lördag 7 maj 2016

The making of Harry Potter, del 1

Gokväll. Jag har just suttit och valt ut 50 av de över 100 bilderna jag tog igår. Det får bli 2 blogginlägg för att få med alla. Jag hade velat visa alla, men det är ju ohållbart. Jag är SÅ tacksam för att jag, sedan jag förlorade ett halvår med bilder 2010, är skitnoga med att alltid spara mina kort både här och där. Nu har jag dem på Dropbox, och de skickas dit automatiskt varje gång jag har WiFi. Hemma låter jag dem gå direkt, jag har 4 gb och "råd" med det. Här hade jag köpt 1 gb att använda under 7 dagar, och jag hade inte bra koll på hur mycket jag gjorde av med, så jag vågade inte skicka upp dem annat än med WiFi. Nu hann jag det igår innan telefonen blev stulen. Fy fanken vad jag hade blivit besviken om jag förlorat alla kort!!

Min otur började redan igår morse. Först var jag så orutinerad att jag åt yoghurt med müsli och färska äpplen till frukost. Jag KAN INTE äta äpplen efter min GBP. Råa alltså. Äppelmos går jättebra. Jag vet inte vad som händer i mig, men inom 30-60 minuter får jag fruktansvärda skakningar, yrsel och extrem trötthet. I alla fall fick jag ett "anfall" när jag var på tub-stationen. Drog upp telefonen ur fickan för att kolla vad klockan var och då ramlade mitt busskort ut. Puts väck. Kom på det när jag var på tåget. Fick fjäska mig ut ur stationen, eftersom man skall stämpla både vid in- och utpassering. Bara att ställa sig i kö och köpa ett nytt. Jag hade ungefär 15 pund på kortet, om jag inte minns fel.

Jag hittade stället där bussen skulle avgå ifrån, fast det var väldigt stressigt innan dess. Hann fram med 15 minuters marginal. Resan till Warner Bros. studios tog ganska exakt 1,5 h, och jag sov nästan hela vägen (trött efter äppelfadäsen). Den extrema trötthet jag drabbas av när jag "sömndumpar" är svår att förklara. Det är som om ingenting kan hålla ögonen öppna. Ungefär som när man vaknar upp ur narkos. Det är bara att gilla läget och sluta ögonen.

Nu kommer en himla massa bilder. Håll till godo.

Utsidan.

Först fick vi köa för att komma in i huset, sen fick vi köa för att komma in på utställningen. Massa stora kort att titta på under tiden.

Efter ett kort besök på en liten biograf där "Harry", "Ron" och "Hermione" berättade om hur det var att växa upp på scenen, så kom vi till matsalen.

Sorting-hatten där i förgrunden (ursäkta att jag bara kan de engelska orden (om jag kan dem alls), jag har aldrig läst HP på svenska, däremot läst och lyssnat flera gånger på engelska).

Sovsalen i Gryffindor. Harrys säng och trunk.

Common room i Gryffindor. Det berättades hur de verkligen gått in för att få möbler och mattor att se urgamla ut.

Dumbledores kontor.

The Goblet of fire.

Potions och professor Snape.

Några av alla porträtt som hänger på väggarna.

Hagrids lilla stuga.

Kommer inte ihåg vad som fanns bakom denna dörr i filmerna.

Denna skyddade däremot ett bankvalv på Gringotts.

The Burrows, där bor familjen Weasley.

Professor Umbridges kontor.

Hagrids motorcykel. När han använde denna hade de gröna skärmar bakom, stativet var också grönmålat, då kunde de sedan lägga på en annan bakgrund.

Samma teknik när det gällde kvastflygning. För det facila priset av 40 pund (!) (ganska exakt 500 kr) kunde man få sitta på en av kvastarna lite längre bort och få en film på sig själv flygandes över London. Jag tycker synd om alla föräldrar som betalat en halv förmögenhet för att komma in med sina barn, och som sedan tvingas stå emot (eller ge med sig) när barnen vill ha en sån film. En per barn. Snacka om pengarullning!

Quidditch-bollarna.

Var det inte professor Umbridge som införde alla house rules? Här hängde några i alla fall.

Allra första tagningen och allra sista, 10 år senare.

Hogwarts Express.

Bagaget.

På väg mot tåget.

Harry och Ron i sin kupé.

Kläderna som bars vid den allra sista filmningen av Ginny, Harry, Ron och Hermione.

Som desk-top-publisher är jag väldigt intresserad av det grafiska. Det fanns 4 stora skåp med hur mycket som helst av allt som de hade skrivit i filmerna. Allt är gjort ner till minsta detalj. Detta brevet är ju ganska känt :)

Mera grafiskt.

Efter detta så hamnade vi i ett café så nu passar jag på att sluta detta inlägg och fortsätta i nästa.