tisdag 10 november 2015

Gissa vart jag skall idag...

Gomorron. Lite bättre väder än igår kväll, fy katten vad det stormade och regnade då. Jag hade tänkt att ta en längre promenad, men jag fick faktiskt ge mig. Jag hade lite ärenden att uträtta men det blev i alla fall 3 x 2 km (tog bussen en bit). När jag kom hem var jag nästan genomblöt ända in på skinnet. Jag tror det var en smart idé att inte ta den där 1,5 h promenaden som jag hade tänkt. Jag har varken tid eller lust att bli förkyld nu.

Igår kväll fick jag mig ett gott skratt... jag brukar ju ha blandade bär eller äppelmos i min gröt på mornarna. De blandade bären börjar ta slut och jag har inget äppelmos framtaget från frysen, så jag tänkte tina några av jordgubbarna som blev kvar efter mitt kalas i somras. De tar ju lite längre tid att tina än små bär, så jag tänkte ta fram dem igår kväll istället för i morse. Jag hade inga glasögon på mig när jag skulle ta fram dem, och det var väldigt nära att det blev körsbärstomater istället. Jag undrar vad det hade smakat... :)

Ni kan aldrig gissa vart jag skall idag efter jobbet....!! Moppeverkstan... känns som om jag bor där nu för tiden. Denna moppen har inte varit snäll mot mig. När jag köpte den våren 2013 så tyckte jag att stöden var urkassa. Moppen vinglade väldigt lätt när jag ställt den på stöden. Verkstan svetsade då på en ögla i slutet av varje stöd så att det skulle bli mera kontakt mot marken = stadigare. Nu när jag var inne i fredags och fixade punkan sa reparatören M att min moppe var väldigt ostadig. Jag sa att den var lite känslig för att stå på oplan mark och tänkte inte mer på det förrän jag kom hem. Gick knappt att parkera moppen. Det visade sig att en av öglorna ramlat loss. För att ställa moppen fick jag leta fram en liten sten och lägga under stödet som saknade ögla. Så kan jag ju inte ha det. Ringde verkstan i fredags och de sa att de hade ett par nya (bättre) stöd hemma. Så idag skall jag dit och sätta på dem. Förhoppningsvis medans jag väntar.

Annars blir det röja av ikväll då städerskan kommer imorgon. Fick mig lite skrämselhicka i förra veckan då jag fick ett mail från dem att de skulle höja priserna till 400 kr/h. Jag använde ju Veteranpoolen, d.v.s. min städerska är egentligen pensionerad. Detta var någon skatt som drabbar folk över 65 år som skulle påföras. Jag hade ingen aning om vad jag betalar idag, så jag kollade senaste fakturan. Där stod 304 kr/h. Va? Höja med 96 kr/h? Då har jag inte längre råd med denna "lyx" (som jag har konstaterat att det inte är). Men efter lite mailväxling med dem så fick jag reda på att de uttryckt sig lite klumpigt. Priset 304 kr är exkl moms och priset 400 kr är inkl moms. I slutändan blev det en höjning på 10 kr/h efter RUT, och det är ju inte så farligt. Puh.

Ha en bra tisdag! Jag tänker i alla fall försöka...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar