torsdag 27 juli 2017

I DID IT!!

Gomorron. Klockan är snart 7.30 och jag vaknade för 1.5 h sen efter en väldigt konstig dröm. Fast först var jag vaken mellan 3 och 4.30. Drömmen var helt otroligt detaljrik och handlade bland annat om att jag kom hem från en resa och allt var kaos. Jag skulle iväg till skolan och skulle bli körd av en f.d. klasskamrat. Väl iväg så insåg jag att jag inte hade några kläder på mig nästan. Mobilen och allt annat låg också hemma. Vi fick vända. Jag plockade ihop det jag skulle ha på mig/med mig, var väldigt stressad så jag skulle fixa allt i bilen. Fick bara med mig hälften av det jag skulle ha så vi fick vända igen. Sen tog klasskamratens mamma över och när vi väl kom till skolan (min gamla gymnasieskola) så kom jag på att jag inte alls gick i skolan längre, utan jobbade. Mitt emot där jag bor. Bara att vända igen. Precis när jag skulle gå in på jobbet, över 1 h sen, vaknade jag. Helt genomsvettig. Puh.

Kan inte säga att jag sover så där bra här. För det första är sängen lika jävla hård som den alltid är när jag reser. Och kuddarna med. Tog inte med mig någon egen kudde denna gången. Något jag ångrar. För det andra är det ett förbaskat oljud på trafiken utanför. Har fönstret lite öppet. Alternativet är att ha AC:n på och den väsnas också. Saknar min säng... 7 nätter kvar. Men jag överlever!

Gårdagen var händelserik... minst sagt. Jag åkte in till stan vid 11 och gick av 2 hållplatser längre bort än jag gjort tidigare. Mitt första mål var Bryant park. Där köpte jag mig en pretzel, för det hör New York till. Fast den var för salt för mig. Och torr. Åt bara en liten bit.


Bryant park var väl egentligen bara en yta där folk satt och fikade överallt. Men det var ett mysigt ställe.


Vandrade vidare och gick in i en affär som säljer Skechers. Väldigt bekväma skor med "memory foam" i sulan. Skillnaden mellan att köpa dem här eller hemma är, bortsett från priset (ungefär halva mot hemma), att många av modellerna finns i bredare storlek. Jag har ju "ankfötter" och väldiga problem med att alla skor är för smala. Provade några och de satt bra, men ville inte köpa då jag visste att jag skulle behöva bära på dem hela dagen. Men jag skall försöka hitta tillbaka dit eller hitta något annat ställe som säljer dem.


Gick vidare. Detta är New York Public Library. Jag gick inte in. Vet inte om man får det...


Här var det stora målet för dagen. Empire State Building. Alla som känner mig (nära) vet att jag har höjdskräck. Enorm höjdskräck. Jag går inte ut på en balkong som är över andra våningen (och knappt det). A & L har precis flyttat till åttonde våningen, där går jag inte närmare dörren/fönstret än 3 m. Så att åka upp i denna skyskrapa är något jag hela tiden sagt att jag inte skulle göra. Tills svägerskan mer eller mindre utmanade mig...

Det var enorma köer för att komma igenom säkerhetskontrollen. Ungefär en timme tog det. Bagage scannades och vi fick gå igenom en sån där båge de har på flygplatserna. Sen var det dags att köpa biljett. En normal biljett för 86:e våningen kostade $36. Då skulle man stå i kö igen, ungefär 2 h, för att få komma upp. Men så kunde man köpa en VIP-biljett för $70 (ca 620 kr), då gick man förbi alla köer. Jag snålade inte utan köpte en sån. Däremot kände jag att det räckte med 86:e våningen, man kunde lägga till $20 och dessutom komma upp till 102:e våningen. Nån måtta fick det vara...


Bara jag viftade med handen så blev jag eskorterad förbi alla köer. Klart värt pengarna!

Första hissfärden tog oss till 80:e våningen. Så fort vi började åka "öppnades" taket på hissen och man fick se en animering av hur hisschaktet och huset mer eller mindre byggdes samtidigt som vi åkte rakt igenom allt. Skitläskigt. Svårt att förklara. På 80:e våningen fick vi byta till en ny hiss som skulle ta oss de sista 6 våningarna. Sen var vi uppe. Fy katten vad högt det var!

Ut på observationsdäck. Mina ben började skaka med en gång. Och jag menar verkligen skaka. Hade jag tänkt innan så hade jag tagit med mig några Atarax (låg i mitt rum) för att lugna ner mig lite. Sen hjälpte det ju inte heller att hela huset skakade... Jag vågade knappt gå fram till kanten, ville helst krama väggen istället. Men jag hade nu fått flera utmaningar via Facebook och massa pepp. Var ju tvungen att ta en selfie... numera min nya profilbild på Facebook.


Jag är inte riktigt lika glad och lugn som jag ser ut på bilden :) Mest stolt faktiskt. Jag gjorde det! Helt jävla otroligt (ursäkta min franska).

Sen tog jag en miljon bilder. Svårt att välja vilka jag skulle lägga upp så här kommer en hel drös. Håll till godo!
















När jag sett klart (egentligen ville jag sticka därifrån så fort jag tagit första bilden...) åkte jag ner till 80:e våningen och kollade lite på utställningen om när huset byggdes. Sen gick jag till souvenirbutiken. Hittade inte mycket jag ville ha, så det enda jag köpte var 4 magneter.


Gillar retro-stilen.


Sen var det dags att gå till Grand Central Station. Svårt att ta kort på utsidan då det var så mycket byggnadsarbete som pågick runtomkring.


Insidan däremot, precis lika maffig som jag sett på bild tidigare.



Passade på att äta lunch när jag var där, sushi blev det. Någon spännande rulle med lite styrka i.

Sen vandrade jag vidare mot FN-byggnaden. Den låg en bit bort, och ännu längre blev det då jag, trots kartan i mobilen, lyckades gå "lite" åt fel håll. Jag och kartor/lokalsinne....

Kom fram och det var väl ett snyggt hus. Men nära kom jag inte då det var höga staket och vakter runtomkring.


Det fanns rundvandringar man kunde köpa och gå med på, men de slutade klockan 16.30 och klockan hade nu passerat den tiden. Jag frågade efter "the non violence symbol" och fick reda på att den fanns 2 gator längre bort. Det var tydligen inte bara ett hus som FN huserar i.


Gick vidare och passerade ett av Trumps "hus".



Här är "statyn". Kraftigt zoomat från andra sidan staketet. Men jag har i alla fall (nästan) sett den. Så här ser den ut när man kommer nära.


Nu var jag på 46:e gatan och första avenyn. Kollade min karta, kände mig redo att åka hem. Men jag hade ju inte haft sån tur när det gällde att ta rätt tunnelbanetåg, åt rätt håll, de andra dagarna. Såg att mitt tåg, Q, gick från 72:e gatan och andra avenyn (gatorna och avenyerna är i nummerordning). Så det blev en rejäl promenad dit. Var duktigt trött när jag kom fram. Så trött att jag faktiskt åkte förbi min hållplats... Men jag såg att jag ändå inte var så långt hemifrån, så jag gick tillbaka istället. Stegräknaren slutade igår på nästan 21.000 steg och mina fötter skrek. Jag hade kunnat betala dyrt för ett fotbad...

Klockan hade precis passerat 19 när jag kom hem, och sen blev det inte många fler steg. Jag gjorde mig en delikat kycklingsallad, och det var inte lätt då rummets enda "vassa" kniv var så slö att det inte ens gick att skära en skiva gurka utan att först göra ett litet snitt med den spetsiga delen. Men gott blev det (grillad kycklingfilé marinerad i balsamicovinäger, blandsallad, tomat, röd lök, gurka, champinjon och lite tzatsiki). Mums.

Slösurfade på datorn och kollade lite på Netflix. De har ett mycket bättre utbud här i USA! I stort sett alla serier som svägerskan köper på box finns med här (i alla fall de jag lånar av henne). John Blund kom och hämtade mig vid 21.30 och sen sov jag alltså till 3.

Jag måste ju pricka av lite i min lista!!

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen

Vad jag skall göra idag vet jag inte. Funderar på att ta mig till början av Brooklyn bridge och gå över, och sen kanske bortåt Ground Zero och 9/11 memorial park och muséet där. Klockan är bara 8, så jag behöver inte bestämma mig än. Funderar på att sätta mig på verandan och lösa lite korsord, något jag inte gjort alls sen jag kom.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar