måndag 9 november 2015

En gourmet-helg

Gomorron. Idag är det verkligen svart och blött ute. Man kan bli deppig för mindre. men det är bara att bita ihop och börja ytterligare en arbetsvecka. Min nedräkningsapp på telefonen visar att det är 44 dagar kvar tills jag åker till Thailand. Snart kan nedräkningen börja "på riktigt".

I fredags blev inte allt som jag tänkt mig. Jag slutade kl 12 och innan dess hade jag tagit upp beställningar på jobbet på räkor. ICA Fiskebäck tog bara 119 kr/kg, och jag skulle ju ändå dit och handla åt mig och Maria, så jag kunde lika gärna handla åt kollegorna också. 5 st var det som beställde allt mellan 1 och 2 kg. De var lite oroliga för att jag inte skulle få med mig allt, men det sa jag att jag skulle. När jag kommit en liten bit började moppen "wobbla" igen. Jaha, tänkte jag, fick jag inte pumpat ordentligt med luft ändå. Kom inte många meter till innan jag höll på att köra vält. Punka. Inte bra. Stressad!!

Jag började ringa runt till kollegorna för att få tag på en som svarade under lunchen. Fick till slut tag på en och meddelade att jag inte alls hade någon möjlighet att hämta räkorna, kunde de fixa det? Det kunde de. Själv skulle jag nu leda moppen en bra bit (3 km), bland annat upp för en "monsterbacke". Lång och seg är den och att leda 60 kg moppe som inte går att frikoppla och inte rullar bra pga dåligt eller inget tryck i däcket, är ingen lätt sak. Speciellt inte eftersom jag är alldeles för kort för det. Jag får gå med ryggen vriden och det är rena döden för min trasiga axel. Ganska snart var jag fullständigt genomblöt. Jag hade kontaktat verkstan och fick reda på att de skulle stå och vänta på mig, och laga moppen medans jag väntade.

När jag var nästan framme och skulle upp för en liten backe till så fick jag hjälp av en äldre gentleman som inte kunde mycket svenska. Han puttade där bak och det gick lite lättare. Väl framme togs moppen emot och det var bara för mig att vänta. Det tog väl lite mindre än en timme. Jag åkte därifrån en stund efter Marias plan landade på Landvetter... Himla tur att vi bestämt att hon skulle ta sig till mig själv, jag skulle möta henne på busshållplatsen hemma. Annars hade allt skitigt sig totalt.

När jag väl kom hem var jag superhungrig. Klockan var 14.30 och jag hade inte ätit sen 7.30. Jag som brukar behöva mat var 3-4:e timme. Konstigt att jag klarade mig så länge. Fick slänga i mig en portion köttfärssås bara så där rätt upp och ner. Jag hade tänkt hinna med att ta en dusch, men efter messande med Maria så kom jag fram till att jag inte skulle hinna det, det fick bli när hon kommit.

Hon kom fram ordentligt i alla fall, lyckades hitta alldeles själv :) Kvällen gick i havets tecken med både räkor och löjrom.



TV och en film bidde det också innan vi gick och la oss efter midnatt.

Lördagen började slött och efter frukost gav vi oss ut med bussen. Först åt ena hållet, till Mölndals centrum, där vi hälsade på i en garnaffär. Maria driver Garnboden i Kalix och känner tjejen vi hälsade på från mässor och styrelsemöten. Sen åkte vi åt andra hållet, till Frölunda Torg. Det enda ärendet vi hade var att Maria ville köpa lite underkläder. Vi strosade runt och konstaterade ganska snart att vi båda hade väldigt ont av allt ljud. Vi börjar bli gamla... En fika senare åkte vi hem.

På vägen hem stannade vi till på mitt jobb och hämtade en koja som Maggie ärvt av kompisen Hannas katt Alice. Den gillades med en gång.


Kattskrället struntar i den dyra igloon jag köpt, men går direkt in i ett kartonghus... Tack för den. Men jag ger inte upp om igloon, det tog ju över ett år för henne att vilja gå in i "annexet" (hennes del av den stora dynboxen morbror byggt åt mig), så det är inte kört än.

Det bidde mer TV och film och sen var det dags att ta itu med läckerheterna igen.



Oj vad jobbigt... Ovan en läcker skapelse med Cosmopolitansallad, vitlökskvarg, ett berg av färska räkor, löjrom, röd lök och creme fraiche. Gjorde inte alls ont att äta den! Precis som förra veckan blev det massa räkor över (jag hade köpt 1,5 kg) så jag skalade resten och la in i frysen.

På kvällen tände jag också min ytterbelysning för första gången denna säsongen. Slingan har suttit kvar ända sen förra julen, det var bara att plugga in.


Kanske lite väl tidigt... jag har i alla fall ingen timer till slingan, så nu är den utdragen igen, tills jag har skaffat en ny. Men å vad fint det är med ljusen! Det är faktiskt det enda jag gillar med julen; alla ljusen. Resten kan jag både ha och mista.

Maria åkte härifrån en stund före 10, jag följde henne till bussen. Resten av dagen var ganska slö, jag är ju inte så van vid att ha folk så nära hela helgen. Kul med besök, men också skönt att vara ensam. Jag kollade på TV och löste korsord.


Här är min slöa stil... Jag sitter i soffan på schäslongen med en platta i knät att ha korsordet på. Sen har jag ett tangentbord framme på datorn så att jag kan luta mig tillbaka och skriva in sökord på t.ex. Wikipedia. Funkar bra :)

Veckan som kommer innehåller inget annorlunda eller spännande. Bara att knega på alltså :) Hoppas vädret blir lite roligare än det är just nu. Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar