var på "road-trip" till Småland så var de snälla och körde förbi Ullared på vägen hem. Nu kan ni komma och fika!!

Jag åkte in till Kulturkalaset igår. Jag tog spårvagnen till Korsvägen och gick därifrån. Hela Avenyn ner till Kungsportsplatsen, där började det hända lite. Några tält stod uppställda, men det var inte så mycket action.

Jag gick in till Edblads på Grönsakstorget. Jag fick ett armband i roséguld av min kusin i födelsedagspresent. Hon såg dock direkt att jag har 3 silverringar och ett silverhalsband, så hon föreslog att jag skulle byta till något i silver (stål är det hos Edblads). Jag bytte då till ett armband med små plattor som satt fast på 3 "snören". Dessa plattor hade nu börjat lossa från snöret så jag passade på att reklamera det när jag ändå gick förbi. De hade inte det armbandet så jag fick välja ett annat. Detta valde jag:

Jag gick vidare ner mot Brunnsparken och Gustav Adolfs torg. Där var det fullt. Hela torget var fullt av diverse mat-tält. Jag gick omkring en stund och bara tittade, det var massa utländska specialiteter från England, Holland, Thailand, Australien, Frankrike, Spanien och massa andra länder. Började bli lite småhungrig men slogs av hur hysteriskt stora alla portioner var. Det var väldigt varmt ute och det borde avskräcka även de som kan äta normalstora portioner från att äta för mycket varm mat... Till slut bestämde jag mig för en "galette" (en slags pannkaka) med ost, champinjoner och kalkon. Den var inte stor, men jag fick slänga en bit i alla fall.

Jag vandrade vidare ner mot Operan, där var det lite olika sportaktiviteter. Så skönt att komma ner till vattnet för lite svalka. När jag stod där kom skonaren Ingo och la till. Ståtlig båt!

Jag drog mig uppåt Brunnsparken igen och tog bussen hemåt. Stekhett... Fy katten. När jag kom till Frölunda torg var det alldeles mörkt på himlen och det kändes som om regnet inte var långt borta. När jag steg av bussen hemma så fick jag lite spring i benen. Hann hem precis för att ta in tvätten innan ösregnet kom. Resten av kvällen spenderades på soffan. Jag tyckte jag hade gått i evigheter, men det var visst inte så långt. Maten var inte så bra igår heller. Men men man lär sig...

Lördag 15 augusti 2015:
Motion:
7.413 steg (hälsosamt tempo 3.307 steg)
70 aktiva minuter
(mål 10.000 steg/100 minuter)

Mat:
Frukost: Gröt av grynblanding, Stevia, kanel och jordgubbar
Mellis: -
Lunch: Massa räkor
Middag: En galette med ost, champinjoner och kalkon
Kvällis: En knäcke med ost

Sen måste jag berätta om värsta go-känslan utan att avslöja för mycket. Igår precis när jag gått och lagt mig så kollade jag telefonen för sista gången. En FB-vän, L,  som jag aldrig har träffat men "känt" länge (vi körde Xtravaganza samtidigt hösten 2008) hade delat ett inlägg från en grupp som heter "Donationer i Malmö". Det handlade om en ensamstående kvinna med 4 barn som verkligen behövde hjälp med matkasse och busskort till sonen då maten skulle ta slut idag. Jag messade henne och frågade om inlägget handlade om henne, och det gjorde det. Jag bad henne om hennes bankkontonummer och satte genast över 500 kr. Beklagade mig över att vi inte har samma bank, så hon får vänta ända tills i morgon innan hon får pengarna. Hon blev rörd och tackade och jag gick och la mig med en underbar känsla i kroppen. Visst är det härligt att ge!

Men det slutar inte där. Jag är ju med i en ytterst liten och sluten grupp på Facebook med drygt 20 tjejer. Vi startade gruppen när vi alla körde Dukan för 3 år sedan. Nu kör alla sitt eget race, men vi har hållit ihop i gruppen under alla år och känner att det är ett ställe där man kan ventilera saker man inte kan skriva/säga någon annanstans (där kunde jag t.ex. skriva av mig när pappa var sjuk och jag inte fick skriva här i bloggen). En trygghet. Jag delade inlägget med dem för att berätta hur glad jag blev av att få dela med mig. Direkt sa en av tjejerna att hon också ville bidra med 500 kr. Hon fick bankkontonumret. L blev väldigt glad! Sen sa en annan att hon hade det knapert, men 100 kr kunde hon avvara, så det satte hon in. En annan sa att hon inte kunde nu, men kanske sen när månaden var slut och räkningarna betalda. Och ytterligare en satte över pengar, en okänd summa. Jag blev så himla glad! En sak är väl att jag som "känner" L vill ge, men dessa underbara tjejer i min älskade grupp. Vilka härliga människor det finns!

Här har det som sagt latats i massor idag, och bättre lär det inte bli. Det känns som om det är åska i luften och jag har en väldig huvudvärk. Jag skall i alla fall gå till Maxi och handla, kanske jag kan få ihop några steg på det..