måndag 24 april 2017

Äntligen lite slötid!

Gomorron. Vilken härlig helg jag har haft! För första gången på riktigt länge har jag haft tid att bara slöa. Schemat har varit så späckat den senaste tiden att jag inte har haft någon "date" med min soffa på evigheter, känns det som.

I onsdags var jag hemma hos min nya språkfamilj för första gången. Det var väldigt trevligt. Jag hade med mig mosters språk-memory som vi spelade. Det är 2 brickor per bokstav. På ena sidan står bokstäverna (en versal på ena brickan och en gemen på den andra) och på andra sidan av brickorna finns bilder. T.ex. Katt och Kotte. Det var väldigt svårt tyckte mina nya vänner. Mamman kan nästan ingen svenska alls, pappan kan lite. Barnen är bättre. De får tolka, framförallt den 10-årige sonen. Dottern är 6. Det fuskades hej vilt, de smygkollade på bokstavssidorna, men de fick inte lov att ta några par förrän de kunde säga orden som bilderna visade. Det var inte sista gången vi spelade. Jag var där ca 2 timmar.

Jag har ju haft känning av urinvägsinfektion (UVI) de senaste dagarna, och i torsdags bröt det ut. Jag ringde Skandia och fick för ovanlighetens skull tid redan samma dag hos "min" läkare. Kisseprov lämnades och visst hade jag UVI. Jag avslutade en 6 månaders kur med antibiotika i slutet av februari, så det var inte länge jag var besvärsfri. Nu fick jag antibiotika för 1 år. Läkaren är otroligt trevlig och vi pratar alltid lite om pappa när jag är där, han kände honom och är fascinerad av deras segling. Han fick adressen till deras blogg och skulle läsa allt sa han :) Skönt att man har en läkare som verkligen lyssnar och förstår ens problem!

På kvällen skulle kören sjunga för 200 lärare från 22 länder, det var någon konferens på Pedagogen (Lärarhögskolan) i vars lokaler vi tränar. Det gick jättebra och vi fick många applåder!

I fredags var jag ute och promenerade med Jesper. Vi gick min "korta" runda i Änggårdsbergen. För mig, som bor längre bort från "ingången" i bergen, blev det 5,85 km på 1 h 14 minuter. Vi gick förbi Axle mosse på vägen och snabbtittade lite på de fina fåglarna som bor där.



Jag hade bråttom hem, för jag hade tidigare på dagen fått sms om att min nya telefon kommit! Direkt efter jag kom hem åkte jag till Frölunda Torg för att hämta den. När jag bytte telefon efter jag blev av med min S7 i London var det så smidigt att när jag loggade in så kom ALLT tillbaka. Appar, mappar, larm, ringsignaler, sms osv. Så smidigt var det inte denna gången :( Apparna kom, men inget annat. Så det var mycket pill och jag förlorade en del. Jag har t.ex. en app som heter SMS backup+ som gör att alla mina sms och mms backas upp, men den hade inte funkat sedan i mars tydligen. Alltså är alla sms och mms den senaste månaden borta. Synd. Jag har haft flera konversationer som nu är borta, med bilder i. Men jag överlever det också.

Här är första bilden jag tog med min nya kamera. Verkligen nöjd med den. Givetvis är det Madame som får stå fotomodell.


På lördagsmorgonen fortsatte jag att pilla med telefonen. Det var många lösenord jag glömt för att logga in i apparna, men det löste sig till slut. Upptäckte också då att det är en annan sladdkoppling än gamla telefonen. USB C istället för micro-USB.


Jag fick med en laddare med sladd, och en liten adapter. Alla sladdar jag har överallt i lägenheten och på jobbet är nu obrukbara för telefonen, men jag måste ha några kvar i alla fall för att kunna ladda mina bluetooth headset. Och inget fodral har jag heller. Beställde 2 sladdar från ett ställe på nätet och ett Standing Flip cover från ett annat. Hoppas de kommer snart. Speciellt fodralet saknar jag.

Vid 11 på lördagen satte jag mig på bussen för att åka till mamma. Bror och svägerska anslöt från Borås. Mamma fyllde nämligen år i torsdags och vi skulle dit på lite mat och tårta. Här är vi alla 4.


Vi fick kyckling, klyftpotatis, sallad på tomater och rödlök samt en underbart stark och go tzatsiki. Till efterrätt hade mamma gjort en god tårta. Jag vet ingen som är så förtjust i grädde som min mamma :) Jag tog en pyttebit tårta, men sen hade mamma sparat några jordgubbar till mig som jag hellre åt.


När vi ätit kollade jag på reseplaneraren för att se hur och när jag skulle åka hem. Upptäckte att jag antingen skulle behöva åka om 15 minuter eller 2 h. Jag frågade om det var OK att jag stack, jag ville hem till min soffa, och det var helt OK. Jag var hemma vid 16.50. Skönt med lite dag kvar! När jag gick från bussen ner på min gata såg jag att körsbärsträden snart blommar för fullt. Det är så otroligt vackert. Varar väldigt kort, men som sagt vackert.


Soffan resten av kvällen. På söndagsförmiddagen skulle jag egentligen promenerat med Jesper igen, men min fot kändes "vek". Jag hade ont. Inte bra att bege sig ut på en rask promenad i skogen då, så jag ställde in. Massa korsord, TV och spel blev det. HÄRLIGT!!

Klockan 17 var det dags för möte med nya och gamla Eklandabor, vi skulle planera en inflyttningsfest. Datumet blev spikat till 20 maj och det blir knytkalas. Det var ett väldigt trevligt möte som varade i 2 h. Vi svenskar förstod lite hur det är för de nyanlända att sitta i ett rum där alla pratar svenska, för nu var vi underrepresenterade och det pratades väldigt mycket arabiska. Men de översatte det mesta :)

Denna veckan som kommer har jag INGENTING inplanerat mer än gymmet på onsdag och kören på torsdag. På lördag är jag visserligen bokad, Marita kommer på förmiddagen och vi skall pilla med hennes dator och luncha innan vi skall åka in till stan och se Macken på Lorensbergsteatern klockan 15. Detta blir en bra vecka!

Ha det gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar