söndag 30 juli 2017

9/11 memorial museum och Washington Square Park

Gomorron. Klockan är 7.30 och jag hade väl egentligen velat sova lite längre än till 6.30, då jag vaknade. Men jag skall träffa min värdinna Louise klockan 9, och har en del jag vill hinna med innan dess. Skriva här t.ex.

Brorsan! Var är du och dina tummar? Hade verkligen behövt din nackmassage just nu, vaknade med nackspärr. Kan knappt röra huvudet åt sidan eller upp och ner. Försöker rulla huvudet fram och tillbaka men det gör ont! Somnade på mage igår och låg lite konstigt vriden, vaknade inte förrän vid 4 och bytte ställning. Det var också väldigt varmt i rummet. Satt på verandan igår kväll och Louise kom förbi. Jag nämnde för henne att AC:n är lite kall, d.v.s. blåser för mycket kall luft. Hon var inne i rummet och pillade med den och jag gick och la mig och tänkte inte mer på saken. Men sen hon pillade med den har den inte satt igång! Den står på "på" men går inte (annars går den i perioder, när den känner att det blivit för varmt i rummet). Så det var inte mysigt att vakna helt genomsvett... Men det skall hon få fixa idag när vi ses om en dryg timme.

Gårdagen då. Den blev mycket bättre än dagen innan. Funkade relativt bra med glasögonen, fick bara gå lite nära ibland för att läsa. Men nu är jag orolig för att mina ögon anpassar sig till detta, för jag ser inte alls bra med dem när jag sitter vid datorn. Vore ju illa om ögonen anpassar sig så att när jag kommer hem och gör en synundersökning så är det på fel grunder. Då blir ju de nya glasögonen fel när ögonen går tillbaka...

Jag åkte in till stan tidigt, kände för att äta frukost "ute". Tog mig bort till Word Trade Center och hittade ett väldigt fräscht ställe, Pret A Manger. Ätit hos dem i London också och vet att de har goda smörgåsar. Inte "för mycket bröd", som jag har svårt för. Och deras röror är inte så feta, det har jag ju också svårt för. Åt en underbart god tonfiskmacka.


Vandrade ner till muséet och ställde mig i kö. Först lång kö för att köpa biljetter, säkert en timme. Sen visade det sig att de bara släpper in på hela (eller om det är hela och halva) timmar. Jag köpte min biljett 11.20 och då sa de att jag kunde ställa mig i kö för att gå in 11.30. Då kom jag in klockan 12. Så det var mycket köande. Var lite orolig för att benet skulle strejka, men det gick bra.

Oj. Hur skall jag kunna sammanfatta intrycken? Det var otroligt mäktigt, sorgligt och skrämmande att se allt. Framförallt rummen som handlade om de som dog och ett annat där man fick höra/se meddelanden från t.ex. folk i planet som kraschade i Philadelphia. Där de visste att planet var kapat och ringde hem till nära och kära. Om de då talade in ett meddelande på telefonsvararen så var det de riktiga rösterna man fick höra. Otroligt starkt. I dessa rum, som handlade om hur det gick till och om de som dog, fick man av förklarliga skäl inte fotografera. Jag är helt övertygad om att jag inte såg allt, det var tillräckligt mycket att ta in ändå. Jag var inne 2 h 45 minuter och var helt slut när jag kom ut. Så många intryck. Så mycket känslor och sorglighet. Här kommer i alla fall några kort jag kunde ta.


2 konstnärer ägnade 3 år till att göra denna flaggan. Den innehåller foton på alla som dog. Jag vet inte om de rutorna som bara innehåller ett ljus representerar personer vars anhöriga inte ville att de skulle vara med på bild, eller om de är "utfyllnad".


Här är flaggan på lite mer avstånd.


Detta är en del av stålkonstruktionen på ett av tornen. Högst upp är där planet precis träffade.


Här är det som tidigare var grunden till ett av tornen.


Detta "talspråk" är helt tillverkat av stål som kommer från resterna av tornen.


Detta är en del av radiomasten som stod på ett av tornen.


En illustration på hur radiomasten såg ut. Eller om det är ett foto, jag såg inte så bra...


Detta var en gång en del av en hissmotor.


En av brandbilarna som stod för nära när tornen rasade.


Grunden till ett av tornen, eller rättare sagt där stålkonstruktionen var fastsatt.


En original"stolpe" med bilder på brandmän och "first responders".

Jag laddade ner en app "911 museum" där jag hade Robert de Niro i öronen. Det var 20 "kapitel" i den appen, jag lyssnade bara på de första 12. Tänker lyssna på de andra en annan dag. Det blev liksom för mycket denna gången.

När jag kom ut var jag trött, hungrig och hade huvudvärk. Promenerade ett bra tag, förbi massa matställen, men jag var inte sugen på någonting. Bara enormt hungrig. Svår sits det där... Till slut, efter en timmes promenerande, gick jag förbi mataffären Whole Foods. En otroligt fräsch mataffär med massa ekologiskt och nyttigt (och onyttigt). De hade 2 stora diskar med självplock av sallad och proteiner. Plockade ihop en sallad precis så som jag ville ha den. Sen gick jag 3 kvarter till för att hitta någonstans att sitta ner och äta. Fick sällskap av en nyfiken ekorre som tyvärr inte fastnade på bild :)


Sen tog jag tunnelbanan 2 hållplatser och gick av i närheten av Washington Square Park, som svägerskan rekommenderat att jag kollade in. Där var det mycket liv! Ett gospelband som spelade, massa folk och en man som gjorde enorma såpbubblor till barnens och hundarnas förtjusning. Satte mig ner och löste lite korsord, och mumsade på lite melon jag köpt till efterrätt.










Det blev en skön avrundning på en tidvis krävande dag! Nu börjar jag bli stjärna på detta med tunnelbanan, speciellt linjerna R och Q. Q går ju hem till mig, men R tar mig till massa ställen i stan och jag vet precis hur och var jag skall byta mellan linjerna. Bara att dra sig hemåt.

Avslutade dagen på verandan med korsord och dator. Gick och la mig relativt tidigt, runt 21 och somnade när jag kollade på Netflix, som vanligt. Fick frågan om jag inte kunde sova med öronproppar, då det är väldigt mycket trafik dygnet runt här, men jag "hinner" inte sätta i dem innan jag somnar. Jag kan ju inte kolla på Netflix med öronproppar :)

Nu är det snart dags att möta Louise på verandan. Om jag fattar det rätt skall vi gå till Farmers Market och handla "breakfast goodies". Vet inte om vi skall gå tillbaka hit och äta eller sitta någonstans ute, men sen skall jag i alla fall få en guidad tur i området. Antar att detta inte tar hela dagen, så sen åker jag väl in till stan igen. Har lite att handla åt svägerskan och kompisen Ulrika, inget avancerat eller tungt, men det är lika bra att se om jag hittar det snarast.

Hade kunnat ge en slant för min värmedyna om nacken nu... får väl nöja mig med att det skall bli 28 grader ute idag... lär svettas kopiöst.

Här är den uppdaterade listan. Ha en bra dag!

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero och 9/11 muséet
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen
Coney Island

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar