söndag 16 april 2017

En dag på byn

Go förmiddag. Här tar vi det lugnt. Väldigt lugnt. Jag har de senaste dagarna haft en svag förkänning om att en ny UVI är på gång, så vi har varit inne nu och slöat. Men det verkar inte bli något (än). Kanske hinner vi en promenad i området innan det är dags att gå till Marthas syster för middag klockan 16.

Vi var i alla fall "ute på byn" igår. Först åkte vi och handlade lite läckerheter för kvällens middag, och då passade jag på att köpa en fyrpack med 1,5 liters Pepsi Max. Hjälp! Det går inte att vara stordrickare av Pepsi Max i detta landet. Hemma kostar 4 st ca 46 kr plus pant, alltså 54 kr. Här kostade den 99 NOK, d.v.s. ca 110 kr!! Mitt livs dyraste. Vi var också på en badrumsbutik där jag handlade en toapappershållare som är så himla smart. Jag har ju problem med att min lägenhet tydligen är byggd för personer som är ca 4 meter långa, i alla fall när det gäller placeringen av toapappershållaren på andra sidan väggen från toan sett. Dit når ingen normal person, så jag har min toarulle stående på skåpet under handfatet. Inte snyggt och den ramlar ofta ner. I alla fall hade Martha en som var så smart, så jag köpte en liknande. Bild längre ner.

När vi lämnat våra inköp hemma tog vi tunnelbanan ner till stan. Det första vi såg var slottet.

Sen strosade vi ner till hamnen och tog båten till Bygdøy, som egentligen bara är en halvö. Jag hade köpt dagskort på bussar och tunnelbana, och Martha trodde att det skulle gillas där också, men det stämde inte. Det kostade 60 nok (ca 65 kr) enkel väg. Turen tog 10 minuter.

Utsikt från båtfönstret.

En galen selfie...

Många fina hus.

Mycket konstig form på berget. Alldeles räfflat.

Väl där så kände vi inte för att se något på de museum som fanns där (Kontiki, Fram, Vikingamuséet) utan vi tittade bara in och såg Kontiki innan vi tog bussen därifrån.

Tillbaka i stan, här är Oslo Opera House. Fräckt hus!

Killen som var "ettåring" (vaktmästare) på Norska Sjømanskirken under mitt andra år i San Francisco fyllde 50 igår, så vi tog en galen selfie till och skickade till honom.

Sen promenerade vi bort till ett nybyggt område Sørenga, som hade en badplats längst ut. Tänk att man kan bada mitt i Oslo! Jättefint var det.

Vi var hungriga och det var dags för lunch. Vi gick till en japansk restaurang som jag verkligen kan rekommendera, Hakkaiza, och åt dim sum och dumplings.

Så gott! Vi var de enda besökarna i restaurangen, den var helt nyöppnad. Hoppas verkligen de får massa gäster snart, för som sagt, det var väldigt gott. Men det kommer att vara massa liv här till sommaren när folk skall bada och ännu fler restauranger öppnar upp i bottenvåningarna.

Här är området sett framifrån. Badplatsen längst ut till höger.

Vänstra delen av området.

Tillbaka till Oslo Opera House. Man kan promenera upp på taket, vilket vi inte gjorde.

Vi gick in i lobbyn istället.

Läckert!

Där kunde man sätta sig ner och pyssla lite påskägg att hänga i flera träd.

Många pysslade.

Vi var trötta och tog tunnelbanan hem igen. Jag messade till kattpensionatet för att fråga hur det gick och fick en bild tillbaka.

Hon har det tydligen bra.

I och med att det går så bra har jag nu bokat in henne för när jag skall till New York och till Grekland. Så skönt att det ordnat sig med var hon skall vara!!

Kvällens middag bestod av Salma-lax rullad i sesamfrön och snabbstekt, så att den fick lite yta.

Och en sallad med massa goda grönsaker och mozarella.

Och några krabbklor.

Det var gott. Verkligen en dag i japansk anda, i alla fall när det gällde maten.

Här är min nya toapappershållare. Svårt att se på den lilla bilden, men den ser ut ungefär som Marthas, fast min stång och platta är runda.

Så smart att man kan ha många rullar på den samtidigt.

Sen spelade vi och kollade på TV resten av kvällen.

Nu på morgonen har det blivit en del spel också... Jaja, vi pratar åtminstone med varandra under tiden :) Får se om vi gör något innan det är dags att gå på middag. Ingen av oss känner några krav att vi absolut måste göra något, det är skönt att bara vara också.