onsdag 2 augusti 2017

En slödag i Central Park

Gomorron. Var precis på väg ut genom dörren när jag kom på att jag inte skrivit i bloggen idag. Funderade en minut på om jag skulle gå in igen och göra det, eller vänta. Jag vände.

Gårdagen var ganska slö, stegräknaren slutade på nästan 13.000 steg. Jag åkte in till Central Park på förmiddagen. Tyvärr fick jag min magknip precis när jag kommit fram, får ju det ibland. Som om någon har dragkamp med tarmarna. Inte lika allvarligt denna gången, men jag spenderade ett par timmar sittandes i skuggan och löste korsord och kollade på folk. Mysigt det med. Några kort blev det.

Jag gick inte så långt in i parken som jag tänkt mig. Orkade helt enkelt inte. Värmen tar verkligen kål på mig, och det blir värre för varje dag. Det skall bli skönt att komma hem till 18 grader och regn...

När jag var "klar" med Central Park vandrade jag omkring i ett par timmar.

Där är ingången till MoMA (Museum of Modern Art). Hade varit trevligt med ett besök där, men energin fanns helt enkelt inte.

Radio City Music Hall har man ju hört talas om!

Fräcka statyer.

Vid 17 åkte jag hemåt. Känner mig färdig med New York nu. Mätt. Väl hemma fixade jag middag, satt en stund på altanen och så började jag packa så smått. Jag måste åka härifrån någon gång mellan 13 och 14 imorgon. Eller tidigare, vet inte om det finns någon officiell utcheckningstid. Jag har kollat lite på hur jag skall ta mig till flygplatsen och tror att jag har hittat en rutt som tar mig dit jag vill. Mailade info om detta till Louise, så att hon kan verifiera att jag kommer ända fram. Vill ju inte hamna helt fel och missa mitt flyg!

Nu blir det inget mer struket på min lista...

The high line
Broadway
Grand central station
Central park
Rockefeller center/Top of the rocks
Empire state building
Ellis Island
Staten Island-färjan
Wall street
American museum of natural history
Madison square park
Washington Park
Chinatown
Little Italy
FN skrapan med statyn av non violent pistolen
Coney Island
Brooklyn Botanic Garden
Brooklyn Park

Funderade igår och imorse på vad jag skulle hitta på idag. Först tänkte jag åka in till NY och åka såna där hop-on-hop-off-bussar, men den tanken la jag ner. Skulle jag gjort det skulle jag gjort det tidigare, då biljetterna (inte billiga) räcker i ett dygn. Jag missar ju "hälften". Sen är jag så trött på trafiken och allt ljud. Något jag däremot inte har gjort är att shoppa. Nu är ju inte det min favoritsysselsättning, men det hade ju varit kul att komma hem härifrån med lite mer än 2 par skor, några nyckelringar och magneter... Så jag har spanat in 2 malls här i Brooklyn, och Q-linjen går precis förbi dem. Så dit skall jag nu!