lördag 29 juli 2017

Ännu en dag när det inte blev som det var tänkt...

Gomorron. Lördag morgon. Gårdagen vill jag helst glömma. Eller nästan i alla fall. Vaknade som vanligt och började göra mig i ordning. Städa rummet. Det är så litet så jag måste röja varje morgon. Men var var mina glasögon? Letade. Letade. Letade. Kvällen innan hade jag tagit en promenad i grannskapet. I väskan hade jag mina terminalglasögon. Min syn har ju blivit så mycket sämre på sista tiden att jag behöver dem för att kunna läsa små saker. De låg löst i min lilla handväska.

På min promenad, där jag dessutom gick vilse så jag är inte säker på var jag var, behövde jag byta glasögon. La mina vanliga i handväskan. Brydde mig inte om att byta tillbaka. Men något måste ha hänt. Antingen missade jag handväskan när jag la ner glasögonen eller också åkte de ur när jag senare skulle ta upp min näsduk (svettas så i ansiktet) eller mitt läppklet. Saknade dem inte när jag kom hem eftersom jag direkt satte mig vid datorn.

Vände verkligen upp och ner på det lilla rummet på morgonen. Kollade under och bakom sängen och i alla mina saker. Säkert 100 gånger. De var borta. Blev fruktansvärt deprimerad och lessen och sur och förbannad och alla andra negativa känslor jag kan komma på. Luften gick liksom ur mig. Det roliga jag hade planerat för dagen var inte alls roligt längre. Jag hade tänkt åka in till stan i alla fall även om jag inte hade kommit så långt att jag bestämt exakt vad jag skulle göra.

Efter frukost gick jag ut och letade. Gata upp och gata ner. Men glasögonen måste ha ramlat ur på sidan av gångbanorna (de är kantade av gräs på båda sidorna) eftersom jag inte hörde när de åkte i marken. Och de var gröna... inte lätt att se. Jag lämnade min mailadress i flera affärer i området och frågade alla jag träffade om de sett ett par glasögon någonstans.

Fortfarande sur och deppig bestämde jag mig för att åka till Coney Island. Det är en lång strand och nöjesfält som ligger på södra Brooklyn. Mitt Q-tåg vänder där. Vädret var mycket varmt och kvavt, men disigt. Trots det hann jag knappt utanför dörren innan huvudvärken slog till. Mina vanliga glasögon är "tintade", d.v.s. de blir mörka när det är ljust ute. Jag har otroligt ljuskänsliga ögon. Skitjobbigt.

Kom fram och åt, efter tips från min värdinna Louise, på Nathan's. Där skall man tydligen äta korv och pommes, inte några av mina favoriter, men hon lovordade dem så jag "lydde" henne. De var väl så där. Det godaste var "Bostongurkan" som man fick lägga på själv. Relish heter det här. Åt som vanligt hälften och slängde resten.

Sen promenerade jag ner till stranden och stoppade fötterna i Atlanten. Det var ljuvligt då jag var genomsvett. Däremot inte så ljuvligt att jag ångrade att jag inte tog med mig badkläder. De låg kvar på rummet. Strosade bortåt en lång pir och gick ut på den och satte mig där och löste korsord en timme eller så. Svalnade lite i havsbrisen. Strosade tillbaka och kollade in alla åkattraktioner. Här kommer lite bilder.


Där längst ut på piren satt jag och löste korsord. Massa folk stod därute och fiskade.










En god gelato med jordgubbssmak unnade jag mig. En "Kids size". Supergod!


Sen åkte jag hem igen. Gick av en hållplats tidigare och köpte mer kyckling till middag och en flaska med flytande tvättmedel. Mina kläder är ju inte direkt smutsiga, men svettiga, så handtvätt funkar bra.

På vägen hem gick jag förbi en optiker och lämnade min mail till dem med. Om jag hade hittat ett par glasögon, och det fanns en optiker i närheten, hade jag lämnat in dem där. Jag passade också på att köpa mig ett par såna där "clip-ons" så att jag fick lite solskydd på mina terminalglasögon. Lite bättre med ljuset!

Gick en annan väg hem så jag kunde spana där också. Alltså jag med mitt lokalsinne vet inte riktigt vart jag var när jag tappade dem, alla gator ser likadana ut (nästan) och jag var verkligen vilse. Mötte massa hundägare som jag stannade och pratade med. Som tur är bor jag i ett väldigt "synligt" hus då det är randigt. Så jag sa till dem att om de hittade glasögonen så bodde jag i "the striped house on the corner of Beverly and Argyle". Bra beskrivning :)

Hemma blev det kycklingsallad, igen. Tröttnar aldrig. Och så tvättade jag upp lite saker som nu hänger mellan stolarna på altanen. De är inte torra än så jag kan inte gå ut och sätta mig där för att äta frukost. Tänkte istället, så fort jag skrivit klart här och klätt på mig, gå ut och äta frukost. Eller om jag inte dör av hunger, vänta tills jag kommer in till stan.

Nu har jag i alla fall anmält förlusten till mitt försäkringsbolag, TryggHansa. Tänkte gjort det i natt när jag vaknade klockan 3 (som vanligt) men var osäker på om det skulle anmälas under "mina saker" eller "min resa". Jag ringde när jag vaknade igen (lyckades somna om 4.30-7.45) och det skulle anmälas på reseförsäkringen. Nu är det gjort. Och jag har mailat ögonläkaren som sa att jag skulle göra en undersökning till inom en månad, och att jag då inte skulle skaffa nya glasögon innan den var gjort. Jag bad om en tid så fort som möjligt, för jag måste beställa nya SNART! Men jag måste göra en ny synundersökning först, hade jag inte behövt det hade jag ju kunnat beställa härifrån.

Idag tänker jag försöka att inte deppa. Om man skall se det positiva i detta (svårt, men jag försöker) så lär jag ju få ut lite pengar på försäkringen. Jag behöver ju ändå nya glasögon så då blir det ju ett bidrag. Men jag får anstränga mig för att tycka att det är bra :)

Idag skall det tydligen regna hela dagen. Vad jag kan se så har det inte börjat än. Kanske det blir en perfekt dag att gå omkring på 9/11 memorial museum? Mina ben är bättre, gick 14.000 steg igår (mycket letande i grannskapet), så jag hoppas de funkar bra när jag börjar gå idag.

I morgon har jag en "date" med min värdinna Louise. Vi skall träffas klockan 9 på morgonen. Vi skall gå till The Farmers Market som är öppet på söndagar och köpa "breakfast-goodies" och så skall vi ta en tur i området.  Det skall bli trevligt! Behöver lite trevligt...

Ha en bra dag. Och håll i era saker. Fattar inte vad det är med mig och resor. Förra maj i London stals ju min mobil. Kan väl lugnt säga att jag är LIVRÄDD för att förlora mina terminalglasögon. Då skulle jag bara ha mina läsglasögon kvar, och de kan jag inte ens ha när jag går runt i rummet för jag ser absolut ingenting... Så håll tummarna för att jag kan hålla i dem!

Höll på att glömma min lista! En sak till kryssad!

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero och 9/11 muséet
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen
Coney Island

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar