tisdag 29 december 2015

En lite negativ dag

Gomiddag. Klockan är 12 och vissa av er har börjat vakna (6 i Sverige) men de flesta sover nog sött. Började dagen med ett långt samtal med svägerskan klockan 9, då var klockan 21 i Florida där hon och brorsan befinner sig. 12 timmar mellan oss. De går upp när jag går och lägger mig och vice versa. Deras semester innehåller väldigt mycket aktiviteter, min lite mindre.

Det sista dygnet har varit väldigt negativt. Jag känner mig så förbannat otacksam. Här är jag, en person från ett välmående land som Sverige, i mina bästa år (sägs det) och jag har råd att åka på en sån här resa helt utan budget. Vill jag ha något så köper jag det. Jag behöver inte tänka på pengarna. Men så sitter jag här och är negativ. Inget är bra just nu. Blir så förbannat less på mig själv. Jag känner mig ensam. Men hade jag stått ut med att resa med någon annan? Det tror jag inte. Jag har bokat ett 3-stjärnigt ställe, inte mer, men det visste jag. Personalen är super. De försöker verkligen hjälpa mig med allt. Sängjävlen är för hård. Har sovit som en kratta de senaste nätterna. För varje natt blir det värre. I natt var det skitjobbigt. Jag pratade med dem i receptionen igår och de sa att de skulle fixa min säng idag. Nu när jag kom tillbaka från min förmiddagspromenad så TROR jag att jag fått en ny säng. Med det menar jag att den känns lite mjukare, men inte så mycket. Nåja. Allt är väl bättre än den andra madrassen. Får se hur det går i natt.

För att ta det från början... Igår efter jag skrivit bloggen gick jag till stranden. Den stranden som är närmast hotellet. Själva stranden är bra, men den får man ingen skugga på. Inte ett parasoll eller solstol så långt ögat kan nå. Några träd som ger skugga, men jag har räknat ut att man måste vara där före 12 för att de skall ge skugga, och ännu tidigare än så för att sno en plats. I alla fall. Jag gick till stranden och så här ser den ut.


Fin strand med inte mycket folk. Go sand.


Inte lika go som några av de jag såg på min utflykt, men den duger. Ni ser att det är en stenmur där bakom.


Den stenmuren är "stoppad" med ett stålnät. Ont att gå på. Bakom där finns träd som ger skugga, men underlaget lämnar mycket övrigt att önska.


Överallt massa skyltar med "Construction site". De håller på att bygga upp massa små hyddor. Kan det verkligen vara efter tsunamin? Det är ju ändå 11 år sen.

I alla fall så är det som att välja mellan pest eller kolera; antingen ligger man på stranden i full sol och blir ännu mer bränd, eller också ligger man i skuggan och får ont i rumpan...

När jag suttit där i skuggan en stund och blivit trött på att ha stenar i baken gick jag tillbaka mot hotellet. Jag köpte mig en glass, som tillagades som jag sett på film:


Man fick välja smak och 2 tillbehör. Jag gick "wild and crazy" och valde en med Strawberry och "Two tone" och "Tom tam". Vad det första var vet jag inte än, men det såg ut som nån rosa chokladbit. Det andra var någon typ av choklad/kola kex.


Glassen tillagades på en iskall platta och hon rörde och hackade hela tiden.


Resultatet. Väldigt gott. Nästa gång (om det blir en nästa gång) skall jag ta bara Strawberry. Behöver inte det knapriga i. Räcker gott med själva glassen.

Tillbaka till mitt rum och en liten "nap". Blir väldigt trött i solen. Inte var det skönt i sängen inte, men jag vilade i alla fall lite. Hade jag haft ett resesällskap så hade det säkert varit roligt att ha någon att tjöta med, men jag hade ju inte kunnat gå till rummet när jag velat. Eller det kanske jag skulle kunnat, men det hade blivit annorlunda. Jag tror att om jag skulle resa med någon, så skulle jag propsa för ett eget rum.

Ut på middagsjakt. Igår var jag på ett mycket bra ställe som hette Feel Good. Kompisen Hanna sa att jag måste beställa Hot Pan någon gång, och det gjorde jag.


Så. Jäkla. Gott. Beställde först utan ris, men jag fick ångra mig och ta in en portion. Måste ju suga upp den goda såsen. Majs har jag svårt för, så det pillade jag bort. Men resten. MUMS!! Får nog bli minst ett besök till där. Fräscht ställe.

På vägen tillbaka stannade jag i den lilla affären på området. Var sugen på något gott. Köpte detta:


Frystorkade vindruvor och persikor. Persikorna kunde man ju räkna ut hur de smakade. De var goda. Men vindruvorna var ju supergoda! Köpte bara en liten påse, men nu på förmiddagen har jag köpt ett par större påsar. Får se om de räcker hem, eller om jag måste köpa på mig fler...

Sen var jag uttråkad och gick tillbaka till hotellet. På vägen hämtade jag upp min tvätt. I varje plagg finns nu en blå och en gul tråd insydd. Lustigt att just jag fick de färgerna :) Undrade just hur de skulle kunna hålla reda på vad som var mitt. 2 kg kostade i alla fall 80 bht, enligt Forex är det 20,90 kr. Helt OK :)

Och vad kan man göra i ett rum som inte erbjuder någon stans att sitta mer än i sängen? Satt och läste ikapp massa bloggar. Hade 293 inlägg att läsa när jag började, var väl nere på 200 när jag slutade och började kolla på NCIS LA istället. La mig i sängen vid 20 och somnade väl vid 23, och det innebär att jag redan när jag somnade hade ont i kroppen. Vaknade 2, somnade om 3, vaknade 5, somnade om 7.30 och vaknade 9. Jippe. Not.

Pratade med 2 ur personalen om min säng igår. Idag när jag var till receptionen var ingen av dem där, men jag pratade med 2 andra. De sa att de skulle byta min madrass. Eftersom jag kände mig så negativ igår och i morse så bestämde jag mig för att jag måste göra något åt saken. Idag är det tisdag. I morgon onsdag skall jag lära mig laga mat:


För er som inte kan se så står det att jag kan välja mellan att laga följande måltider:

Spring roll or Papaya Sallad
Tomyum or Tom Kha Kai
Padthai or Fried rice
Sweet and sour sauce or Chicken with cashew nut
Massaman curry or Panang curry
Sticky rice with mango

Det jag kommer att välja är understruket. Kostnad: 1.300 bht (340 kr). Det skall bli kul!!

Hämtning på hotellet 12.30 i morgon, tillbaka  vid 17.

Sen är det nyårsafton. Håller den dagen öppen. Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra då, men det är väl ganska troligt att jag inte orkar vara uppe vid 12-slaget...

På fredag har jag bokat ytterligare en utflykt:


Massa snorkling verkar det som. Men det är fräckt att snorkla i marelden tror jag!! Det står 1.800 bht ovan, jag fick betala 900, men så tillkommer 400 bht för inträde i nationalparken.  Jag valde Big boat, eftersom den går fortare och jag klarar stampet i vågorna bättre än en liten båt som "åker med", det blir man lätt sjösjuk av.

Sen vill jag till kvällsmarknaden i Krabi. Den är bara fredag, lördag eller söndag. Fredagen är ju upptagen enligt ovan, men lördag eller söndag blir bra. Det är mellan 18 och 21. Vilken dag som helst funkar.

Så där ja. Nu har jag försökt bryta min tristess. Jag är så arg på mig själv för att jag inte är tacksam nog för det jag får uppleva. Men det är så typiskt mig. Jag är aldrig nöjd. Och när jag inte är nöjd blir jag arg på mig själv och slår mig själv i huvudet. Jag undrar så när jag skall komma till en punkt i livet där jag är NÖJD. Vem/vad är det som gjort att allt är fel?

När jag nu sitter här och är missnöjd med mitt liv (lite i alla fall) så tänker jag på Anne. Anne är en tjej som gjorde sin GBP samma år som jag. Man kan väl säga att min operation inte var lyckad, eftersom jag inte gick ner allt. Men jag lever. Jag har i stort sett hälsan (lite brister har jag, men inget nämnvärt än). Och så finns det då folk som Anne. Läs Aftonbladets artikel om henne här. För ett par dagar sedan svimmade hon så illa att hon ramlade och slog i huvudet, och nu ligger hon på sjukhuset med hjärnblödning och skall eventuellt genomgå en operation i hjärnan för att lätta på trycket. Så vem är jag att klaga??

Nä. Ryck upp dig Lena! Att du sov som en kratta i natt spelar ingen roll. Du är i THAILAND. Många människors drömställe. Du har sol och värme när väderappen för Gbg visar -2°C (känns som -8°C). Sluta tycka synd om dig själv!! BASTA!! Ut och leta efter lite skugga på stranden. Njut. Hitta god mat att pröva på.

Med detta avslutar jag detta tråkiga inlägg och önskar er alla en bra dag!!

2 kommentarer:

  1. Bra att du försöker vända det negativa. Men jag kan förstå lite hur du tänker. Jag är likadan, aldrig riktigt nöjd. Strävar alltid efter nåt annat, men vad?? Jag en fegis som inte vågar prova nya saker.
    Du är ju modig som åker iväg själv. Jag skulle ALDRIG kommit på tanken...
    Hoppas du haft en fin dag. Matlagningen blir ju spännande att lära. Jag är imponerad av dej och det du gör iallafall.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis så är det. Strävar efter något annat, är aldrig nöjd, och duger inte som jag är. Jag har alltid varit feg annars, men de senaste 5 åren har jag utmanat mig själv. Tidigare skulle jag inte kommit på tanken jag heller...
      Kram

      Radera