tisdag 1 augusti 2017

Times Square, Broadway och The high line

Gomorron. Näst sista hela dagen. Känns OK. Längtar hem lite nu. Till min säng. Till tystnaden. Till Maggie. Till att bara vara och inte flänga omkring. Perfekt längd på semestern blev det, för det är ju inte roligt att åka hem innan man tycker att man är klar med ett ställe, eller stanna för länge.

Igår åkte jag in till stan på fastande mage igen. Tänkte först köpa en bagel på gatan nedanför innan jag åkte in, men jag vill ha en rostad bagel med lax och creamcheese och det hade de inte. New York skall ju vara berömt för sina bagels, men den kombon har jag bara hittat i San Francisco. Det blev Pret A Manger igår också, fast en annan macka, en tunnbrödsrulle. Funkar också bra för min mage, bara lite bröd.

Jag hade inte insett att Times Square och Broadway (alltså den delen med alla teatrar på) faktiskt var på samma ställe. Så jag gjorde 2 flugor på smällen :) Tog inte så många bilder igår, men här är några.






Jag har inte alls känt för att vara inne i stan på kvällen, men just Times Square hade varit fräckt att se när det är mörkt.

Det var mycket folk, trafik och höga ljud. Och så in i helvete varmt. Svettas kopiöst när jag är ute, men tack och lov "luktfritt". Det rinner i ansiktet och jag kan inte gå någonstans utan att ha med flera näsdukar. Ryggen blir också blöt, men så fort jag sätter mig i skuggan en stund och svalnar torkar t-shirten. Bara att gå ut i värmen igen.

Efter detta besök så tog jag tunnelbanan 2 stopp till början (eller slutet) av The high line. En 2.4 km lång promenad anlagd på en gammal upphöjd järnväg. Första delen går parallellt med Hudson river, och där finns inget som helst solskydd. Ingen vind. Det var som att gå i en bastu. Sen gick den in mellan husen och det fanns några få ställen med skugga. Fast alla sittplatser var upptagna av andra svettiga turister. Hittade ett skuggigt ställe där jag kunde sitta ner en stund och vila. Man blir oerhört trött när det är så varmt. Som tur var fanns det såna där dricksfontäner med jämna mellanrum så det var bara att fylla på vattenflaskan.

På ett ställe, på sidan av "gångbanan" rann det vatten som man kunde plaska i. Jag gick där med sandalerna på och det var väldigt skönt. Det var jag och massa barn :) Här kommer lite bilder från min promenad.






Precis innan slutet stod 2 killar och sjöng. Vilka röster!! Spelade in en snutt om någon är intresserad av att lyssna.


När jag kommit ner från plattformen så promenerade jag omkring i området, också kallat Meatpacking district. Insåg hur när jag var när jag irrade omkring och letade efter The high line min första dag inne i New York... Jag letade också efter saker som folk beställt av mig. Hittade Alka Selzer till svägerskan. Hittade inte body lotion till Ulrika, eller tröjor till hennes dotter. Inte heller starka chips eller fräcka fidget spinners till Jesper. Har redan köpt en till honom så det får räcka :)

Väl hemma igen tog det över en timme för mig att svalna så att det var någon idé att duscha. Ingen idé om man är för varm när man går in, för då fortsätter man ju bara att svettas när man kommer ut (så funkar i alla fall jag). 

Satt på verandan halva kvällen och snackade med min holländska "granne" Marielle (hon bor inne i huset) och Harry, en fd pilot från Irland. Han jobbar numera på Wall street. Han sa att han har så många pilotkontakter att han skulle fixa en uppgradering på min flight hem. Tror jag inte en sekund på, men jag mailade i alla fall min resplan till honom.

Här kommer min uppdaterade lista:

The high line
Broadway

Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ground zero och 9/11 muséet
Union square
Times square
Flatiron building
Metropolitan museum
Battery park
Brooklyn bridge
Bryant park
Museum of modern arts
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen
Coney Island
Brooklyn Botanic Garden
Brooklyn Park

Idag tror jag att jag åker till Central park och bara ÄR. Ikväll skall jag börja packa så smått. Ställa fram resväskan (det finns en sån där ställning till den så jag slipper krypa på golvet) och lägga ner allt jag inte behöver före jag åker hem. Smutstvätt och annat.

Jag har förresten fått "sandalsolbränna" på fötterna. Ser skitkul ut.


Lite "ortossolbränna" på händerna också, men det är oftast för varmt att ha dem på mig. Även om jag behöver och har ont hela tiden. Under denna resan har det hänt flera gånger att tummarna har låst sig. Då ligger de parallellt med pekfingret och är helt orörliga. Det skrämmer mig.

Förresten. Igår ringde de från Guldhedskliniken. Jag mailade dem i helgen och berättade om mitt dilemma med mina förlorade glasögon. När jag var där i början av juli sa ju läkaren att jag skulle göra en undersökning till, i ögonbotten. Sen har hon tydligen skrivit in i min journal att hon också vill att en ögonkirurg skall kolla så att det lilla grumliga hon såg på mina linser inte påverkar synen. Den första undersökningen står jag på väntelista för, min doktor har semester. Men om de "byter plats" på de 2 undersökningarna kan jag få komma till en ögonkirurg samma dag jag kommer tillbaka till jobbet, alltså 14 augusti. Jag fick en dum tid, klockan 13. Jag kommer att få såna där pupillvidgande droppar igen, så jag kan inte moppa dit. Sen fick jag ju såna problem med synen i 1.5 dygn efter de dropparna sist, så det känns inte alls lockande att gå direkt tillbaka till jobbet. Men jag får lösa det på något sätt.

Försäkringsbolaget har också hört av sig och vill ha ett kvitto på mina gamla glasögon, så jag har mailat optikern.

Har nu väntat en hel evighet på filmen ovan. Först skulle den skalas ner i storlek och bredd via en länk på webben. Sen laddas upp här. Orkar inte vänta längre. Hoppas det funkar! Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar