fredag 6 maj 2016

Sightseeing och dålig plats på teatern

Gomorron. Klockan är lite mer än 8 och jag har precis "slängt" i mig lite yoghurt, müsli och frukt. En alldeles nygjord fruktsmoothie fick jag också. Är lite stressad för klockan 10.30 skall jag vara inne vid stället där bussen till Harry Potter går. Det är i närheten av Victoria station, vilket inte säger mig så mycket. Min värd Bruce har precis pekat hur jag skall gå för att komma till tåget som tar mig snabbast dit. Får se till att gå härifrån inom en timme.

Igår lämnade jag mitt rum strax efter 9 och gick till busshållplatsen. Jag tyckte jag var smart som fotograferade hållplatsen, så att jag visste vad den hette och vilka bussar som stannade.


Det skulle visa sig sen att det inte räckte... I alla fall åkte jag buss 87 ända till ändstationen vid Aldwych och passade på att hämta ut biljetten till kvällens musikal, Mamma Mia.


Sen vandrade jag "genom hela London". Jag gick och jag gick.


Jag tog inte många kort, men här är Trafalgar Square med Lord Nelson där på toppen.

Lunch åt jag på ett italienskt ställe som heter Bella Italia.


Det här var kyckling och stora pastasnäckor med sås på 4 ostar. Den smakade inte så mycket. Bad om vitlök men fick svaret "we don't do garlic (!)" och fick nöja mig med svartpeppar.

Vandrade vidare. Bort till Oxford street. Gick in på Primark (billigt varuhus) och fick panik av allt folk. Vände nästan direkt. Jag var också inne på Selfridge's och kände mig lite malplacerad. Såg dessa fräcka bagles och undrade om det var vanliga eller söta bagels.


På deras delikatessavdelning hittade jag även dessa:


Blä.

Först hade jag tänkt stanna i stan ända tills musikalen skulle börja, men jag var trött. Mina fötter värkte och blåsorna på mina tår (säsongspremiär för sandalerna) hade spruckit. Men höften verkar hålla!! Jag räknade ut att jag kunde åka hem, få 1,5 h hemma och sedan åka tillbaka igen. Men se det sket sig. Totalt. För det första så är rusningstrafiken i London inget att leka med. För det andra, när jag kom ända till tågstationen Clapham Junction (där jag landade med tåget i onsdags) insåg jag att jag åkt alldeles för långt. Bara att hoppa av och ta bussen åt andra hållet. Det var en väldans massa hållplatser att åka tillbaka. Senare på kvällen såg jag att den hållplats som jag tagit kort på, bara fanns åt ena hållet. Inte så konstigt att jag missade den då, jag satt ju ändå och verkligen lyssnade/tittade på varenda hållplats...

När jag satt där och var uppmärksam på min hållplats som aldrig ropades ut, så jag detta skyltfönster. Känns på något sätt som om de är lite väl ärliga...



I alla fall fick jag hela 25 minuter hemma... sen var det bara att bege sig ut igen. Kom fram till teatern en halvtimme före showen skulle börja. Kom på att jag inte ätit någon middag. Smart. Not. Gick in på ett fik och köpte en tunnbrödsrulle med kyckling och avocado. Tog några bett och insåg att det inte skulle funka med brödet (min mage gillar inte mjukt bröd) så mitt bland allt folk fick jag stå och peta ut den kletiga kycklingen och avocadon och äta upp dem...

När jag satt mig på min plats på teatern så insåg jag direkt att detta inte skulle gå. När jag bokade platsen såg det ut som vilken vanlig plats som helst. Längst bak visserligen, men inte dålig. Biljetten kostade 30 pund. Men när jag satte mig så hade jag ljudbåset precis till vänster om mig. Det stack fram två rader, så jag såg bara halva scenen. Arg som ett bi gick jag tillbaka till biljettluckan och klagade. De kunde bara konstatera att jag inte köpt biljetten av dem (köpte via www.londonmusikaler.se) och då inte kunde klaga. Däremot kunde de sälja mig en bättre biljett om jag pungade ut med 30 pund till. Hade ju inget val. Nu fick jag skitbra plats, precis i mitten på sjätte raden.

Här ser ni min första plats, den med pilen. Inte katten syns det att det är ett stort ljudbås där som tar upp 2 rader!? Min nya plats markerad med en prick.

I morse "fejkbokade" jag samma plats och då såg det ut så här:


Alltså ingenting om "restricted view" som man t.ex. fick på en annan plats:


Så dåligt! Jag har mailat dem nu, skall bli spännande att se vad de svarar.


Kraftigt zoomat från min nya plats. Där ser ni ljudbåset. Ser ni kvinnan i vitt på bakersta raden? Bredvid henne sitter en man i svart. Det är ytterligare en tomplats mellan honom och där jag skulle sitta. Jag hade inte sett ett skit...


Utsikten mot scen från min nya plats.


Taket.


Sidobalkongerna.

Musikalen var hur bra som helst! Jag hade gärna vänt om och sett den en gång till. Köpte mig ett program där skådespelarna presenteras, och det visade sig att 5 av de stora rollerna gjordes av "understudies", d.v.s. inte de som fick rollerna först. De gjorde ett otroligt bra jobb. Såg i listan att flera personer kan många olika roller, måste vara jättesvårt att hålla reda på!

Efteråt tog jag bussen hem, och nu visste jag vad hållplatserna på var sida om min hette, så när jag hörde namnet på den efter, så hoppade jag av. Det var då jag upptäckte att det inte finns någon hållplats vid namn St Rule street åt det hållet.

Här är mitt rum:


Inte är det stort... Först satt jag med datorn på kabinväskan, men fick med en gång ont i ryggen och benen. Kom på att jag kunde dra ut byrålådan:


Mycket bekvämare!

Idag skall jag som sagt åka till Warner Bros studios och se var de spelade in Harry Potter. Det är en samlad bussresa, och färden dit tar minst en timme (om jag minns rätt). Då får jag se lite mer av London och dess förorter. Sen vet jag inte hur jag gör, om jag stannar kvar inne i stan och äter middag där, eller åker hit till mitt område och äter här. Det blev ju ingen middag igår, så ikväll vill jag äta något gott. Jag vill tillbaka till Oxford street och köpa en DVD åt svägerskan, får se om jag hittar dit. I morgon skall jag förhoppningsvis luncha med "kusin" Jane (Maritas brorsdotter) som bor här i London. Annars har jag inga mer planer.

Ha en bra fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar