torsdag 10 november 2016

Hur skall detta gå?

Gomorron. Vilket uppvaknande man fick igår... inga bra nyheter alls. Facebook-flödet svämmar över av folk som är rädda, oroliga och förbluffade. Hur kunde det bli så här? Vad skall hända nu? Man kan inte bli annat än orolig. Efter den 20 januari får vi se... Bara att vänta.

Igår köpte jag något som jag sett reklam för ett tag. Reflexspray! En himla smart idé. Det fanns 3 olika varianter; spray för kläder, spray för hårda saker (tror jag det var) och spray för djur (!). På burken stod det att man skulle fotografera plagget med blixt för att se effekten. Innan jag satte igång fotograferade jag jackan, så jag kunde se skillnaden:


Man skulle spraya rakt fram, alltså inte med jackan liggande. Jag hängde den över en stol på altanen. Nu i efterhand vet jag hur jag skall göra nästa gång: sätta en tejp en liten bit ovanför nederkanten och sen täcka över resten, så att det inte sprids. För vackert blev det inte:


Men jag lär synas i alla fall... Tror jag skall tvätta nederdelen av jackan i helgen och göra om det. Smart idé är det i alla fall, jag gillar inte hängande och dinglande reflexer, de är alltid i vägen och jag har en farlig förmåga att tappa dem... I dagsljus syns sprayen som ett tunt grått lager, men bara där jag har sprayat lite extra mycket.

I förrgår kom ställningen jag beställde till min nya surfplatta. Så smart!



Bra inköp för en billig peng. Frakten (39 kr) kostade nästan mer än ställningen (49 kr). Ångrar så att jag inte köpte ett vanligt enkelt fodral också, när jag ändå betalade frakten. Men jag får köpa ett när jag skall handla något annat en annan gång.

Jag fick förresten sålt min gamla platta i måndags. La ut en fråga på Facebook och en kompis köpte den. Hoppas hon blir nöjd!

Maggie fick också något på posten i veckan, förutom 7 kg mat. En adventskalender! Jag var så nyfiken på innehållet att vi redan tjuvstartat med första luckan. 3 små ynka bitar av hennes favoritgodis, frystorkat kött. De gick åt på ett kick.


Jag har använt mina nya skenor även om de skaver. Några bomulls-pads emellan och det funkar så där. Fast jag har inte haft den svarta när jag jobbat, det skaver den för mycket för. Men när jag sitter i soffan eller sover så funkar de ganska bra.



De måste justeras när jag skall dit nästa fredag.

Idag är det tandläkaren som gäller, den årliga besiktningen. Usch vad jag hatar att gå till tandläkaren. Jag får alltid skäll för att jag inte använder tandtråd tillräckligt mycket. Men jag har så trångt mellan tänderna, framförallt i underkäken, att det gör ont och är väldigt obehagligt...

Idag tänker jag extra mycket på min älskade pappa. Och Marita. Det hade varit deras fyrtionde bröllopsdag om han hade levat. Minns så väl när de firade 25 år 2001. Då var alla barn och barnbarn och hälsade på dem i Puerto de Mogan, på Gran Canaria. De hade påbörjat sin jorden-runt-segling i juni samma år, så vi hade inte sett dem på ett par månader. Vi hade med oss glögg och pepparkakor och satt i båten i värmen och firade lite. Å vad jag saknar min pappa! 3,5 år har gått, det är helt otroligt vad tiden går. Hur kan vi ha levat så länge utan honom?

Edit. Typiskt mig att vara ute i för god tid... hade precis skickat ett grattis till Marita när jag kom på att det inte är förrän på söndag...

Dags att packa ihop och ta itu med dagen. Det är kallt ute, men tack och lov har vi inte fått någon snö. Eller vi har fått några korn, men inte mycket. Får se om det blir moppen eller bussen till kören i natt. Det är alltså inte underlaget som skulle stoppa mig, utan kylan.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar