måndag 3 april 2017

Nu är det klart!!

Go eftermiddag. Japp nu är det klart. Over and done som man säger. Hur gick det då? Förvånansvärt bra. Jag skulle ju fasta från igår kl 12. Fastade nog tidigare. Här var mina ordinationer:


Jag åt frukost i lördags. Kvargyoghurt (naturell) och smörgåsrån med ost och skinka. Men jag hade köpt smörgåsrån med smak. Fy fanken vad de var äckliga. Får ge bort dem eller slänga dem. Till lunch åt jag ugnsbakad torskfilé och potatis. Men potatisen blev inte klar (den var rå) så jag gjorde klart den i mikron.


Måste ändå säga att det var väldigt gott. Sen åt jag inte mer under lördagen. Bara drack vatten. I går morse, söndag, tänkte jag äta kvargyoghurt (ny förpackning). Men så insåg jag att det var massa frukt i. Frukt = förbjudet. Vad skall jag äta då? Tog fram 5 crabsticks från frysen (inköpta på en Asien-affär för ett tag sen). Det var min frukost. Till lunch blev det 5 skinkskivor. Det var allt. Det där med att vara utan proteiner mer än 4 h var inte så farligt som jag först trodde!

Efter klockan 12 drack jag 1 liter te, och sen bara vatten. Klockan 16 var det dags för första dosen av Laxabon. 2 liter på 2 timmar. Å vad jag är tacksam för att jag, till skillnad från många GBP-opererade, inte har några problem att få i mig vätska. Läste i vår grupp på Facebook, om flera som skulle göra koloskopi idag, De hade fått läggas in på avdelning med dropp för att de inte kunde klara att vara utan mat så länge, eller inte kunde få i sig så mycket vätska. I alla fall. Det var inga problem för mig. 2 liter mellan 16-18 (jag var klar kl 17). Och sen 1 liter mellan 19-20.



Japp, magen kom igång. Men jag tog min mobil och satte mig på dass och spelade mitt spel. Där satt jag 15-20 minuter och sen tog jag en paus. Sen mera dricka och så "on again". Inte mer med det. Det gick lätt.

Fick en fundering när jag skulle gå och lägga mig. Skulle jag kunna ta mina Propavan? Frågade bland andra som visste och fick ja. Bra.

I morse när jag vaknade mådde jag förvånansvärt bra. Lite darrig, som igår (fick då sluta lösa korsord för jag darrade så), men annars var allt OK. Sprängande huvudvärk, men jag tror att den största delen av det var min avsaknad av Pepsi Max = mitt koffeinintag...Drack den sista litern Laxabon mellan 7 och 8.

Halv 10 kom goda vännen L och hämtade mig. Tänkte att hon bara skulle köra mig dit. Men hon skulle stanna kvar och vänta på mig. Vi hade ett litet helvete att hitta parkering. Det fanns massa parkeringsplatser vid Krokslätts Fabriker, men alla var upptagna. Det slutade med att  vi fick åka in i parkeringshuset. Vi kom ända till fjärde våningen innan vi hittade en ledig parkeringsplats. Sen var det bara att rusa, vi hade gott om tid innan, men inte nu,

När jag kom in fick jag träffa en sköterska. Sa med en gång att om jag skall få lugnande måste det vara när jag ligger ner. Jag brukar somna. Och jag tål INTE morfin (mår illa). Kom in i undersökningsrummet och fick ta på mig otroligt sexiga shorts. Blåa med hål därbak. Sköterskan lyckades sätta en nål i armvecket vid första försöket. Hon tog hjälp av en "stas-klämma" och lite värme. I den nålen fick jag lugnande. Tyvärr märkte jag inte den minsta skillnad av detta lugnande. Blev inte ens lite yr i huvudet. Doktorn kom in och satte igång. Det var riktigt spännande att se sin insida på en stor-skärm.

I alla fall. Han hittade inget konstigt. All clear. Han gav mig en "10-årsgaranti". Om man nu kan ge det. Jag är så lycklig. Att alla förberedelser gick så bra. Att själva ingreppet gick så bra, och alla förberedelser.

På vägen därifrån gick vi förbi ett sushi-ställe. Köpte med mig 10 bitar. Och en Cola Zero. Åt 3 bitar på vägen hem. Så gott att äntligen få äta nått. Åt 3 bitar till sen, och de sista bitarna äter jag nu.

Hela dagen låg framför mig. Hade ju tänkt att jag skulle må kasst. Fick ett sms från polisen att mitt pass var klart, så jag åkte dit och hämtade det. Oj vad kul jag såg ut på bilden...


Man ser ju ut som om hela världen hänger på ens axlar.

När jag ändå var i Mölndal passade jag på att handla lite på Hemköp. Köpte lite påskliljor till min framsida.


Hopas de tar sig.

Tack för alla hållna tummar!! På återhörande och ha en go kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar