tisdag 10 maj 2016

Skönt att vara hemma och summering

Gomorron. Klockan ringde när jag sovit i 7 h, och det kändes som om jag skulle kunna sovit ett par timmar till... Jag var så trött igår, men kunde inte gå och lägga mig förrän vid 21.30 då jag hade tvätt i maskinen. Ögonen gick i kors. Sen kom jag på att jag skulle tvätta mina 5 Pashmina-sjalar också... jag hade tagit med dem till jobbet på morgonen, och använt en, men de luktade inte så gott. Oj vad de färgade! Tur att jag inte tvättade alla på en gång... Här är den röda och den blåa.



Vilka konstiga proportioner bilderna har... Fick låna hem jobbtelefonen (Samsung Galaxy S5) och kameraproportionerna är inte samma som de jag är van vid.

Igår på lunchen kom altangubben och vi började med att flytta mina 2 dynboxar, hammocken och bordet till ena änden av altanen. Han tvättade den andra halvan samt altanen på framsidan. Nu på morgonen klockan 7 kommer han tillbaka, då skall vi flytta allt till andra sidan så att han kan tvätta där också.

Jag hade inte tömt dynboxarna innan, fy katten vad de var tunga! I den lilla låg bland annat parasollfoten, den väger ca 30 kg. När jag kom hem från jobbet tömde jag det mesta, så idag blir det lättare att flytta dem. Så här ser det ut i mitt sovrum nu:


Och så här ser det ut på altanen:


Jag hade gärna suttit ute igår kväll, men det kändes väldigt onödigt att flytta allt bara för att ställa tillbaka det nu på morgonen. Men dörrarna var öppna på vid gavel.

På tal om dörrarna så ringde jag mormor igår och kollade hur Maggie har det. Det går ingen nöd på henne, hon har det hur bra som helst. Fast hon gillar inte solen och värmen så mycket, inte konstigt med den tjocka pälsen!

Min telefon skickades igår, så har jag tur så kommer den fram idag. SIM-kortet skickas separat, men det skall också ha skickats igår. Givetvis (med min tur) så verkar hela Postnords site ligga nere, så jag kan inte göra en paketspårning. Typiskt. Jag fick som sagt ta med mig jobbtelefonen hem, så jag kan i alla fall ta emot samtal, och ringa ut ifall jag måste.

Igår funderade jag en del på vad som var bra och dåligt med min Londonresa. Nu räknar jag bort telefonstölden och tappning av busskort och snubbel i trappan med skrapat knä och stukad fot, för det hör ju inte till vanligheterna. Eller borde inte i alla fall.. Men här är min summering:

Boendet:

  • Skulle jag rekommendera "mitt" ställe till andra? Ja, definitivt. MEN man måste då veta/fatta att det verkligen bara är ett litet rum (det finns ett lite större för 2 personer) och att man måste dela badrum, vardagsrum och kök. Det var mycket fräscht och välstädat. Bruce var jättetrevlig och hjälpsam (Julio såg jag aldrig). 
  • En sak som i alla fall jag tyckte var lite knepigt... det var alltså meningen att vi skulle dela vardagsrum och kök, men det var så uppenbart också Bruces. D.v.s. han satt hela tiden i soffan/var i köket. Kändes inte så där OK att bara gå in och sätta sig ner bredvid honom när han pillade med sin dator eller kollade på TV. Så det är verkligen bara ett rum man hyr (eller i alla fall var känslan sån).
  • Frukosten var mycket god, det fanns yoghurt, müsli, juice, gott surdegsbröd och Bruce gjorde smoothie ett par mornar. 
  • Priset är väldigt överkomligt, lite drygt 500 kr/natt. Till det kommer en bokningsavgift på ca 300 kr. 
  • Det tar ca 30 minuter in till Trafalgar Square med buss. Lite längre i rusningstrafik. En sak jag lärde mig: bara för att det finns en hållplats på ena sidan gatan med ett visst namn, så betyder det INTE att det finns en på andra sidan. Det kan finnas en några meter bort, men då heter den oftast något annat...

Att göra i London:
  • Musikaler!! Mamma Mia var helt underbar! Jag hade gärna sett den en gång till. Jag försökte få biljetter till Lejonkungen också, men det var fullbokat. Mamma Mia bokade jag ju hemifrån i januari.
  • Harry Potter. Klart sevärt om man gillar filmerna. Dyrt om man tar med sig barn, då det finns saker att göra därinne som kostar massa pengar... 
  • Allt annat man kan göra; Madame Tussaud, Westminster Abbey, The Tower osv. Otroliga köer. Man kan boka biljett hemifrån, det är nog att rekommendera.
  • Rundtur på buss. Jag gjorde ju inte detta förrän sista dagen, och det är ju lite onödigt slös med pengar. Det kostar 30 pund med det bolaget jag åkte med (Original Tours) och den biljetten gällde i 24 h. Jag hade kunnat åka alla deras 6 linjer, deras "kryssning" på Themsen och deras 3 vandringsrundturer. Den turen jag tog (den gula) var väldigt bra, och jag saknade verkligen min kamera.
  • Promenera! Jag gick väldigt mycket. Hela tiden. Runt Oxford street finns det massa affärer att kolla i, jag vet inte varför jag gick där så mycket, jag som inte gillar att shoppa (och inte gjorde jag det heller). När jag lunchade med kusin så var vi i Soho, runt Covent Garden. Så mysigt område! Hade jag haft mer tid så hade jag utforskat massa mer områden än just "downtown".

Kommer jag på något mer tips så skriver jag det senare. Alltid kul, i alla fall för mig, att gå tillbaka och läsa inför nästa besök. För det lär bli ett nästa besök. Besöker gärna London igen, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo där. Fy katten vad mycket folk! Gillar min lilla by Mölndal mycket bättre. Får panik av så mycket folk. Är ju lite knäpp där...

Men å vad det är skönt att vara hemma! Det finns INGEN säng som är så skön som min! Den i London var hård, men inte lika hård som Thailand. Kuddarna var OK, men jag hade med mig en av mina egna, så då blev det ännu bättre :)

Sådärja, nu har Altangubben och jag flyttat alla boxar och annat som står på altanen. Han kommer tillbaka om en timme och tvättar den andra halvan. Sen oljar han på torsdag. Dags att gå till jobbet. Ha en bra tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar