måndag 5 oktober 2015

En bra helg

Gomorron. Idag är det 3 månader sedan min 50-årsdag. Känns som det vore mycket längre sedan. Då var det troligen årets varmaste dag (eller i alla fall nära) och nu är det bara kallt och ruggigt.

På tal om kallt och ruggigt så kom jag att tänka på jackan jag beställde från Let's Deal för ett bra tag sedan. Den kom i fredags. Kollegan och jag åkte och hämtade dem efter jobbet (hon hade också beställt). När jag skulle bestämma vilken storlek jag skulle ha följde jag deras mått-tabell. D.v.s. ta bystmått, midjemått och höftmått och lägg till 10 cm, kolla sedan i mått-tabellen för att få reda på vilken storlek som skulle passa. Det gjorde jag och såg att den storleken jag valde så diffade det 9-11 cm, så den borde passa. Nope. Den satt som ett korvskinn. Så den skall skickas tillbaka. Det står på deras hemsida att det är fria returer, så det hoppas jag. Först hade jag tänkt att beställa en större storlek, men så såg jag att ärmlängden skulle då öka med ytterligare 2 cm. Ärmarna var redan så långa att jag fick vika upp dem 2 varv. Nej, jag får antingen klara mig med höstjackan jag har (det är inget fel på den mer än att den är av tyg, kanske inte det bästa materialet om man bor i Gbg) eller också hitta en i en affär. Kollegans jacka passade däremot perfekt.

Vad har hänt i helgen då? I fredags efter jobbet tog jag en promenad, inte så långt, bara 45 minuter. Det var skönt. När jag kom hem och gick på toa hittade jag Maggie på ett av hennes favoritställen: på min tvättkorg. Hon gillar att ligga i det mörka badrummet. Ibland kommer hon springande och hoppar upp när jag sitter på toa, då skall det klias.


I lördags morse tog jag en lång promenad (6,3 km på 1 h 14 min) innan det ens blivit ljust. Sen tog jag det lugnt i flera timmar, massa korsord blev lösta. Sen stack jag ut på massa ärenden. Först åkte jag över motorvägen till elaffären och kollade om de hade en ny pinnlampa till mig. Jag har verkligen saknat den, den har stått på dygnets alla mörka timmar (inkl. natten) i över 14 år. Den la av i början av sommaren. Jag har tänkt slänga den hur många gånger som helst, men det har inte blivit av. I elaffären sa de att de inte hade någon, däremot trodde de mer på att det var adaptern som gått sönder, än själva lampan. Jag sa att jag skulle åka hem och hämta den så att jag skulle kunna köpa en likadan.

Men först åkte jag vidare till Clas Ohlsson, där jag handlade ett par bluetooth-hörlurar till mamma. Sedan vidare till ÖoB där jag handlade lite åt mig och lite åt mamma (brorsan kommer förbi om några veckor och då kan han köra förbi mamma på vägen hem till Borås). Sen hem igen, dumpa allt, hämta adaptern och så till elaffären igen. På vägen därifrån åkte jag förbi Maxi och köpte nytt lysrör till badrummet, och sen hem igen. Och vet ni vad?


Det var adaptern som var trasig! Den lyser igen! Lycka! Vad glad jag är att jag inte slängde den!


Så här fin är den i mörkret.

Sen tyckte jag att jag flängt tillräckligt och så blev det lite mer korsord. Och sen TV. Men när jag suttit i TV-soffan ett tag så räckte det, och jag lagade "lite" mat istället. Egentligen har jag inte plats i frysen, men jag fick provsmaka ett recept på Maxi i veckan som var gott. Det ville jag testa. Jag hade ju kunnat testa bara en omgång, men jag gjorde dubbel sats. Dumt, då jag verkligen inte har plats för det...

Receptet sa grädde, men jag tog iMat (havregrädde med bara 13 % fett). Detta receptet säger att man skall göra de krossade tomaterna själv, men den broschyren jag fick i affären sa 1 burk krossade tomater. Så mycket enklare. Detta var första (och enda) gången jag lagat mat med matlagningsvin. Det blev inte gott. Och jag hade ändå mindre vin i än vad receptet sa (dubbel sats ger 4 dl, men flaskan var 3,3 dl). Jag fick "maskera" smaken med Sambal Oelek. Sen hade jag i champinjoner också, tycker det skall vara åtminstone lite grönsaker i ett recept... OM jag någon gång skall göra detta igen skall jag slopa vinet, dra ner på grädden (det blev väldigt såsigt) alternativt ha i mer grönsaker. Och givetvis ha Sambal i igen.

Igår tog jag det lugnt fram till 12 ungefär, sen röjde jag lite. Min städerska är i Kina och det är 1,5 vecka tills hon kommer igen. Hon är saknad. Jag brukar gå över lägenheten varannan dag ungefär med min lilla "dustbuster" med handtag, men nu behövdes stora dammsugaren. Det fick bli senare på dagen. Först skulle jag ut på lite ärenden igen. Kompisen J hade hjälpt mig att sy ett par fickor på mysbyxorna jag köpte på Ullared i somras, så först åkte jag dit för att hämta dem. Väl där var det mycket kel med deras katter Cleo, Carrick, Buster och Biscuit. Jag tog en "selfie" med varje katt och gjorde ett collage. Jag ser ut som ett ufo, men katterna är söta:


Det var ett evigt pipande på Cleo (högst upp till vänster), hon löpte. Carrick, som också är en Norsk skogskatt som Maggie (J och M är Maggies förra ägare) vägde ingenting i jämförelse med Maggie... När jag var där berättade jag för M att jag skulle vidare till K-Rauta för att köpa lite material för ett ställ för min surfplatta. Jag ligger ju i sängen och kollar på Netflix nästan varje kväll, men irriteras så av att fodralet gör att plattan lutar 45°, jag vill att den skall stå rakt. Jag hade uppfunnit ett stöd i mitt huvud och skulle nu köpa material. Eftersom J har en identisk platta kunde vi mäta lite på den och så fixade M ett mycket enklare stöd åt mig.


Så smart! Och enkelt! Mycket enklare än det jag hade tänkt göra. Kan meddela att det funkar perfekt också :)

Sen dammsög jag hela lägenheten. Satan vad jag fick ont i axeln av det! Ytterligare ett bevis på att det inte är lyx för mig att ha städerska. Min lägenhet är bara 63 m², men jag fick ta det i omgångar. Resten av kvällen blev soffan. Jag har nu sett klart säsong 1 och 2 av Bron, och kollade igår på avsnitt 1. Avsnitt 2 är inspelat och det får jag kolla på ikväll. Skitbra serie!!

Igår blev det också bestämt att Maria, som jag var i London med, kommer hit 6-8 november. Det skall bli så kul! Jag får ta ledigt på fredagen efter lunch så att jag kan möta henne i stan.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar