måndag 26 juni 2017

Nedräkningen kan börja!

Gomorron. Idag ville jag ligga kvar i sängen. Har haft 2 jobbiga nätter på raken nu. Natten mellan lördag och söndag sov jag mellan 21 och 01, sen var jag klarvaken till 7 då jag lyckades somna ca 45 minuter. Trodde ju då att jag skulle somna lätt och snabbt igår. Men det dröjde ända till 23.30 (gick och la mig 2 h innan dess). Jag vet inte om det är värmen som gör det. Eller kylan. Den temperatur som är ute/inne nu har jag väldigt svårt att sova i. Jag har fönstret lite öppet, takfläkten på lågt och ett tunt duntäcke. Ändå vaknar jag och genomsvettig och iskall samtidigt. Sticker jag ut armar eller ben från under täcket så fryser jag så jag skakar, har jag dem under täcket så svettas jag. Den stora frågan är: är jag för varm eller för kall? Skall jag stänga fönstret och stänga av takfläkten eller skall jag öka den till högre hastighet? Har aldrig lyckats lista ut det där. Jobbigt är det i alla fall.

Nu är det mindre än en månad kvar tills jag åker till New York! Kan inte fatta att jag skall dit. Hoppas verkligen inte att värmeböljan som just nu är i södern kommer att komma till NY när jag är där...

Veckan som varit har innehållit lite mer än arbete och promenader, men inte mycket. Apatin ligger kvar, men jag har i alla fall fått städat nästan hela lägenheten och så har jag pillat lite med min nya dator. Men 4 promenader har det blivit:

I måndags var kollegan Ing-Marie och Jesper och jag ute och gick i Änggårdsbergen. Vi tog en lite kortare tur då jag hade tagit fram 1,4 kg kycklingfilé som behövde stekas upp under kvällen...


I tisdags städade jag som sagt. I onsdags åkte jag själv till friluftsområdet Ruddalen och tog de 6 kontrollerna som fanns där. Eller rättare sagt, det fanns 7, men en av dem var borta.



Detta hus ligger på högersidan precis innan man kommer upp till Ruddalen. Balkongen tredjen från vänster på första våningen hör till lägenheten där jag bodde från det att jag var 2 år till jag var 6 år. Sen bodde mormor och morfar där till morfar flyttade hem till Karlstad då jag var ungefär 12 år. Mormor dog när jag var 11, så han bodde där själv sista året.

I torsdags var jag först på Frölunda Torg och handlade lite, sen åkte jag ner till ICA Fiskebäck och köpte mig 1 kg räkor. Var ju tvungen att provsmaka redan samma kväll. Räkor, tzatsiki och Pepsi Max.



Det är inte mycket jag orkar...

Midsommarafton. Skönt att vara ledig! Vid 11.30 satte jag mig på moppen och åkte ända bort till Nya Varvet/Sjöbergen. Där fanns 7 kontroller som jag tog själv.


En av kontrollerna fanns i stort sett under Älvsborgsbron.


I denna skogen velade jag omkring i nästan en timme. Buskigt och slyigt, men jag hittade kontrollen till slut.


Inte konstigt att jag inte hittade den. När denna skärmdump togs "stod jag mitt på kontrollen". Men inte enligt GPS:en. Fasen vad jag letade!!


Det var många berg att bestiga. Men vacker utsikt!


Midsommaraftonens promenad. Skogsbilden ovan är tagen vid 4 km, där ser man att jag har snurrat omkring ordentligt.

När jag hade ca 10 minuter kvar på min promenad kom regnet. Sen regnade det hela vägen hem (tar ca 30 minuter att moppa) så jag var ordentligt genomblöt när jag kom hem. Riktigt midsommarväder alltså!


Nu känner man ingen sig! Regn, regn, regn.

Midsommardagen bjöd på lite bättre väder. Jesper och jag hade bestämt att vi skulle försöka ta de 2 svarta återstående kontrollerna i Änggårdsbergen. De svarta är de svåraste. Den första svarta vi försökte ta (för några veckor sen) hittade vi ju aldrig. De på hittaut.nu var då snälla att ge oss bokstaven för denna. Dessa 2 var lätta att hitta, men det var väldigt jobbigt att ta sig till själva kontrollerna. Snacka om att gå över stock och sen! Och genom snår!


Men vi fick se vackra vyer!



Några av änderna har fått en ny kull med ungar!


Och för en gångs skull fick vi se fåren i fårhagen!


Det blev en bit i alla fall. Nu har vi en blå kvar (antingen är den näst enklast eller näst svårast). Vi gick mot den för att ta den, men när jag såg att vi skulle behöva bestiga ytterligare ett berg sa jag stopp. Min kropp skrek och jag orkade helt enkelt inte mer. Kunde knappt röra mig resten av dagen och igår söndag hade jag ordentligt ont i min vänstra fot. Känns bra att jag stoppade oss.

Igår söndag blev det därför inget vettigare gjort än massa korsord. Kroppen behövde vila.

Nu kommer en vecka med något att göra varje kväll. Gillar ju inte det egentligen, men vad skall man göra? Idag blir det promenad med kollegan och J igen. I morgon är det kalas för systersonen. Onsdag promenad. Torsdag skall jag träffa min språkfamilj för första gången på länge. De har inte velat ses under Ramadan (tog slut i lördags). Och på fredag är det dags för det årliga besöket hos frissan. Färg och slingor. Men de får inte klippa mer än absolut nödvändigt för jag gillar min hårlängd just nu. Jag har givetvis toppat håret under året (det gör styvmor) men nu skall det alltså få lite färg också.

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar