måndag 29 maj 2017

Snart juni!

Gomorron. Trodde denna natten skulle "gå åt pipan"... glömde ta mina kvällspiller igår när jag gick och la mig (inkl. mina Propavan), så när jag vaknade klockan 3 (toabesök) trodde jag att jag inte skulle kunna somna om. Det brukar vara effekten av att vara utan Propavanen. Men jag lyckades! Skönt.

Veckan som gick då? Av någon konstig anledning har det blivit att jag bara skriver på måndagar. Bättre det än ingenting. Några "tappra" läsare finns det, men jag skriver mest för min egen skull. En dagbok.

I måndags kväll promenerade jag med Jesper och Ing-Marie. Vi gick den vanliga rundan i Änggårdsbergen/Botaniska.


RunKeeper mailar beröm till mig :)


I tisdags slöade jag bara.

I onsdags var det halvdag. Så skönt att sluta klockan 13. Jag skulle egentligen åkt till mamma direkt från jobbet, men operationen hon skulle göra på tisdagen blev inställd mindre än ett dygn tidigare. Vi bestämde att jag istället skulle komma på lördagen. Direkt efter jobbet tog jag moppen till Mölndals C och beställde de där läsglasögonen hos optikern. 748 kr. Men det får det vara värt.

På eftermiddagen gick Jesper och jag en promenad till ett thaiställe i Mölndal där vi köpte middag. Den åt vi sedan med fin utsikt på Fässbergs kyrkogård.


Istället för att pausa RK när vi köpte mat råkade jag avsluta, så det blev 2 promenader.




Ledig på torsdagen! Denna gången kom jag ihåg att stänga av alla mina larm, men det hjälper inte när man har ett levande alarm som "ringer" före det vanliga skulle ringt...


Strax före klockan 13 gick jag bort till min språkfamilj, vi skulle åka och fiska. De ville att jag skulle ta med mig Jesper. Jag vet inte om jag har skrivit det tidigare, men Jesper är en kille på 16 år som jag lärt känna när vi engagerat oss för de nyanlända. Han gillar att promenera precis som jag, så vi peppar varandra och drar ut varandra.

Vi tog 2 bussar och en spårvagn till Saltholmen och hamnade först på en jättefin klippa, men usch så blåsigt det var! Efter barnen och pappan hade fiskat lite och vi hade ätit vår lunch (som de hade med sig) så förflyttade vi oss till en klippa med mer lä.


Där blåste det inte alls. Jag har noll intresse i att fiska, så jag tog mig en liten tupplur på klippan. Så skönt!


När vi skulle hem så kan man milt säga att vi inte var ensamma. Flera båtar hade kommit från öarna och spårvagnarna (som gick var 15:e minut) var helt knöfulla. Men vi fick plats och kom hem till slut.

På fredagen arbetade jag, vi var 6 personer på jobbet. Lite väl lugnt för min smak, men tiden gick ändå. På kvällen blev det en promenad igen.

Jag är så otroligt nöjd med kameran i min S8! Vilka bilder! Rhododendronen är så otroligt vacker just nu.



I Botaniska finns 2 Näsduksträd. De blommar under en väldigt kort period, och de brukar till och med skriva när i tidningen. För första gången fick jag se trädet i blom. Vet inte varför alla är så upphetsade för detta, det var ju bara några vita blad... men nu har jag i alla fall sett dem.




I lördags åkte jag till mamma. Vi hade lite "give and take". Jag tvättade hennes fönster och hon sydde upp och sydde in mina nya jeans jag köpte för ett antal veckor sen. Det var hur varmt som helst ute, och svetten lackade. Inte så roligt att sitta nästan 2 x 2 h på bussar utan AC... Det var så skönt att komma hem och äntligen sätta sig i skuggan på altanen!!


Där satt jag ända till midnatt. I kolmörkret. Men det går alldeles utmärkt att spela på mobilen även när det är mörkt! :)

I söndags tog jag mig en morgonpromenad själv. Så skönt att ibland bara gå utan att behöva prata. Jag träffade på de sötaste, dunigaste små fåglarna jag sett på länge! De bara låg där i en hög!



Gick en annan väg, en väg jag inte gått på länge. Glömde bort denna mardrömsbacken, mycket värre i verkligheten, och hur lång som helst...


När jag ändå var ute och gick så passade jag på att gå till Maxi och handla, gick bara via hemmet och hämtade pengar, så det blev lite extra på slutet.


Sen var jag så här trött:


När jag löser korsord så sitter jag vid mitt skrivbord till vänster om datorn. Jag flyttar på tangentbordet så att jag når det, och då tycker Madame att det går alldeles utmärkt att ta sig en liten tupplur där... hon öppnade massa fönster på datorn när hon flyttade huvudet :)

På eftermiddagen grillade jag upp 1,5 kg kyckling. Mums.


Vissa blev lite brända, men det går ju att skrapa bort.

Denna veckan är det jobb 5 dagar. På torsdag är det terminsavslutning med kören. I morgon tisdag skall jag åka till verkstaden och lämna in moppen på service, så jag har meddelat min språkfamilj att jag får ställa in veckans besök. Idag skall Jesper och jag ta bussen till Sisjön/Oxsjön och promenera runt dem. Jag är så glad för att jag har kommit igång med alla dessa promenader, men jag längtar tills ikväll då jag kan hämta mina allergimediciner på apoteket. Mailade min VC förra söndagen och bad dem om nässpray och ögondroppar. Jag fick ett snorkigt svar om att jag minsann inte fått det av dem tidigare och att jag snällt fick komma dit och ställa mig i kö på drop-in. Jag svarade att om de bara kollade i min journal från min gamla VC så kunde de se att jag fått dessa mediciner i många år. OK sa de (på måndagen). Vi skriver in att din läkare skall skriva recept OM EN VECKA. Hur svårt kan det vara? Jag skrev alla doseringar osv från Fass, det hade inte tagit mer än 32 sekunder att skriva recepten. Men jag har snällt fått vänta. Idag skall de skrivas och jag kan hämta ut dem efter vår promenad. Det har kliat i ögon och hals en hel del denna veckan.

På torsdag är det redan 1 juni. Jag vill att tiden skall stanna lite, detta är den absolut bästa tiden på hela året (när vädret är bra alltså, det har ju varit lite si och så med den saken de senaste veckorna). Men samtidigt längtar jag till New York. Och Thassos. Men snälla, sakta ner lite ändå!!

Idag skall jag lägga in om ledigt nästa måndag. Kan bli skönt med en 4-dagarshelg. Får se om det går igenom. Kollegan, som tar telefonen när jag inte jobbar, är i alla fall på plats, så det borde inte vara några problem. Håll tummarna!

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar