söndag 3 april 2016

En riktigt strulig dag

Gomorron. Idag blev jag väckt av en väldigt kelig katt klockan 7.30. Jag är tacksam för att jag fick sova så länge eftersom klockan var närmare 1 innan jag somnade igår. Inte normalt för mig, men jag satt och pillade med min nya mobil hela kvällen.

För att börja från början: jag åkte iväg till Frölunda Torg på förmiddagen igår, för att byta min Samsung Galaxy S6 mot en S7. Själva bytet var inga som helst problem, bara att lämna ifrån mig den gamla och skriva på ett papper. Jag fick hjälp med att sätta in SIM-kortet och telefonen började direkt ladda ner appar och uppdatera sig. Jag insåg att jag skulle få gå omkring på torget lite (ville ju hämta apparna med WiFi) så jag gick och åt lunch.

På vägen till lunchstället gick jag förbi ett sånt där stånd där det stod en kille som raggade folk till Postkodlotteriet. Jag har länge funderat på om jag inte skulle prenumerera på en lott i månaden, så nu verkade vara ett bra tillfälle att starta med det. De hade ett sånt otroligt erbjudande att det var dumt att inte hoppa på. Om jag tog 3 lotter i 2 månader så skulle jag få 1.500 kr i presentkort som gäller på Frölunda Torg. 3 lotter i 2 månader kostar mig 960 kr, och för det skulle jag alltså få 1.500 kr... Ingen bindningstid (mer än de 2 månaderna) och ingen uppsägningstid. Bara att säga upp 2 lotter sen. Tyvärr gick det inte så bra eftersom ICA-banken, som jag har, kräver en verifiering när man handlar på nätet. Jag hade inte installerat vare sig bankappen eller mobilt bank-ID än, båda kräver min dosa som låg hemma. Så jag bestämde mig för att jag skulle åka tillbaka idag och fixa det.

Jag köpte mig ett nytt fodral på Kjell & Co (ett sånt där S View Cover med fönster) och ett minneskort på Clas Ohlsson. Innan jag lämnade torget så gick jag tillbaka till Telenor och bad dem hjälpa mig sätta in minneskortet. Det var då problemen startade... jag hade valt fingeravtryck som upplåsningsmetod. Jag hade också fått ange en kod som back-up. Det konstiga var att när jag angav den koden fick jag bara ange den en gång. Jag KAN alltså ha angett en annan kod än den jag avsåg. I vilket fall som helst så startade telefonen om när minneskortet satts in. På S7 är det så att man inte använder fingeravtrycket efter omstart, utan då måste man ange koden. Som inte funkade. Detta upptäckte jag när jag kom hem. Jag kom alltså inte in i telefonen. Gaaah! Jag laddade den lite och sen var det bara att åka tillbaka till torget igen (det tar en kvart att moppa dit ungefär).

In på Telenor och de fick hjälpa mig med en "hard reset" (fabriksåterställning). Det gick inte att lösa på något annat sätt. Som tur var hade jag inte börjat installera apparna än, de som installerats hade kommit ner automatiskt. Givetvis hade jag med mig dosan så jag hoppade på erbjudandet från Postkodlotteriet. Jag fick mina presentkort och åkte hem. Denna gången kom inte apparna ner automatiskt, utan jag fick ladda ner dem en och en (men det var inte så svårt eftersom Google Play har en lista på alla appar jag någonsin använt, så jag behövde inte leta, men det tog tid).


Jag satt här i flera timmar och ordnade allt. Jag lägger alla appar jag använder i mappar och det tar en stund. Som låsningsmönster valde jag först en 6-siffrig kod, men det blev så jobbigt att slå in den att jag istället bytte till ett mönster (som man ritar på skärmen). När strax efter 18 stod och hängde upp tvätt slog det mig plötsligt: JAG HADE INGEN ANING OM VILKET MÖNSTER JAG VALT!! Telefonen hade inte låsts än, så jag hade aldrig slått in det efter jag angav det. Jag försökte ett par gånger, men det var kört. Vad kan man göra annat än skratta åt sig själv? Ringde vår IT-kille på jobbet, och han sa att det fanns bara en sak att göra: en hard reset. Dagens andra. Var det månne fortfarande första april?? Bara att börja om från början...

Denna gången kom apparna ner av sig själv. Jag behövde "bara" lägga dem där jag ville. Vid midnatt var jag klar. Men fint blev det. Så här ser första sidan ut:


Här har jag de appar jag använder allra oftast. Om jag sveper skärmen åt vänster har jag mina vanligaste kontakter (vill inte visa den bilden då jag har både bild och namn på de jag ringer oftast) och där har jag också en widget för den inbyggda stegräknaren. Sveper jag skärmen åt höger har jag mina mappar med appar:


Puh. Det tog en stund. Men nu är alla apparna öppnade och jag är inloggad i alla appar. Tack och lov sker många inloggningar via Facebook, då slipper man ju hålla reda på massa lösenord. Men en del fick jag återställa, då jag glömt dem :)

För ett par inlägg sedan berättade jag ju om korgen jag köpte till Maggie. Den som var mycket mindre i verkligheten än på bild. Jag klagade ju hos de jag köpt den av och först fick jag mail om att jag skulle få 100 kr rabatt om jag behöll den (den kostade nästan 300 kr). Nej, sa jag, jag vill ha pengarna tillbaka och betald returfrakt då jag anser att deras info på webben varit fel. Efter ytterligare ett par dagar fick jag reda på att jag fick behålla den OCH få pengarna tillbaka. What a deal!! Jag ställde korgen på golvet vid elementet vid soffan, där hon brukar ligga på kvällarna (tidigare i en tråkig platt "korg" som var alldeles för liten för henne).


Första kvällen (i fredags) brydde hon sig inte. Men igår kväll så började hon kolla in den:


Den ser bra liten ut... men det brukar ju inte hindra en katt. Fast denna katten är mycket kräsen.


Tada! Den blev godkänd! Trots att den var för liten. Trodde faktiskt inte att hon skulle acceptera den. Det var ju därför jag ville skicka tillbaka den. Men nu får den stanna.

En annan sak jag köpte till henne på ebay för några veckor sedan kom i fredags. Det är en "flaskborste" som det är meningen att katten skall "knö" sig "under".


Hon har inte fattat hur man skall använda den än. Men hon klöser på mattan. Den kostar 245 kr + frakt om man köper den i Sverige. Jag betalade strax under 100 kr inklusive frakt när jag köpte den från ebay (den skickades från Kina tror jag). Så här är det meningen att katten skall göra:


Haha, det kommer Maggie aldrig att fatta... men den kostade ju inte många kronor. Nu när jag ser bilden ovan ser jag att de där röda plupparna (mellan bågen och hålen i plattan) inte var medskickade. Jag var lite irriterad först och försökte limma, men det gick inte. Jag fick uppfinna en egen manick som gjorde att pinnarna inte ramlar ur hålen. Jag hade några skumgummibitar hemma som det är meningen att man skall ha mellan ljus och ljusstake, så att de passar. De använde jag. Jag kollade just påsen den kom i och det var hål i den, så jag antar att de hade fallit ur på vägen.

Idag har jag inga planer. Jo, jag skall lösa lite korsord :) Och så har jag marinerat 2 kg kycklingfiléer sedan igår, de skall jag steka upp idag. Min absoluta favoritlunch är tärnad kycklingfilé, ICA's röda råkostmix (frisésallad, rödbetor, morötter och vitkål) och körsbärstomater. På detta har jag balsamvinäger. Inget annat. SÅ gott! Jag skulle kunna äta det varje dag. Så enkelt och så gott. Jag har hittat en ny marinad, Santa Maria's Hot Habanero. Mycket god och stark. En ny favvis.

Med önskan om en trevlig söndag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar