måndag 13 mars 2017

Thassos (Grekland) i september!

Gokväll. Eller go eftermiddag kanske jag skall säga. Helgen har varit skön. Var och hälsade på en f.d. (pensionerad) kollega med fru i lördags. Lyckades med konststycket att gå vilse i Kungsbacka, denna "metropol" som jag kanske varit i 5 ggr tidigare. Trots att jag hade tanten från Google Maps i örat gick jag åt helt fel håll. Hade det varit för mycket begärt att hon skulle talat om det för mig, sagt att jag skulle vända? Nope. "Hon" bara tog fram en annan rutt, som skulle ta skitlång tid, och "guidade" mig vidare...

Fram kom jag i alla fall till slut, efter 50 minuters promenad. Jag blev bjuden på delikat mat (tunnskivad entrecote med god sås, ugnsbakade potatisar och morötter samt svart vinbärsgelé, och jordgubbar till efterrätt). Jag brukar ha lite svårt för kött (magen gillar det inte) men detta var så tunt att det inte var några problem. En hel del snack blev det också.

Igår söndag hände det massor i en nystartad grupp på Facebook, där "alla" samlas som vill hjälpa flyktingarna. På eftermiddagen/kvällen var vi några som gick till 2 av lägenheterna och levererade lite. I den första blev vi bjudna på kaffe. JAG drack kaffe. Kan väl inte säga att det var gott, fick ont i magen av det, men det var bara att bita ihop. Den familjen pratade inte så bra svenska, det var bara den 13-åriga sonen som kunde lite. Sen gick jag och en 16-årig kille, J, vidare till en annan familj, där både mamman och pappan pratade bra engelska, och lite svenska.

Där fick vi ett väldigt gott rött te. Mer min smak :) Idag skall J och några andra hjälpa den familjen att hämta en soffa de har sett på en köp- och säljgrupp här i Mölndal. Då får de äntligen något att sitta på. Nu behöver de bara ett köksbord och några stolar också :)

I onsdags satt jag och surfade runt lite och kollade på resmål för min solsemester i september. Jag bestämde mig för att denna resan skulle få kosta lite. Jag har några krav (AC, WiFi i rummet, kylskåp, sandstrand mm) och fastade direkt för ett hotell på Thassos. Thassos ligger allra längst upp i bukten som är öster om Grekland. Man flyger till Kavala på fastlandet, tar bussen i 15 minuter, sen lastas bussen och alla passagerare på en båt och så åker man 45 minuter. Sen är det buss igen.

Jag dubbelkollade med VD:n på torsdagen att jag verkligen fick ledigt den önskade veckan, och på lunchen bokade jag. Resa, transfer, mat på planet och halvpension (frukostbuffé ingick, jag la till för middagsbuffé också) kostar mig lite drygt 10.000 kr. Ca 2.500 mer än vad Kreta brukar kosta, men då får jag ju middag också. Och kolla bara så lyxigt det ser ut!!

Här är en länk till hotellet. Å vad jag ser fram emot detta! Alla rum har havsutsikt och ni ser att det inte är långt till havet...

Men så har vi resterande semester... I månadsskiftet juli/augusti. Jag har ju varit inne på Edinburgh ett bra tag, men det har inte "klickat" direkt. Får fundera vidare lite. Och surfa runt. Där åker jag nog inte charter, så då är det inte så känsligt med tiden.

Har ni någon idé eller tips så hör gärna av er! Öppen för det mesta. Det kliar i res-tarmen. Mysko känsla det där, för en (fd) flygrädd alltså. Men till Oslo blir det tåg, det är också kul att åka. Skall bli så roligt att träffa Martha igen, hon var husmor på kyrkan i San Francisco, det har jag säkert berättat tidigare.

Jag var förresten på möte med kommunen om att bli Språkvän i torsdags. Jag sa att jag helst vill ha en person/familj från Eklanda, så att jag slipper ta mig någonstans med buss/moppe när jag skall träffa dem. Då väntar jag hellre lite längre för att de skall hitta någon att para ihop mig med. Det skall bli spännande att se vem/vilka det blir.

Nu skall jag njuta av en kväll i TV-soffan. Ha en bra kväll!