lördag 7 maj 2016

The making of Harry Potter, del 2

Då fortsätter vi då. Efter fikapausen var det lite att titta på ute.


Knight bus.


4 Privet drive där Dursleys (och Harry) bodde.


Bron på Hogwarts.


De stora schackpjäserna.


Nu kom vi till avdelningen för specialeffekter.


Boken som bits. Kommer inte ihåg vad den hette.


Massa elektronik.


Läskiga djur.


Buckbeak. Vi fick se en film om hur den ser ut inuti. Så mycket elektronik för att den skall kunna röra sig. Varenda fjärder är ditsatt för hand och individuellt färgad för att den skall passa.


Nu kom vi till Diagonal Alley. Hagrid framför en av affärerna.





Gringotts bank.


Allt finns nedtecknat (i dubbel bemärkelse) och det ligger många långa timmar bakom varje scen.


Många modeller i papper blev det.


Whomping willow.


Några av husen.


Min nya profilbild på Facebook :)


Detta användes för exteriörbilder.


I Olivanders wand shop fanns 17.000 kartonger med wands, alla med olika namn på.


Närbild.

Sen var det slut. Vi hade strax under 3 h inne på området innan bussen skulle gå tillbaka. Det var lagom. Jag hoppade av vid Marble Arch och gick nästan hela Oxford street ner, för jag skulle köpa en DVD till svägerskan som jag hade sett i torsdags.


Sen fick jag en beställning på 2 nyckelringar till min bloggvän L, också de inköptes.

På morgonen, när jag skulle ta mig till Victoria station där bussen skulle gå, så gick jag en bra bit för att komma till Battersea Park tube-station. På eftermiddagen tog jag samma väg, fast jag gick på i Marble Arch (gick hela vägen tillbaka på Oxford street) och det krävdes 2 byten för att komma tillbaka till Battersea Park. Fy katten vad det var trångt på "tuben"!! Det var rusningstrafik och ALLA och hans kusin skulle med tågen. På en resa fick jag dra in mage för att få med mig ryggsäcken in i vagnen. Var lite nervöst då jag skulle varit historia om dörrarna gått sönder...

Fullständigt slut efter dagens promenerande så kom jag äntligen hem.


Här bor jag. Ingången är den vita dörren till höger efter trappan.


Det enda jag har shoppat till mig själv... Jag har ju på mig halsduk varje dag på jobbet, eftersom muskeln som går från örat ner till axeln är så stel. Den funkar bäst när den är varm. Nu köpte jag 5 olika sjalar för sammanlagt 10 pund (127 kr). Helt OK pris tycker jag. Nu kan jag byta efter humör och resten av garderoben.

Efter dusch så gick jag alltså ut igen och hade det jättetrevligt tills jag blev av med min telefon. Fy vad jag blev arg och besviken. Hela förmiddagen idag gick åt till att fixa och trixa med detta. Jag hade en lunchdate med kusin Jane kl 12.30 och jag lyckades hitta dit utan Google Maps...


Först åt vi lunch på ett salladsställe som hennes kollega rekommenderade starkt. Vi blev båda väldigt besvikna. Vi gick vidare och fikade på Cadbury road. Och sen gick vi och gick och gick. Vi skiljdes vid 15.30 då hon skulle börja jobba klockan 16.

Jag gick vidare till Oxford street. De andra 2 dagarna hade jag släpat på min jacka, men idag hade jag t-shirt och ingen jacka. Jag hade velat ta en sån där guidad busstur, men bara om jag kunde sitta ute. Och det funkade inte utan jacka. Gick in på Primark igen, för att se om jag kunde hitta någon billig tröja, men jag fick panik och gick ut igen. Sen hade jag tänkt gå på bio, vill gärna se Mother's day som började visas i Sverige igår. Men den har inte kommit hit än. Så jag åkte hem. Köpte med mig lite kyckling som jag ätit till middag. Ingen mysig middag på restaurang idag heller. Inte alls enligt planerna. Men jag var trött och orkade helt enkelt inte.

Detta inlägget på Facebook summerade min dag: Tillbaka i mitt rum efter en dag som även denna innehöll en förbannad massa promenerade. Nu är jag så trött i fötterna! Idag har jag verkligen saknat min kamera. Och Google Maps. Internettet och kontakten med omvärlden har inte varit så saknad. Men vad jag saknat mest (med kameran som mycket god tvåa) är möjligheten att lyssna på talböcker. Nu förstår jag varför jag gör det hela tiden. Idag har jag lidit svårt av min tinnitus och blivit mer eller mindre tokig på allt trafikljud. På slutet kom jag på att jag hade mina "musik- och simproppar" i väskan, de jag har när jag går på konsert. Då försvann lite av ljudet. Att inte kunna lyssna på en bok jag kan utan- och innantill när jag flyger i morgon känns svårt. Jag har haft en bra bok som "snuttefilt" och kunnat somna utan att behöva bry mig om vad som händer. Det blir en prövning för mina nerver...!

I morgon går planet 18.55 och det betyder att jag måste vara på Gatwick senast klockan 17. Då får jag åka härifrån senast klockan 16. Egentligen skall jag lämna rummet klockan 12, men det kommer ingen ny gäst i morgon så jag får ha det tills jag åker. Så jag tänkte ta en sån där bussrundtur i morgon. Det blir lagom tror jag.

Nu skall vi se vilket jag väljer (grannarna har fest och spelar väldigt hög musik): skall jag stänga fönstret och dö av värmeslag, eller skall jag stoppa headsetet i örona och sätta på en film i datorn? Lutar åt det sista förslaget. Ut går jag inte mer idag.

Ha en bra kväll!

1 kommentar:

  1. Tack för bra blogg! Med vänlig hälsning,
    Johanna i Jönköping

    SvaraRadera