måndag 12 oktober 2015

Dumma axeln

Gomorron. Måndag. Vecka 42. Ungefär 10 veckor kvar tills jag åker till Thailand. Jag har i helgen "kommit på" 2 nya saker jag kan oroa mig för när det gäller den resan; såna där giftiga maneter som simmar i havet (mitt hotell har ingen pool, så skall jag bada får det bli i havet) och att vissa flygrutter nu inte rekommenderas eftersom det skjuts med missiler lite här och där (eller att det finns en risk). Är det inte det ena så är det det andra. Det sista sättet är ju åtminstone ett snabbt sätt att dö på (hoppas jag).

I fredags fick jag med mig en present hem till Maggie, från "kompisen" Alice (min kompis H:s katt). Det var en kudde med fyllning av bland annat kattmynta. Kan säga att den var väldigt populär!


Hon lekte med den i omgångar hela kvällen och den blev ganska snart plaskblöt av allt hennes slickande. Kattmynta kan få katter att uppföra sig lite konstigt och de dreglar mycket. Stämmer.

Jag tog det lugnt på fredagskvällen och satt mest i TV-soffan.

Lördagen började som mina favoritlördagar gör; mig i morronrock lösandes korsord. Jag klädde inte på mig förrän efter 12. Då tog jag itu med min stora låda på altanen, den som morbror Janne har byggt åt mig. Ventilationen i den fungerar inte, det var massa svartmögel i den. Trots detta (luktar apa) så trivs Maggie väldigt i sitt "annex". Det tog ett bra tag för henne att hitta dit när lådan var byggd, säkert 7-8 månader, men nu ligger hon där varje dag.

Jag tog ut allting ur lådan och skrubbade den, för att Janne skulle kunna förbättra ventilationen igår söndag. Så här såg lådan ut före:


Inte fräscht alls. En och en halv timme senare:


Lukten av grönsåpa är mycket bättre än den av svartmögel. Men, det var inte en bra övning för mig detta. För det första är jag allergisk mot mögel, så det var ett jäkla snorande. För det andra fick jag direkt ont i axeln av allt skrubbande. För det tredje har jag väldigt lågt blodtryck och att då stå med huvudet ner i lådan och skrubba är inte bra. Jag blev väldigt snurrig i huvudet och såg stjärnor. Men klart blev det och nöjd blev jag.

Jag hade tinat 2 kg kyckling under dagen, detta stekte jag upp i mindre bitar, för att ha till "min" goda kycklingsallad. Så god. Skulle kunna äta den varje dag. Och det gör jag nästan också. Igår söndag åt jag den 2 ggr. Grillad eller stekt kyckling i bitar, ICA's röd råkostmix (frisésallad, rödbetor, morötter och vitkål), körsbärstomater, gurka, lite mer morötter och så lite nyriven parmesanost. Toppat med balsamvinäger. Så gott!

Vaknade som vanligt klockan 6 igår morse. Maggie har börjat att väcka mig precis klockan 6 på helgmornarna. Inte uppskattat. Vid halv 7 gjorde jag mig i ordning för att gå ut och gå. Jag har inga bra "gå-byxor" utan tog ett par gamla lagade jeans. I fickan stoppade jag några guldtior och en tjuga, bra att ha med sig lite pengar om jag får ett akut blodsockerfall. Innan jag gick iväg så gick jag om sophuset och slängde lite. Började gå. Sparkade lite med högerbenet då det kändes som tyget i jeansen korvat sig. När jag kommit en liten bit så visade det sig att det var guldtiorna och mitt läppklet som vandrade nerför benet då fickan var helt trasig. Jag fick gå tillbaka igen eftersom jag behövde ta av mig byxorna för att fånga upp tiorna. Kollade utefter vägen när jag gick tillbaka, hittade inga. När jag kom in visade det sig att jag hade förlorat 2 st. I med de jag hittade i den andra fickan å så iväg igen.


Soluppgången var vacker, såg tyvärr inte så mycket av den då jag gick lite åt nordväst och den skymdes av skog och berg. Men detta lyckades jag fånga. Gick vidare och det blev en ordentlig promenad.


Så skönt. Jag gick inte med stavar eftersom jag har fått så ont i rygg och axel de senaste gångerna. Tack och lov för att jag lämnade dem hemma. När jag kom hem hade jag väldigt ont i axeln ändå. Satte mig och löste lite korsord, men det gick inte. Kunde knappt greppa pennan. Fy fasen vad ont jag hade. Vid 12 kom Janne och jobbade med lådan. Jag stack iväg och handlade lite; till elaffären och köpte några reservlampor till min pinnlampa, till Jula för en stor krok att ha bakom lådan så jag kan fästa något som håller locket uppe och till Maxi för lite grönsaker och mjölk. Janne hjälpte mig med kroken innan han åkte.

Resten av dagen (från 14) satt jag i TV-soffan med värmedynan och tyckte synd om mig själv. Jag har nog aldrig haft så ont i axeln förut, smärtan satt "i benet" längst ut på axeln, inte från halsen och ner som tidigare. När jag kände hittade jag en benknöl som stack upp där det gjorde ont, den har jag aldrig känt tidigare. Förslag från FB var att det kan vara en inflammation som känns som en knöl. Jag mailade den opererande läkaren igår morse och undrade om det verkligen skulle komma tillbaka så här snabbt. Får se vad han säger. Jag hoppas han kan skriva ut något bra smärtstillande, för Alvedon hjälper inte.


Det är väldigt sällan jag får sällskap av Maggie i soffan. Får jag det är det bara en kort stund. Men hon kände nog att jag inte mådde bra igår, för hon låg i andra hörnet precis hela eftermiddagen/kvällen. Mycket ovanligt.

Hoppas att dagen blir OK och att axeln sköter sig. Eftersom jag redan nu har ont blir det nog inte så. Himla synd att jag inte kan ha värmedynan på jobbet. Jag har två värmeplåster kvar i paketet jag köpte förra året, jag får väl sätta på mig ett sånt. De är så otympliga bara så jag lär väl inte kunna röra armen alls med ett sånt på.

Hoppas ni får en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar