onsdag 11 januari 2017

Nytt bord och härliga tulpaner!

Gomorron. Idag är det "varannan onsdag" vilket innebär att min lägenhet kommer att vara nystädad när jag kommer hem från jobbet. En otroligt härlig känsla. Jag passade på att steka upp 1,4 kg kycklingfiléer direkt när jag kom hem från jobbet igår, bara för att slippa göra det när spisen är skinande ren :) Jag tog ut dem ur frysen i måndags och lät dem tina i Santa Maria's Hot Habanero-marinad, en ny favorit. Sen använder jag citronrapsolja när jag steker (bara lite), som ger en ännu godare smak. Jag undrar när jag kommer att tröttna på kycklingsallad... kan äta det varje dag.

I söndags var jag syster och svåger i Trollhättan och hälsade på mormor på NÄL. Hon var go och glad och nästan som vanligt. Igår fick jag reda på att hon kommer hem idag, så skönt för henne att slippa sjukhuset. Hon har ju legat där sedan tisdagen före jul. Fina mormor. Det var så härligt att se henne!

De släppte av mig på K-Rauta precis nedanför mig och jag köpte mig en ny sopborste att ha på utsidan. Lika bra att köpa en innan jag behöver den :) Resten av kvällen blev inte mycket gjort.

Åter till jobb i måndags efter 3,5 dagars ledighet. Det kändes verkligen som en lyx att vara ledig så länge. På måndagsmorgonen var det invägning, vi kör en liten challenge i vår gamla Dukan-grupp på Facebook. Jag bävade verkligen för att ställa mig på vågen. Det var ett antal månader sedan sist, och då var jag väldigt nära "ett nytt tiotal". Döm om min förvåning när jag vägde nästan 4 kg mindre än det tiotalet när jag vägde mig! Nu kör jag en liten challenge med framförallt mig själv. Jag försöker att inte ta i så att jag tröttnar/ger upp direkt. Vi får se hur det går. Som ett led i detta gäller det att träna mer. Jag FÅR inte göra mer än kroppen klarar, annars går det åt helvete som vanligt. Som ett led i detta beställde jag en ny bok i helgen, som kom igår:


Jag har bara hunnit bläddra i den lite, men det första jag såg var massa armövningar som jag definitivt inte kommer att klara. Men jag skall läsa den och se om jag kan göra några av de andra övningarna. Jag bokade in mig för årets första YinYoga-pass ikväll, men var tyvärr tvungen att avboka det igår (se nedan).

Söndag och måndag hade jag fruktansvärt ont i min axel, utan att (vad jag vet) ha gjort något speciellt. Jag kunde inte lyfta armen över armbågshöjd. Inte roligt alls, och det gjorde det svårt att jobba. Fy vad jag är trött på den axeln...

Igår ramlade jag på en annons som jag direkt nappade på. Ett vardagsrumsbord i trä och sten för 300 kr. Det annonserades ut i Mölndalsgruppen Köp och sälj på Facebook. Jag anmälde mitt intresse och var först, nu var bara den stora frågan hur jag skulle få hem det. Det slutade med att säljaren erbjöd sig att köra hit det för 100 kr extra, jag nappade direkt. Han kommer ikväll.


När jag kom hem (och alltså redan bestämt med köp och leverans) mätte jag det bordet jag har nu. Detta är väldigt mycket större. Det kan bli ont om plats mellan bordet och matbordet. Jag har flyttat matbordet lite åt sidan, så det skall nog gå. Jag tycker det var skitsnyggt ihop med den mörkgråa soffan och mattan, men tyvärr kan jag inte ha de färgerna pga Maggie. Hoppas det blir lika snyggt med min gul-beiga soffa. OM det inte går pga storleken så får jag väl sälja det vidare. Jag monterar inte ner mitt gamla vita bord innan jag ser att det funkar. Det är lite repigt och har fläckar som inte går bort, men jag kan säkert få några kronor för det från någon som vill slipa ner det eller ha det med en duk på.

Maggie har ju surat lite sen hon kom hem och mest hållit sig för sig själv. Igår kom hon till mig i soffan för första gången på länge.



Mysigt!

Nu har tulpansäsongen börjat och jag köpte mig 2 st buntar med 7 tulpaner i varje när jag var och handlade igår. 20 kr/st och jag kunde inte motstå dem. Jag blir så otroligt glad varje gång jag ser (framförallt gula) tulpaner!


I morgon börjar kören igen, det skall bli kul. Vi skall börja träna på några nya låtar, åtminstone en av dem på bulgariska... Kören skall till Arvika helgen runt den 10e mars och sjunga ihop med en kör därifrån, Kvinnfölk, Jag skall inte med, det blir för krångligt med kattvakt. Men det skall bli kul att träna på låtarna.

Dags att städa undan det sista (dator, tangentbord, roller-mouse mm) så att lägenheten är klar för städerskan. Jag tar bort så mycket som möjligt så att det mesta blir rent. Hon är väl inte världens bästa städerska, hon missar ofta fläckar på möbler och tar t.ex. aldrig dörrarna, men hon tar det viktigaste: köket, toan och golven. Resten kan jag ta själv om jag ser det.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar