måndag 14 augusti 2017

Slut på semestern

Gomorron. Dags att börja jobba igen. Å vad det känns skönt att jag har en semester till, om 3 veckor, att se fram emot!

Natten som var har varit som de flesta nätter de senaste månaderna: sömnlös. Somnade väl vid 22 igår, vaknade 1.30 och har bara slumrat sedan dess. När jag vaknade där mitt i natten bestämde jag mig för 2 saker: jag skulle inte sätta på någon film/TV-avsnitt på Netflix och jag skulle inte få panik för att klockan snart skulle ringa. Lyckades nog samla åt mig några sömnsnuttar ändå i slutändan. Är lite trött på detta nu (haha).

Veckan som gick har innehållit både långa dagsresor och slöande. I måndags var det dags för Maggies årliga besiktning hos veterinären. Hon är alltid så otroligt duktig när vi är där. Säger inte ett pip och om bara jag finns i närheten och håller om henne lite sitter hon alldeles still. Hon gick igenom besiktningen med höga betyg. Det enda var att hon skulle må bra av att gå ner 0,5 kg. Jag har redan börjat minska hennes mat en aning, vi får se hur det går.

Veterinären ligger bara 3 hållplatser bort, men jäklar vad tung hon är i sin bur! Åka buss är inte kul, då piper hon desto mer.


Sen blev inget vettigt gjort resten av måndagen.

Tisdag var det upp tidigt och 2,5 h buss till Ellös. Kom fram 7.50 och då låg Marita (vaken) i sängen. Jag har ju pappas nyckel, så det var bara att gå in. Vi lagade frukost, pillade med hennes nya mobil (hon fick ju en av oss alla i födelsedagspresent på min födelsedag) och hennes dator. Vid 12 var det fika hos moster och sen tog vi oss en kort promenad. Min fot krånglar fortfarande efter sprintern på Arlanda förra fredagen. Vi gick förbi fiskdelikatessen i Ellös och såg denna:


Detta är en otroligt liten sjurygg. Locket den ligger på är ett sånt där vanligt litet lock man får när man köper något i delikatessen. Ser ni att den har TÄNDER?

Sen satt vi på altanen och slappade, det gick ingen nöd på oss.


Vi hann också med att grilla innan det var dags för mig att åka hem.

I onsdags tog jag inga kort så då vet jag inte vad jag gjorde :) I torsdags togs veckans enda promenad. Foten funkade OK.


Vi beundrade de otroligt läckra ljunghedarna, som tyvärr inte är lika vackra på bild som i verkligheten.




Och så matade vi lite fåglar.



I fredags var det dags att ut och resa igen. En dagstur till Götene. Där bor Ulrika, som jag lärde känna ganska direkt när jag startade denna bloggen hösten 2008. Vi har träffats flera gånger, men alltid hemma hos mig. Nu skulle jag få se hur hon bor! Resan tog 3,5 h och inbegrep buss, buss, tåg, buss och buss. Tåget gick mellan Göteborg och Falköping, sen var det buss till Skara och så slutligen Götene.

Först vandrade vi omkring lite i Götene, ett sött litet samhälle. Sen gick vi till hennes fotvårdssalong Ulrikas Fotfrid. Där skulle jag få mig en behandling! Detta hade jag sett fram emot. Det blev ju en hel del promenerande i New York, så fötterna var lite slitna.


Tack Ulrika!! Så skönt!

Vi handlade lite till lunchen och åkte hem till henne. Barnen var hemma och vi hade en mysig grill-lunch. Sen satte vi oss på baksidan i skuggan, det var väldigt varmt ute.


Familjens hund Essie kom och la sig hos mig :)

Vi tog bilen och åkte till Kinnekulle. Jag har aldrig varit där. Här är utsikten från "kaffestugan". Det är Vänern man ser i bakgrunden.




Sen åkte vi till ett annat ställe på andra sidan berget och kunde blicka ut över bygden.


Här är vi!


Vid 17.45 var det dags att vända hemåt, samma väg som jag kom.

Var helt slut i lördags av denna resa, så det blev inte mycket gjort den dagen. Stekte upp en laddning nötfärsbiffar, det var allt.


Inte igår heller. Slappa, slöa, tvätta, pula i lägenheten och bara vara. Maggie har varit otroligt kelig sista tiden (alltså med hennes mått mätt) och har velat vara nära. Hon ligger på skrivbordet framför mig och jag kelar med henne med vänsterhanden och löser korsord med högerhanden. Tidvis får jag lösa korsord "utanför" skrivbordet...


Idag skall jag bara jobba halva dagen. Klockan 13 skall jag till en ögonkirurg. Detta möte skulle egentligen skett efter jag träffat ögonläkaren igen, men de "bytte plats" på dessa möten då ögonläkaren är på semester och ögonkirurgen kommer tillbaka idag. Jag har ju nu gått 2,5 vecka utan rätt glasögon, det börjar bli väldigt tröttsamt. Bra ändå att de vill utreda mig så att jag inte köper nya glasögon i "onödan" om de ändå sen skall operera mig. Jag fick i alla fall tillbaka 5.539 kr från försäkringsbolaget. Det är minus 20 % i åldersavdrag och 1.500 kr i självrisk.

När det gäller glasögon har jag faktiskt bestämt mig för att köpa samma bågar som jag hade. Jag trivdes bra i dem.

I alla fall kommer jag att återigen få såna där äckliga droppar i ögonen, så jag går inte tillbaka till jobbet efteråt. Hem och blunda istället. Passar ju bra efter denna natten...

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar