måndag 22 februari 2016

En bra helg

Gomorron. Ny vecka. Sista veckan i februari. Känner mig som en grammofonskiva som hakat upp sig. "Vart tar tiden vägen?"... Eller som en gammal kärring :)

Fredagskvällen var lugn. Kollade massa på TV och bara "var". Maggie väckte mig strax efter 5 på lördagsmorgonen, så jag gick upp och la mig i soffan. Och tände massa levande ljus:


Å vad jag älskar levande ljus! Ute var det pissväder. Massa slask.


Jag hade massa ärenden att göra, och det var inte alls lockande att gå utanför dörren. Gick iväg och blev genomblöt om fötterna på ett par meter. Insåg att jag skulle missa bussen, så jag vände hem igen och hämtade mina Thailändska baht som jag skulle växla in. Stannade hemma en liten stund så jag slapp stå ute och vänta, men sen kom jag iväg till Frölunda Torg.

Jag växlade mina baht och några dollar jag hade hemma, och fick ut ca 1.700 kr. Givetvis hade jag slarvat bort mitt Forex-kvitto, så jag fick betala en avgift på 50 kr. Sen vidare till KappAhl. En av dagens uppgifter var att hitta en enfärgad men färgglad topp, att ha på under akt 1 av vår föreställning. Jag har lånat en svart tunika av en körkompis till akt 2 (då vi skall vara helsvarta med ett silversmycke). Jag hittade denna för 299 kr:


Jag har aldrig ägt något orange förut, men jag gillade faktiskt denna. Jag provade den med en svart kjol och det ser ju riktigt fint ut. Köpte den inte direkt, utan jag gick vidare till Cassels för att se vad de hade. De hade massa till halva reapriset, men inget jag tyckte passade föreställningen. Däremot köpte jag 4 tunikor (i rött, creme, grått och blått, 2 olika designer) för 85 kr/st. Sen gick jag tillbaka till KappAhl och köpte den orangea. Igår upptäckte jag, när jag kollade igenom mina kvitton, att de inte dragit de 25 % som jag hade rabattkupong för. Jag får gå till KappAhl här hemma och be dem justera det.

Sen tog jag bussen till Sisjön och Arken zoo. Där handlade jag schampo och balsam till Maggie. Svindyrt! En liten flaska på 335 ml kostade 169 kr. Så 2 x 169 kr alltså. Hon är dyr i drift den där katten. Eftersom jag redan var genomblöt om fötterna (och bussförbindelserna mer eller mindre obefintliga) så gick jag hem. Jag har inte promenerat mycket de senaste 6 veckorna, för något har hänt med min höft. Det var när vi var på väg till kören en torsdag, då small det bara till i höften. Det gjorde skitont och sen haltade jag i en vecka. Nu smäller det till med jämna mellanrum och jag kan inte ta några långa promenader. Denna halvtimmespromenad var den längst jag tagit sedan dess, och det kändes. Jävla skitkropp!!

Hem och förbereda för Maggies bad. Jag tog in en plastsäck med mattor jag fått av min syster, den har stått på altanen hela vintern. Och så tog jag fram en stor påse kattsand (oöppnad plastpåse) och en annan säck med saker jag skall slänga. Med dessa tätade jag möjligheten att komma in under badkaret. Sen satte jag fast hennes koppel i ett handtag vid badkaret. Jag tog på mig en långärmad pyjamas och så var det bara att fånga katten. Till slut gick det också. Hon kände på sig att något var på G.

Ner i badkaret och på med vattnet. Hon klagade högljutt och försökte komma därifrån. Sen fick hon panik. Hon satt som klistrad på mig och jag fick mig en del rivmärken. Jag pausade tvättandet och satt och pratade med henne en stund. Då lugnade hon ner sig. Jag satte ner henne på "golvet" igen och fortsatte skölja ur schampot. Hon liksom sjönk ihop i nederlaget och började pipa. Stackarn. Men jag fortsatte. Inga 3 schamponeringar som ex-matte sagt, vi nöjde oss med en. Och så balsam. Till slut var vi klara och jag fick torka henne lite. Så här såg hon ut:


Jag känner ingen katt som kan se så förbannad ut som hon :) Fick en kommentar på FB om att jag nog skulle behöva sova med ena ögat öppet ett bra tag framöver, för där är någon som ruvar på hämnd :) Ingen fara. Hon spann senare. Fast hon drog sig undan lite, så jag stod väl inte så där högt i kurs. Men jag fick några guldstjärnor då jag fjäskade med lite tonfisk senare på eftermiddagen.

Sen tog vi det lugnt resten av dagen. På söndagen fick jag sova till 8 tror jag. Gick nästan direkt till Maxi och veckohandlade, lika bra att få det gjort. Röjde och plockade lite, organiserade om i förrådet, kollade TV och hade en bra söndag. Andra latade sig fullt ut:


På kvällen fick jag info om Samsungs nya Galaxy S7 som släpps snart. Jag har Telenor Change och kan gratis byta mobil den 2 april. Kollade (och verifierade med Telenor) att jag då kan byta min S6 mot en S7 och endast få 12 kr/mån i högre avgift. Givetvis slår jag till! Mitt batteri är lite trött, och man kan inte byta själv. Jag använder ju min telefon väldigt mycket, pillar på den och lyssnar på talböcker, och får nu ladda minst 2 ggr/dag. Skall bli skönt med ett nytt batteri. Den stora frågan nu är vilken färg jag skall ta. Guld, svart eller vitt. Idag har jag guld, och den färgen är jag inte så förtjust i. Kanske blir det vitt. Eller svart. Vi får se :)

Veckan som kommer MÅSTE innehålla massa textplugg inför konserterna. Jag har slarvat den sista veckan och inte pluggat alls. Skärpning!!

Ha en bra måndag!

2 kommentarer:

  1. Det ser verkligen mysigt ut inne med de tända ljusen och slaskvädret utanför.
    Mysig balkong/terass du har med nät för katten. Den ser lite miserabel ut efter
    sitt bad men du lyckades ju iallafall. Jag har aldrig lyckats bada en katt själv.
    Så jag vet att de kan vara totalt omöjliga.

    Nu har du tunikor så att det räcker ett tag framöver. Tror jag. ;)
    Ha en mysig måndagskväll!
    Sussie

    SvaraRadera