tisdag 5 september 2017

En riktigt slö dag

Gomorron. Idag vaknade jag av larmet på klockan. Hade ställt det på klockan 7 så att jag skulle hinna vakna, skriva bloggen, ta på mig och packa för dagen samt äta frukost innan jag blir hämtad 9.45. Dags för utflykt!

När jag kom upp till frukosten igår morse fick jag reda på att det inte skulle serveras någon middag i restaurangen på kvällen. Istället skulle det vara Greek night på tavernan nere vid stranden.

Det ser mysigt ut!

Jag åt frukost lite senare igår, i jämförelse med söndagen. Mycket lugnare. De flesta andra hade redan ätit så det var inte så mycket liv i restaurangen.

Efter frukosten packade jag en liten väska med vatten, frukt, korsordstidning, mobil och plånbok och gick till stranden. Hittade en sacco-säck och slog mig ner. Efter en liten stund såg jag någon gå omkring och ta betalt. Tittade på lappen som satt på min parasoll, hade inte sett den innan. Där stod det att det kostade 15 euro/dag för 2 säckar och en parasoll. Fick eld i baken och packade ihop alla mina saker och gick. Dock kom jag på senare att det kanske inte gällde oss boende på hotellet. Det finns nämligen lyxigare sängar med tak på och där står det uttryckligen att priset (30 euro/dag) även gäller hotellets gäster. Så det kanske hade varit OK för mig att vara där.

Men jag förflyttade mig till min terrass och möblerade om lite.

Nu hamnade solsängen i skuggan. Dock är den fruktansvärt obekväm. För det första kan man inte få upp ryggen så att den blir helt rak. Lite svårt att sitta där och lösa korsord. För det andra går det en "balk" precis där man har rumpan, så obekvämt! Så jag drog istället fram det jättetunga bordet till kanten och satt på långsidan med tidningen på bordet.

Där blev jag sittande hela dagen. Lite avbrott för bad i poolen. Min lunch åt jag där också. Jag hade snott ett hårdkokt ägg från frukosten så detta dukade jag fram:

Philadelphia-osten med lax och dill fick jag dock vänta med till en annan dag. Den hade legat för nära kylelementet i kylen och var stenfrusen. Brödet är alltså som en skorpa gjord av mörkt surdegsbröd. Mycket gott och sånt klarar min mage. Det blev en med ost på och en med tzatsiki och ägg.

Jäklar vilket sting det blev i tzatsikin jag gjorde! Mums. Älskar vitlök. Dock var detta väldigt kladdigt :)

Vid 17-tiden kom mina grannar på terrassen bredvid ut och vi började prata. De hade mycket lindriga engelskakunskaper, men det gick ändå. De kom från Polen och träffades i ett fängelse :) Han jobbar som vakt och hon som psykolog. Mycket trevliga personer! Vi snackade en timme innan det var dags att förbereda sig för Greek night. Även om jag duschat av mig i sötvattensduschen vid poolen efter varje dopp ville jag ta en ordentlig dusch.

När jag kom ner till tavernan fick jag ett bord för mig själv. Tyvärr. Hade gärna velat bli placerad tillsammans med andra. De som satt omkring mig var familjer som bara pratade med varandra. Jag tycker att man skulle dukat flera långbord så att man skulle få träffa främlingar. På bordet satte de fyr på en sån här sak.

Det var i alla fall kanel i blandningen och getingarna höll sig borta. Det är otroligt mycket getingar här. Också inne när man äter frukost. Gillar inte getingar alls!!

Nu börjar det komma folk!

Maten var ungefär som i restaurangen, fast mer koncentrerat på grillat. Gott. Det blev ett hopplock.

Eftersom jag hade ganska tråkigt så stannade jag inte så länge. Bara tills maten var uppäten. Har ju varit på flera Greek night på Kreta, så dansen och musiken "kan" jag.

Gick istället och satte mig på min terrass igen. Där trivs jag och det gör inget att jag är ensam.

Utflykten jag bokat beskrivs så här:

Enastående Thassos – kan bokas hemifrån
Följ med på vår ötur där du får höra och uppleva intressanta berättelser om Thassos spännande historia. Du besöker intressanta platser som klostret Archangelo och utgrävningsplatsen Aliki. Mat och dryck ingår inte.
Dagens första stopp är ett besök i öns viktigaste kloster, Archangelo, som tillhör Mount Athos, som numera är ett nunnekloster. En guidad tur i klostret kommer lära dig mycket om de ortodoxa religiösa traditionerna. Här får du även möjlighet att smaka på vatten från klostrets heliga källa.
Nästa anhalt är Aliki, en viktig arkeologisk utgrävning. Detta var ett viktigt marmorbrott, och utgrävningar pågår av de omgivande bostadsområdena. Vandra runt vid utgrävningarna eller njut av en kaffe på något av Alikis strandcaféer.
Efter Aliki kör vi till den imponerande bergsbyn Panagia, där vi besöker en av öns vackraste kyrkor. Guiden kommer berätta om både religionen, traditionerna och de värdefulla gamla ikonerna. Sedan vandrar vi ner genom de pittoreska gränderna till byns gamla olivpress. Alla som trodde det var enkelt att pressa oliver får tänka om, och man förstår varför olivolja var så värdefullt i gamla dagar. I Panagia finns möjlighet för ett lunchstopp och varför inte njuta av lokala grekiska smårätter "meze" och en promenad i de mysiga gränderna?
Du kan förvänta dig en intressant dag med både nutida och dåtida aspekter av ön och vackra utsikter längs med vägen.
Bra att ta med:Solskydd. Vattenflaska. Bra skor. När man besöker klostret ska både armar och ben vara täckta, men det finns kläder att låna i klostret om så behövs. Färdledning:Skandinavisk guide. Tid:Heldag, ca 08.00-16.00

8 startar den inte... blir upphämtad 9.45. Får se när vi kommer hem. Skall bli intressant att se mer av ön. När jag var på en liknande utflykt på Kreta så stod det att axlar och knän skulle vara täckta, inte armar och ben. Har ingen lust att åka i långärmat, och något långbenat har jag inte. Får bli capribyxor som slutar strax nedanför knät och så en t-shirt. På Kreta fick man låna saronger att svepa in sig i.

Nu skall jag gå till frukosten. Ha en bra dag!