onsdag 26 juli 2017

När det inte blir som man tänkt sig

Gomorron. Klockan är halv 10 och jag vaknade för en halvtimme sen. Jag är inte säker på vad klockan var när jag gick och la mig igår, men ca 23.30 skulle jag tippa. Drabbades av jetlag-trötthet igår eftermiddag och trodde att jag skulle gå och lägga mig tidigt, men så blev det inte. Efter en liten "nap" och en dusch så satt jag på verandan och tjötade med Marielle som bor i huset. Hon är från Holland och har bott här i 12 år. Det var mycket trevligt!

Igår efter jag skrivit i bloggen gick jag ett par kvarter bort och hittade en bra mataffär. Där fanns mycket att välja på! Köpte massa grönsaker och frukt, grillad kycklingfilé, skivad kalkon och ost (från en liten deli-disk) och lite annat. Faktiskt bara nyttiga och bra saker! Jag hade packat ner en stor, gul Ullaredspåse som jag bar hem allt i. Såg nog kul ut.

När jag kom hem så öppnade jag glasdörren som är utanför min ytterdörr. Den har en väldigt stark fjäder och vill inte vara öppen av sig själv. När jag skall bära in maten slog den igen och "bet" mig på hälen. Fruktansvärt smärtsamt!


Suddig bild. Dumt med sandaler.... Provade just de andra skorna jag har med mig och det verkar som om jag skulle kunna ha dem utan att såret kommer precis där skon slutar. Vi får se idag.

I alla fall åkte jag in till stan igår med avsikt att gå The high line (en 3 km park anlagd på gamla tunnelbanespår). Jag fick instruktioner från min värdinna att åka till en viss station med Q-tåget och sen gå västerut. Hm. Hade ingen karta och fick fråga vilket håll väster var, eftersom jag inte hade en aning. Jag gick och jag gick och jag gick. I nästan varenda affär jag gick förbi frågade jag om de hade kartor till salu. Google maps funkar inte när man är offline, så det gick inte att använda sig av den appen. Inga kartor. Någonstans. Frågade efter vägen till The high line och en man tittade på mig som om jag vore en galning. Han sa att det är ungefär 20 kvarter åt det hållet, och pekade. Jag gick åt det hållet, trodde att jag skulle komma fram till Hudson river, men sen visade det sig att jag hela tiden hade gått parallellt...

Jag hade säkert kunnat fortsätta gå och till slut hamnat där jag ville, men jag var TRÖTT. I huvudet och i fötterna. Jag gick inte i några turistkvarter och såg inte många turister, utan mer normalt vardagsliv. Det har sin tjusning det med. Överallt byggdes det och fixades med gator.


Mamma frågade mig just när vi pratade i telefon, hur är "känslan" att vara i New York? Nu har jag ju inte varit inne i downtown än, där det är massa skyskrapor, så mitt svar var att det känns ungefär som att vara i San Francisco. Väldigt amerikanskt. Både det jag såg i stan igår och mina promenader i omgivningarna. Hoppas på den där "wow-känslan" idag.

Jag ångrar att jag inte satte på RunKeeper igår, bara för att få reda på hur jag hade gått. Skall nog göra det idag. Inte för att jag promenerar snabbt, utan som sagt för att kunna titta på kartan sen. Jag har idag fått tipset från en f.d. kollega om en app som heter Maps.me. Där laddar man ner kartor när man är online, som man kan kolla i offline sen. En blå pil som talar om var jag är och åt vilket håll jag är på väg. Alla hållplatser för bussar och tunnelbanor med. Perfekt!! Idag skall jag inte gå vilse!

När jag skulle hem igen, ungefär 6 h efter jag åkt in (och en jäkla massa steg) så blev det återigen lite fel. Jag kom till en station och studerade kartan noga. Tänkte att om jag tar ett tåg en hållplats, så kan jag där byta till mitt tåg. Men det tåget jag gick på gick åt andra hållet... Bara att gå av och promenera lite till. Till slut hittade jag inte bara rätt tåg åt rätt håll, utan även 2 kartor!!


Väl hemma så satte jag mig ner och studerade kartorna och skrev upp alla saker jag vill se. Försökte lista ut vilka jag kan se på samma dag. Här är listan, som jag igår la upp på Facebook. Fick massa tips om andra saker jag skall se, så jag har kompletterat med detta. Tror inte jag hinner med allt på de 8 hela dagarna jag har kvar, men jag kan ju försöka ;)

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen

Det var en del.. Fick också just tipset om Chelsea market, men där var jag faktiskt igår! Nu gäller det bara att planera lite bättre idag!

En promenad i grannskapet hemma blev det också. Och sen en "nap" och en dusch. Var redo att gå och lägga mig när Marielle knackade på dörren, men satt alltså uppe flera timmar till.

Jag har också fått rapport från Hanna, som lämnade sina katter på samma pensionat igår. Maggie fick en liten present av henne och lite kel. Gott att veta att hon har det bra!

Sorry för dåligt med kort från igår, men det skall bli bättring idag! Här är förresten "mitt" hus:


Min dörr (och den dumma glasdörren) till höger.


Nu skall jag göra mig en delikat frukost men svenskt Havreknäcke (som jag hade med hemifrån) och skivad kalkon och ost. Och grönsaker. Sen skall jag röja här. Det är så litet och finns så få avställningsytor att jag måste röja varje dag. Jag sitter nu vid det lilla bordet i rummet, men inte på en av stolarna. De är aningens för höga för mig så det är inte alls bekvämt. Istället har jag dragit fram bordet till sängens kortända och sitter på en kudde. Mycket bekvämare!!

Ha en bra dag så hörs vi imorgon. Men MÅNGA bilder :) Får se om det blir fler eller färre steg idag. Igår var det nästan 20.000 steg. Och det känns i fötterna idag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar