torsdag 28 juli 2016

Hos mormor

Gomiddag. Oj vad jag har sovit gott i natt! Vet inte när det hände senast, men jag sov i 10 h. Eller rättare sagt, jag somnade kvart i 9 (!!), vaknade 10 och tänkte att nu är det kört, men somnade om och sov till 7. Så skönt! Men jag var ute i friska luften och utövade kroppsarbete hela eftermiddagen igår, mer om det nedan.

Igår morse packade jag det sista och gjorde klart så att städerskan kan komma när jag inte är hemma. Det är massa saker som vanligtvis står framme som jag flyttar på. All packning ställdes i hallen och man skulle kunna tro att det var familjen Taikon som skulle ut på semester...


Innan vi satte kursen uppåt Ellös var det dags för Maggies årliga besiktning hos veterinären. Vi hade tid klockan 11. Hon fick OK-stämpel i rumpan :) Hon vägdes, och vägde nu 6,5 kg. Senast hon var där vägde hon 7,0 kg. Mycket bra och långsamt sa han. Hon hade lite tandsten, men inget att vara orolig för. Det hade hon förra året också, så det verkar inte ha blivit mer. En spruta mot kattpest blev det också.

SEN var det äntligen dags att åka norrut. Eller är det norrut förresten? Nordväst? Whatever. Vi var framme strax efter 12.30 och Maggie försökte genast springa ut. Men det gick inte! Sedan vi var här senast hade de rivit hela nätstaketet för att Orustbostäder skulle komma åt att klippa mormors häck. Efter fikat var det dags för mig (med hjälp av Marita) att sätta upp allt igen. Det var lättare sagt än gjort. Såg på stegräknaren sen att trots att jag bara rört mig i mormors lilla trädgård gick det åt nästan 5000 steg... Jag rev mig på nätet flera gånger och min vita T-shirt var helt blodig.



Lite svårt att se med nätet är mellan de gula pinnarna. Sen satte jag snören mellan plupparna högst upp och gjorde lite zick-zack. Maggie inspekterade och insåg att hon inte kan rymma. Men DÅ. Då kröp hon in under altanen! Det utrymmet är inte stort. Hon hade gärna fått vara där om det inte vore så att hon drar med sig ett halv kg jord på pälsen när hon kommer ut.



När vi skulle gå upp till moster för middag, klockan 17 (en timme efter att Maggie skulle haft mat) hade hon fortfarande inte kommit fram. Jag tror att hon var lite sur på mig... Vi lämnade altandörren öppen och gick upp och åt. När vi kom ner så hade hon varit inne och ätit, men gått ut och lagt sig under altanen igen. Jäkla katt! Till slut lyckades jag locka henne så nära öppningen att jag kunde ta tag i hennes halsband och dra ut henne. Jäklar vad trångt det var! Det var nästan så att jag fick släppa för att inte strypa henne. Fick ut henne i alla fall och in i badrummet. Mormor kom med hennes borstar och jag fick avlägsna en halv rabatt från hennes mage... SEN var hon sur :)

Trots att jag var trött var det bara att gå ut igen, och denna gången slåss med mer nät och några rosenbuskar. Mina armar är nu ingen vacker syn...


Jag häftade fast nätet i altangolvet, grävde en "grav" parallellt med altanen och begravde nätet där. Nu skall hon väl inte komma in!

Hittade henne sen på favoritplatsen i fönstret i mitt rum, och hon spann, så hon var nog bara lite sur...


Nu är det snart dags för fika. Här fikar man alltid klockan 12. Den stora frågan varje dag är: fika hos mormor, moster eller Marita :) Idag blir det här hos mormor. Jag hoppar brödet och äter lite kyckling och ägg. Försöker verkligen köra Dukan nu. Igår när de andra åt någon torskrätt med smör och annat så åt jag lax.

Vi kanske åker till Göken senare (Göksäter, Orusts mini-Ullared) eller också gör vi det en annan dag. Solen skiner men det blåser småspik, så det är inte skönt att sitta på altanen. Men jag måste sätta mig där ändå snart, för ett fotbad. Badade fötterna i varmt vatten igår, men jag måste fortsätta med det för det kommer massa gult klägg från min onda tå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar