måndag 31 juli 2017

Rundvandring och Brooklyn Botanic Garden

Gomorron. Somnade igår med OK nacke, vaknar med nackspärr igen. Trots att jag har sovit på rygg hela natten. I natt hade jag öronproppar också :) Vaknade trots det 4.30. Precis när jag snart skall åka hem verkar det som om jetlaggen försvinner... Typiskt. Lyckades i alla fall somna om till 7.

Igår sammanstrålade jag med Louise på verandan. Superhungrig. Men hon ville att vi skulle promenera i grannskapet först. Vi började på hennes bakgård. Den ser förskräcklig ut just nu, men hon förklarade hur hon hade tänkt sig det. Hon hade 2 buskar med vindruvor, men inte tillräckligt för att göra eget vin. Sen hade hon en annan stor buske med BLÅBÄR. Buske? Se bilden nedan.


Den stora busken där bakom stenplattan är alltså blåbär. Mysko.

Vi vandrade omkring på gatorna i området i 1.5 h ungefär. Hon berättade intressanta historier om husen, som alla är "landmarks", d.v.s. skyddade. Glömde ta kort... Sen gick vi till Farmers Market som endast är öppet på söndagar. Då står farmare och säljer sina saker utefter vägen något kvarter nedanför huset. Vi köpte boysenberries (ser ut som björnbär, men är surare) och sour cream (gräddfil?). Och färskt bröd. Vi hittade några som sålde kalkonburgare, direkt från gården. Ett paket innehöll 4 st, så vi bestämde oss för att dela.

När vi kom hem igen igen var klockan 11 och jag var mer än superhungrig (hade ju inte ätit frukost). Jag hämtade havreknäcke, skivad kalkon med smak av chipotle (stark!) och ost från mitt rum. Hon gjorde scrambled eggs. Vi åt i hennes kök. Hunden Tufani var med hela tiden och fick slicka stekpannan där äggen tillretts (när den svalnat). Sin egen mat ville hon inte veta av.


Hon var bra på att tigga :) Tufani har en form av lymfom, och får medicin i pillerform. Louise hade något väldigt smart som jag aldrig sett i Sverige: pill pockets kallades de. En godisbit som var mjuk med ett hålrum i mitten och öppen topp. Man stoppar i pillret i hålet och kniper åt toppen och så blir det inga problem för hunden eller katten att äta mediciner. Tufani stod och hoppade när hon skulle få sina piller, så goda var tydligen godisarna. Himla smart idé, har slåtts genom åren med mina katter för att ge dem piller. Spelar ingen roll hur man gömmer dem, de åt upp det som var runt omkring och spottade ut pillret... Man kanske skulle börja importera?

När maten var uppäten och vi hade snackat klart hade jag fått tips om att åka till Brooklyn Botanic Garden och Brooklyn Park. Bara 2 hållplatser bort med tunnelbanan. Det var otroligt varmt ute, så det kändes skönt med en dag då jag inte åkte in till stan. Jag gjorde mig i ordning och stack iväg.

I den botaniska trädgården fanns massa fina blommor och växter att se. Ett konservatorium med olika avdelningar; öken, tropisk skog och annat som jag glömt. Sen fanns det en Japanese Teagarden också. Allt var jättefint, men det var som sagt otroligt varmt. Hur mycket kan en person svettas egentligen? Här kommer massa bilder.


Ingången. Var på väg rakt in som på Botaniska hemma, men det gick inte. Först var jag tvungen att gå till en lucka och betala 15 dollar, och sen till en man precis bredvid och visa kvittot, han var security. Men han såg ju att jag just betalade?!




Rotknölar till något träd jag glömt namnet på.




Fräck växt på väldigt hög och smal stam.














Den här lilla parken är för blinda personer. Den är uppdelad i 4 delar; plantor att vidröra (textur), blommor som luktar, plantor med blad som luktar och örter till köket. Här fick man vidröra och lukta på allt. Alla skyltar fanns med Braille-text så att de även kunde läsas av folk som inte ser.




Efter ett avslutande besök i Japanese teagarden bestämde jag mig för att gå hela vägen hem. Då skulle jag samtidigt få se lite av Brooklyn Park, som ligger "nedanför" den botaniska trädgården.


Tidvis gick promenaden under träd som gav ljuvlig skugga!


Har man en trumma är det bara att sätta sig ner bredvid dessa herrar från Västindien och spela med.


Nästan som Axle mosse hemma i Änggårdsbergen :)

Promenerade hela vägen hem. Stegräknaren slutade igår på 22.000 steg ungefär. Mycket traskande blir det. När jag svalnat en stund blev det en skön dusch. Resten av eftermiddagen/kvällen satt jag på verandan med en liten fläkt blåsande i mitt ansikte. Korsord givetvis.

Sen kom det pinsamma... jag skulle steka upp mina kalkonburgare. Visste att jag inte skulle orka båda, men det var lika bra att steka upp dem samtidigt. Cooking spray, salt och peppar finns i rummet, så det var bara att ta modet till sig och sätta på gasspisen. MEN det började osa en del och hur sjutton skulle jag kunna veta att det under mikron (placerad över spisen) skulle finnas en fläkt i botten? Med på-knappen bredvid mikrons startknapp? Totalt ologiskt ju... Brandlarmet gick. Inte nog med att det tjöt som fasen i min studio, jag kunde höra genom ytterdörren att larmsystemet i huset "mässade" "There's a fire in the studio" om och om igen. Louise kom ut och insåg att det kanske vore en bra idé med en lapp bredvid mikron med info om fläkten. Jag höll med...



Burgaren blev i alla fall god. Åt den med tzatsiki och grönsaker. Nu har jag en kvar som jag kan ta på frukostmackan eller äta till middag. Fast jag sätter inte på spisen igen... får värma den i mikron.

Igår var det 27 grader här i Brooklyn. Idag skall det bli ännu varmare. Jippe. Not.


Nu skall jag ta fram kartan för tunnelbanan och med hjälp av en annan karta pricka in allt jag har kvar på min lista. Då kan jag se vad som ligger nära och hur jag kan ta mig dit. Kommer ju inte att göra allt på min lista, men det är en del saker jag verkligen vill se. Nu har jag 3 hela dagar kvar, så jag skall se vad jag hinner. Jag har lite saker att köpa till folk därhemma (som de beställt) och det måste jag också pricka in så jag slipper bära hela dagen. Här kommer uppdaterad lista med gårdagens "attraktioner" tillagda, då de inte var med från början.

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero och 9/11 muséet
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen
Coney Island
Brooklyn Botanic Garden
Brooklyn Park

Klockan är halv 10 och det är hög tid för frukost! Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt du ser ut att ha det. Inte lite avis. Ett tips kan vara sådana där hop-on-hop-of-bussar. Vi åkte några sådana när vi inte orkade gå, riktigt bra guidning och de gick runt de flesta sightseeing-grejerna. Vi åkte varvet runt någon dag när det var sämre väder, riktigt bra tur och blev bra guidning också när vi inte hoppade av. Kan vara en idé om du vill beta av flera saker på din lista :)

    SvaraRadera
  2. Försökte skriva en kommentar nyss men vet inte om den gick fram. Tipsade om hop-on-hop-of-bussar. Bra när man inte orkar gå och för att se mycket. Vi åkte runt ett par linjer, såg massor och riktigt bra guidning med mkt såna saker som man aldrig hade kunnat "läsa sig till". Kan vara ett tips om du vill beta av några punkter på listan :)

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Trodde jag var det då ingen annan jag känner gör det. Det är då skönt att plugga in propparna djupt in öronen när man går och lägger sig och verkligen stänga ute alla sökande ljud. Sover så mycket bättre och djupare när du är helt tyst. Ibland för jag dock lite ont av öronpropparna. Har du något bra tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vart tog mitt svar vägen? Får vänta lite...

      Radera