onsdag 19 april 2017

Tillbaka till vardagen

Gomorron. Nu är allt som det skall. Jag är hemma. Maggie är hemma. Som det skall vara alltså. Men först sista delen av Oslo-resan.

Söndagen var fruktansvärt lat. Vi bara satt och spelade. Och pratade. Hade ju en UVI som visade sig men ändå inte. Det har aldrig hänt tidigare. Det brukar gå så fort. Pang bom och så full UVI. Inte denna gången. Men klockan 16 var det dags att gå på middag hos Marthas syster Bibbi. Det var en underbart kontinental middag. Jag är svensk. Martha och hennes syster är norska. Systerns man är filippinare. Deras 2 söner är halv-filippinare. Ena sonen är tillsammans med en vietnamesiska. Och Marthas fosterson är halvt norsk och halvt thailändare. :)

Visst är det underbart med vänner där man kan bara sitta tysta? Där man inte behöver fylla ut tystnaden hela tiden. Vi spelade en massa. Tidvis var det helt tyst, tidvis pratade vi massor. Så härligt. På kvällen såg vi del 2 och 3 (av 3) av en serie program som den engelska komikern/skådespelaren Joanna Lumley spelat in om och i Japan. Väldigt intressant. Den serien verkar inte ha gått på svensk TV, men jag hittade den på nätet och skall se avsnitt 1 en dag.

Martha gick och la sig "tidigt" för hon skulle jobba på måndagen. Med tidigt avses midnatt. Sent för mig även med nästa dag ledigt. Men jag satt uppe en stund till och surfade. Kollade vad det skulle kosta att åka till London i jul igen, och bo på samma hotell. Lågt pris runt jul i år igen. Tänkte åka på torsdagskvällen den 21 december och åka hem tisdagen den 26 december. Då behöver jag bara ta en dag ledigt, fredagen den 22 december. Jag missar jobbets jul-lunch, men den har jag ju varit med på 20 ggr eller nått. Flyget var inte dyrt det heller. La in om en dags ledigt igår, får se vad cheferna säger. Behöver också ta ledigt 1,5 h på torsdagen så att jag hinner ta mig till Landvetter.

I alla fall. Martha väckte mig när hon gick till jobbet i måndags morse och vi sa hej då. Det skall verkligen inte dröja 27 år till vi ses nästa gång! Jag tog det väldigt lugnt på morgonen. Duschade och packade och lämnade lägenheten vid 13-tiden. På stationen hyrde jag en förvaringsbox och begav mig ut på en promenad.

Det blev lunch på en restaurang, maten var väl så där. Satt och löste lite korsord och gick ut och gick igen. Denna gången tog jag mig upp på operans tak och stod där en stund och kollade på utsikten och på folk. Och en mås. Han (eller hon) var helt orädd för alla människor och vi var många som fotograferade på nära håll.







Vid 17-tiden gick jag tillbaka till stationen och vandrade omkring där och kollade på folk. När det var dags att gå till tåget spanade jag efter den franska tjejen C som jag hade sällskap med upp. Jag såg henne inte, och var inte så ledsen för det, för å vad skönt det var att bara sitta tyst i 4 h under resan. Martha och jag hade ju pratat oavbrutet (nästan) i 4 dygn... Resan hem gick bra och vi slapp bussen denna gången, det var tåg hela vägen hem. När vi kom fram till Göteborg behövde jag bara vänta en kvart på pendeln till Mölndals station. När jag skulle gå av där mötte jag C igen. Vi bestämde att vi skall ses någon dag och fika eller promenera i Änggårdsbergen. Telefonnummer bytte vi redan på vägen upp.

Å vad det var skönt att komma hem! Borta bra men hemma bäst! Stämmer verkligen. Jag var supertrött och klockan var närmare 23. Packade upp all smutstvätt men resten fick ligga kvar i resväskan på golvet. Somnade väl vid midnatt och var väldigt trött när jag gick upp 6 h senare.

Igår var det dags att hämta Maggie på kattpensionatet. Jag slapp åka buss dit då jag har en mycket snäll kollega som ändå kör förbi. Ännu snällare var han när han sa att om jag snabbade på med "utcheckningen" så skulle han köra oss till Kungsbacka station. När jag kom in i Maggies rum backade hon undan. Jag försökte att inte ta det personligt eftersom jag vet att hon hatar att åka buss eller bil och förknippar synen av mig med att bli instängd i buren. Nu fick jag också träffa ägaren för första gången, för det var inte hon som tog emot oss när vi kom i förra veckan. 675 kr fick jag betala för att ha haft henne där i 5 dygn, inte farligt tycker jag. Så skönt att allt funkade bra och Maggie är redan inbokad där när jag skall till New York och Grekland.

Vi kom fram till stationen och hann precis med ett tåg. Madame pep hela tiden.


Gillar inte alls!!

När vi kom hem så sprang hon ut ur buren och kollade in sitt revir. Allt var som det skulle, allt fanns kvar.


Hon ser ju så sur ut jämt! Haha.

Tog det lugnt på kvällen, åkte iväg och handlade lite och sen  gjorde jag inget vettigt. Packningen låg fortfarande kvar på golvet. I morse när jag vaknade så slog det mig plötsligt att städerskan kommer idag! Bara att sätta igång och röja. 35 minuter tog det att göra lägenheten redo för städning. Tänk om jag helt glömt bort det. Städerskan hade väl fått en chock när hon kom... pinsamt.

Varenda dag framöver har någon typ av aktivitet för mig efter jobbet. Gillar det inte alls. Har inte suttit i soffan på evigheter känns det som. Ikväll skall jag hem till min nya språkvän K. Imorgon skall vi träffas tidigt i kören och sjunga för 200 lärare på lärarhögskolan. På fredag skall jag promenera med J. Någonstans där skall jag också hämta min nya telefon från Telenor på Frölunda torg. Vet inte exakt vilken dag den kommer, tror den kommer på fredag. På lördag skall jag till mamma i Rävlanda på kalas (hon fyller imorgon). Bror och svägerska kommer också. Och på söndag är det möte för att planera en inflyttningsfest för nya och gamla grannar i området.

När jag kom hem i måndags packade jag upp en sak till förutom smutstvätten: min nya toarullehållare. Jag är så nöjd med den!


När jag skulle åka i torsdags gjorde jag något som jag ångrade hela helgen: jag lämnade mina ortoser hemma. Fy vad jag saknade dem! Jag hade så ont i händerna hela tiden. Så fort jag kom hem tog jag på mig dem. Det är jobbigt att vara så beroende av dem, men samtidigt så bra att de verkligen hjälper. Nu har jag dem på mig hela dagarna och kvällarna, men inte på nätterna. Huden måste ju få vila lite också, det blir varmt under plasten.

Ha en bra dag/vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar