fredag 4 november 2016

Halvdag, rehab och shopping

Gomorron. Idag har jag lite mer tid hemma än vad jag brukar ha på morgonen. Jag skall vara på Hand-rehab klockan 8.30 och behöver inte åka hemifrån förrän 7.35. Inte så många minuter efter jag går i vanliga fall (7.15), men ändå :) Jag ser inte fram emot moppeturen, den är lång och det är kallt ute. Mörkt är det också. Hatar att köra när det är kallt och mörkt. Att ta bussen dit är ingen bra idé, det är som om Västtrafik glömt hela det industriområdet (Gårda) när de planerat bussturer. Långt att gå.

Det blir inte så mycket jobb för mig idag, lär komma till jobbet strax före 10 och så slutar vi klockan 13. Jag skulle egentligen åka till mamma direkt idag, men vi bestämde igår att jag åker imorgon istället. Det blir inte så stressigt med tid då. Vi har jättemycket vi skall fixa (mamma skall sy upp ärmarna på kavajen jag skall ha på bröllopet om 1 månad, fixa kilar i midjan på mina nya byxor, vi skall fotografera alla nya armband och halsband hon har gjort, jag skall fixa hennes Google Chromecast till nya TV:n och hennes mobil krånglar fortfarande...) så vi behöver lite tid. Egentligen hade jag tänkt åka till Ellös imorgon och överraska mormor, men det visade sig att det inte går då det är helgdag. En vanlig lördag kan jag åka härifrån vid 7 och vara framme vid 10 och sen åka tillbaka vid 19 och vara hemma 22. En helgdag går inte morronturen härifrån och kvällsturen går inte från Ellös. Det får bli nästa lördag. Om någon som känner mormor läser detta, avslöja inte att jag tänker komma!

De senaste veckorna har jag sett massa spännande saker att köpa i mitt Facebookflöde. Saker som verkar smarta, men inte så billiga. Då kollar jag direkt på www.aliexpress.com vad de kostar där. Det är en shoppingportal i Kina. Lång leveranstid (oftast drygt 2 månader) men det är fraktfritt och som sagt mycket billigare. Just nu väntar jag på 4 saker. Här är de:


Detta är en slags kam för hundar och katter. Det speciella med den är att när man träffar på en tova (Maggie får lätt tovad päls) så trycker man på en liten knapp och så skärs tovan av. Jag brukar använda en sax, men förra gången jag gjorde det så råkade jag klippa lite i Maggies skinn... Inte bra. Denna fick jag för $7,44 kr (70 kr). Kostade massa mer om jag skulle beställa den från Sverige.


Detta är en Pyramid Pan. Luften kommer in under när man t.ex. grillar kyckling, och man slipper vända. Jag grillar ju ofta kyckling, så denna ser jag fram emot att prova. Dyr annars, men jag fick betala 40 kr.


Detta är en handske man har på sig när man klappar sitt husdjur. Lösa hår fastnar och är lätt att dra av. Verkar jättesmart. Jag fick betala 24 kr.

Och mitt sista "kap", just beställd, är denna:


Silikonbitar man har att täcka skålar med. Mamma sa att hon hade sett dem för 240 kr eller nått (om man köper från Sverige), men jag får 4 st (1 stor, 2 medium och 1 liten) för 23 kr. Lätta att sätta på, lätta att diska (man kan köra dem i maskin) och tar ingen plats.

Jag ser fram emot att testa alla 4 sakerna, och skulle någon av dem inte funka så har jag i alla fall inte blivit ruinerad! Nu gäller det bara att vänta på dem :) Den första saken beställdes den 15 oktober och den sista idag, så det är lite tid kvar att vänta än. Någon annan som brukar handla på AliExpress?

Idag är det alltså dags för rehab, det skall bli spännande att se vad jag kan få (köpa) för ortoser. Pratade med försäkringsbolaget förra veckan och tycker deras regler är lite konstiga. Hade jag haft problem som HELT hade kunnat bli avhjälpt med ortoser (skenor) hade de betalat för dem. Men jag kan ju aldrig bli bra från artros, bara få lindring, då måste jag betala dem själv. Ett par tusen kan det bli. Konstig inställning, för om jag inte haft råd hade jag kanske inte kunnat fortsätta jobba, och vem tjänar på det? Mysko regler. Hade jag däremot sökt via normala sjukvården hade de bekostat ortoserna. Jag hade ett slags halvgips (av plast) i flera år för min armbåge på 90-talet, helt kostnadsfritt. Men då är det ju lååång väntetid på hjälp, man kan inte få allt tydligen. Jag hoppas att jag kan köpa en ortos som gör att det går bättre att simma, nu känns tummarna "fladdriga" och gör ont när jag simmar, så jag har inte gjort det på ett par veckor. Sen skall jag tydligen ha någon hård ortos att ha på nätterna också, så alltså både mjuka (för att kunna jobba) och hårda (att sova med). Vilka det blir till simning vet jag inte.

Annars går allt sin gilla gång. Jag skall snart lämna ifrån mig massa arbetsuppgifter till en kollega, och ta över en massa uppgifter från en annan kollega. Mitt huvud snurrar med allt jag behöver lära mig. Är väldigt tacksam för att personen jag skall ta över för fortfarande skall jobba kvar, så att jag kan fråga. Det skall bli spännande att lära sig massa nytt, men som sagt, nu snurrar det bara... :)

Så skönt med halvdag idag, jag skall verkligen njuta. I och med att jag nu inte skall någonstans idag så känns det extra lyxigt. Undrar hur räkorna är? Bra pris? Kanske blir det lite fredagsmys. Hos mamma får jag hennes goda kyckling imorgon, med rosmarin och citron. Det blir aldrig lika gott när jag gör det själv... konstigt.

Förresten, såg denna i mitt flöde igår. Jag som har en halsduk virad 3 varv om halsen varje dag på jobbet (måste ha värme på sidan av halsen för att kunna jobba) tycker den såg väldigt smart ut. Jag ställde frågan om någon av mina vänner kunde tänka sig virka en sån till mig (mot betalning) och Maria i Kalix kunde tänka sig det. Det blir ett tunnare garn än på bilden, eftersom det tydligen var för tjockt (hon hade virkat en tidigare). Det viktiga är att den inte kliar.


Det blir nog bra. Hon äger en garnaffär, så det där med garn kan hon! Spännande!

Ha en bra fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar