tisdag 2 maj 2017

En härlig helg!

Gomorron. Höll på att säga "så var det måndag igen", men det är det ju inte. Tisdag. Kort vecka. Så skulle jag vilja ha det varje vecka :)

Vilken härlig helg det har varit! Fredagskvällen var så där underbart slö som den "behöver" vara när man jobbat hela veckan. Alltså inget mer avancerat än TV-soffan. På lördag morgon grillade jag ett paket kycklingfiléer för jag skulle bjuda Marita på en variant av Pekinganka. Jag köpte ju en silikon-grej för ett bra tag sedan, och den invigde jag nu.


Fördelen med denna är att filéerna vilar på små pyramider och man behöver inte vända dem. Eventuellt fett och annat gojs rinner också lätt av. Jag hade marinerat dem i Santa Marias marinad Hot habanero och det brände lite. Jag kände ingen bränd lukt, men det gjorde min brandvarnare... Måste komma ihåg att ta ur batteriet INNAN jag använder den nästa gång. Resultatet blev i alla fall perfekt. 250°C och 19 minuter.

Vi använde alltså kyckling istället för anka, men resten av ingredienserna var (nästan) enligt receptet jag fått av Martha. Man blandar ihop 250 g vetemjöl, 2 dl kokande vatten (receptet säger 1,5 dl, men det är för lite) och 2 tsk olja. När det är en fin deg så virar man in den i lite plastfolie och låter den vila 10 minuter. Sen kavlar man ut degen till ca 0,5 cm tjocklek och tar ut rundlar med hjälp av ett glas. Pensla olja (sesamolja stod det i receptet, men jag använde rapsolja) på en rundel och lägg en annan ovanpå. Alltså stapla dem 2 och 2. Sen tar man en sån "hög" och kavlar ut tunnare så att den passar i en liten stekpanna. Denna skall stå på varm värme (ingen olja) och så steker man pannkakorna snabbt på båda sidorna. Bara lite färg. Sen drar man isär dem så att de blir ännu tunnare.

Kycklingen "smular" man med en gaffel. Gurka och salladslök skärs i stavar. Till detta har man hoisin-sås. Lägg lite sås på en pannkaka, lägg på lite kyckling, gurka och salladslök och rulla ihop till en crepe. Tada! Klart! Min mage klarar bara 2 såna där små pannkakor, det är för mycket mjöl i. Men gott är det. Jag hade också gjort en sallad bestående av tomat, röd lök och mozarella.


Vi åt och så pillade vi lite med Maritas nya dator innan det var dags att åka in till stan och ÄNTLIGEN se Macken på Lorensbergsteatern. Vi bokade biljetterna den 16 juli, så det var lång väntan.


Vi satt precis i mitten på första raden på balkongen. Perfekt utsikt! Å vad vi skrattade! De är ju bara bäst! Charlotte Strandberg och Lasse Beischel gjorde Kerstins och Peters roller perfekt. Lasse hade t.om. Peters röst. Det var nästan lite kusligt. Alla de "kända" personerna var med: den beiga kunden, mannen som letar efter sin vita opel, husvagnsfamiljen, sonen som vill ha en synth och mannen som vill åka ensam i sin bil till jobbet. Och macken skulle rivas för att en motorväg skall byggas. När Knut sjöng låten om mannen som vill åka ensam i sin bil så var det så uppenbart att han sjöng bra mycket mer än de repat. Anders kunde inte hålla sig för skratt och stod dubbelvikt. Vi också.

De avslutade med "Det ska va gött å leva" och hela publiken stod upp och sjöng med. Underbar stämning! När vi kom hem satt vi i soffan en stund med mina värmedynor (jag har 2) för vi hade båda ont i våra muskler på halsen.

Marita fick sova i min säng och jag i soffan. Jag blev väckt av att Maggie försökte hoppa upp bredvid mig och tala om för mig att hennes matskål inte öppnats än (klockan var strax före 5). Tyvärr missade hon soffan, men hennes klor missade inte min hand. Det gjorde ont. Jag öppnade matskålen och somnade om till strax efter 7. Marita gick upp klockan 9 och vi åt en god frukost. Hon åkte vid 10.

Jag slöade i soffan till 12 och åkte sen till Frölunda Torg. Cassels hade 25% på allt i butiken och jag passade på att köpa mig ett par nya jeans. Klockan 14.15 blev jag hämtad av Jesper och hans pappa. Jesper och jag skulle gå Rådasjön runt, så vi blev körda dit.


Rådasjön.




Promenaden började bra. Vi följde pinnarna med den blå cirkeln på och det gick bra i ca 6 km. Rundan är 12 km. Vi såg en otrolig mängd vitsippor. Så vackert!





Någonstans runt 6 km-märket tappade vi bort skyltarna. Men det gjorde inte så mycket. Vi passade på att gå förbi Gunnebo slott, som jag av någon anledning aldrig sett, trots att jag bott i Mölndal i 14 år. De håller på att måla om så det var tråkiga ställningar som skymde fasaden.



Vädret var underbart och jag vet inte varför jag tog med mig min jacka, den åkte av med en gång. T-shirt var alldeles tillräckligt. På serveringen köpte vi oss varsin ekologisk isglass av hallon och ros. Mums. Vi gick vidare och passerade även Stensjön.


När vi kom till "slutet" av Stensjön föreslog jag att vi skulle fortsätta åt Mölndalshållet till. Alltså inte gå så att vi kom tillbaka till där vi blev avsläppta. Vi räknade ut att om vi fortsatte till Mölndals centrum ungefär skulle vi få våra 12 km även om vi gått lite vilse. Fast vilse var vi ju aldrig, vi var bara inte där vi tänkt oss att vi skulle vara...


Forsen i Kvarnbyn är otroligt imponerande!



Jaha. Så rolig man ser ut när man fotograferar... :)

Nu började jag bli ordentligt trött i min höft. Men vi gick vidare och blev hämtade utanför huset dit Jesper och hans familj skall flytta. Då var jag mör. Men otroligt nöjd. Det blev en bit vi gick...


Sen var det bara duschen som gällde :) Fast jag var faktiskt iväg och handlade först. Innan jag stelnade till. SEN var det dusch och soffa. Smörjde in mig med oljan jag köpte i England innan jag somnade, vid ryggslutet och på höften, och var visserligen stel som en pinne när jag vaknade, men jag hade inte så där jätteont.

Söndagen var väldigt lat och skön. Klädde inte på mig förrän vid 17 då  jag gick upp till Eklanda krog och åt en helgmiddag. Jag hade tidigare fått frågan av Jesper om jag ville ta en promenad i Eklanda vid 19.30, men jag avböjde. Ångrade mig när jag satt på krogen så vid 19.15 kom han dit. Vi gick hem till mig och lämnade min "doggy-bag" och sen tog vi en liten runda på 5 km


Vi gick förbi Fässbergs kyrkogård, det var väldigt vackert där.


Sen var jag slut igen. Mycket nöjd med helgen. Både vila och rörelse. Precis som det skall vara!

Idag skall jag till min språkfamilj, imorgon blir det promenad i Änggårdsbergen igen med Jesper och kollegan, på torsdag är det kören. Puh.

Jag är fortfarande lite stel i rygg och höft, men jag har också, av någon konstig anledning, väldigt ont i mina knäveck... hm. Mysko :)

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar