söndag 22 januari 2017

Oj vad tiden går

Vet inte hur många gånger jag tänkt skriva i veckan som gått. Får så dåligt samvete.
Mot mig själv. Borde skriva.

Vad har hänt sen sist?

Inte mycket. Beställde en Linas Matkasse på helt fel vecka (för mig). En Linas Inspirationskasse. På pappret verkade det vara en väldigt bra idé. Men sen, när det var för sent att ändra sig, visade det sig att veckans tema var Indisk mat. Inte så smart när man inte gillar just indisk mat. Men jag gav bort musslor, ädelost, gul lök och "sjukryddor" till kollegan I-M, och så skall jag göra något annat gott av allt jag fick.


Inte nog att jag fick min första påse till halva priset, jag fick dessutom 4 kg (!!) frukt gratis, Det var mycket frukt för en person, så jag tog med mig alla äpplen (somnar av någon anledning när jag äter äpplen) och apelsiner (membranen och min mage går inte ihop) till jobbet. De 2 passionsfrukterna gick åt samma kväll, och clementinerna, kiwisarna, päronen och grapen jobbar jag fortfarande på.

I alla fall. Det här med indiskt tema var inte alls min smak. Men jag skall laga massa godsaker med dessa råvaror även om jag inte använder Linas recept. Ikväll har jag lagat en paneng-curry-gryta med kyckling och många av grönsakerna de skickade med, t.ex. zucchini, babyspenat, chili och scharlottenlök. Dessutom hade jag i en hel påse med wokgrönsaker.



I fredags gjorde jag en jättegod naan-bröds-pizza. Inte som de hade tänkt sig med karamelliserad lök och ädelost, utan med strimlad skinka, hackade champinjoner, hackad rödlök och med ruccola på (som "tomatsås" har jag tomatpuré, massa färsk vitlök och svartpeppar).


Jag fick också med ett paket med viltfärs, men det var fryst, så det är ingen panik att laga något med det. Jag har en burk med torkade enbär i kryddskåpet, det blir en bra krydda till det.

Vad övrigt i veckan? I onsdags bestämde jag att olivträdet jag fick av kusin i 50-årspresent förra året hade gjort sitt. Bara kanske 3 blad kvar. Åkte till Plantagen. Hittade en växt. Så här försöker man få hem den...


Och så här ser den ut när den är färdigplanterad.


På kvällen gjorde jag en "klassiker" när jag gick ur duschen. Jag stod med vänster fot på en av mina badrumsmattor och skulle ta ett steg framåt. Jag fick in höger fot UNDER mattan och stöp som en fura. Slog mig ordentligt i pannan och fick också 2 sår i hårfästet. Hur jag lyckades undvika att smasha näsan är för mig en gåta. Det syns inte så mycket på bilden nedan, men det gör fortfarande ont. Haha, jag kan säga att jag har ont i håret och det stämmer :)


Häromdagen hade vi en väldigt vacker solnedgång när jag gick från jobbet.


Och i fredags när jag gick tillbaka till jobbet efter lunchen var det nästan lite vår i luften. 6°C och solsken.


Å vad jag längtar efter våren! Den kan inte komma fort nog för mig.

Jag fick lite blodad tand på detta att få mat hemlevererad, så när jag fick en rabattcheck på 75 kr från Willys, som går ut idag, så bestämde jag mig för att beställa lite därifrån också. Behöver både toapapper och torky, och så blev det konserver och annat tungt. Nackdelen med Willys är att de tar 99 kr för frakt och 49 kr för plock, men matpriserna är desamma som i affärerna. Jag tror ändå att det blir billigare i längden att beställa från t.ex. Mathem, där man kan få frakten för så lite som 19 kr. Matvarorna är mycket dyrare, men frakten är ju i en annan "liga". Coop skall tydligen också ha bra priser på frakt, men där är ju varorna ännu dyrare. Vi får se vad det blir eller om det blir någon mer gång.

Denna veckan SKALL jag gå till gymmet. Jag vill testa de nya maskinerna som kom i förra veckan. Tänk om de bara kunde göra själva lokalen lite fräschare också, den är en påbyggnad i form av en barack, och den är inte alls mysig eller fräsch. Måndag faller bort, för matkassen kommer någon gång mellan 17 och 21. Torsdag faller bort, för då skall vi uppträda på Hälsoveckan på Dalheimers hus (gratis, klockan 19, om någon vill komma). Men tisdag eller onsdag. Jag vill verkligen träna. Jag har ju köpt Simon Skölds bok Träning för latmaskar.... men inte kommit så mycket längre än så.

Jag vägde mig i fredags morse och vikten jag hade för 2 veckor sedan är tillbaka. 4 kg mindre än i höstas. Bara att tacka och ta emot.

Avslutar med en bild på Maggie. Hon har varit mer "kelig" än vanligt den senaste veckan, ligger precis nedanför mina fötter på filten i soffan nästan varje kväll. Hon är så otroligt svårflörtad! Varje närhet betyder därför så mycket mer, än om hon hade varit en kelig katt.


Här ligger hon på mitt nya vardagsrumsbord. Jag gillar det verkligen, att det är så stort. Bra köp :)

Nästa lördag tar jag nog bussen upp till mormor över dagen. Åker hemifrån 7.30, kommer fram 10.30, åker därifrån 15.30 och kommer hem närmare 19. Mer tid på bussen än hos henne, men det får bli så när jag inte känner att jag kan lämna Maggie ensam över natten.

Ha en bra söndag/vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar