måndag 4 september 2017

En tur till Limenaria

Gomorron. Solen skiner och det är redan 24 grader ute. Detta ser ut att återigen bli en dag då det är lagom varmt. I jämförelse med hur det brukar vara på Kreta just denna veckan på året så är det väl 8-12 grader svalare här. Det gör mycket för hur man står ut. Jag har ju lite svårt för när det är för varmt, så detta passar mig precis.

Igår efter jag skrivit bloggen gick jag till frukosten. På vägen mötte jag en katt som fascinerat satt och stirrade på någon typ av flygfä. När det flugit bort fick jag peta lite på katten.

En väldigt smal liten katt, inget Maggie-hull på den magen! Spinna kunde den i alla fall.

Så här ser mitt hotell ut från havssidan.

Jag bor på våning 0, alltså bottenvåningen. Men om man går in från andra hållet är våning 3 bottenvåning. Hotellet ligger alltså i en sluttning. På våning 2 finns restaurangen, det är fönstren med solgardiner nerdragna.

Vidare till frukosten. Massa att välja på här också. Jag äter inte så mycket frukost, så detta fick det bli:

Juice, 3 sorters ostar, en liten skiva bacon, 2 små plättar, lite scrambled eggs med tomat och skinka, en skiva grillad tomat, en skiva salami, en skiva kalkon och en rostad brödbit. Idag tänker jag hoppa över brödet och ta mer scrambled eggs och tomat, om det finns.

Så här ser det ut där man tar maten.

Yoghurt, frukt och annat. Vågar inte äta yoghurt då de flesta jag har provat hemma i Sverige innehåller något som faktiskt får mig att somna. Jag kan dricka Lindahls kvargyoghurt i portionsflaska, men somnar som en stock av deras yoghurtkvarg i en litersförpackning! Samma smak. Efter kontakt med dem kom vi fram till att det enda som skiljer de 2 åt är ett konserveringsmedel, som jag då inte verkar tåla. Nåväl, bättre att hoppa över så att jag inte sover mig igenom dagen!

Massa sött, flingor och kakor och tårtor (!). Vem vill äta kaka/tårta till frukost?

Långa rader med varm mat. Är faktiskt grymt imponerad av maten jag har fått här hittills. Gott, enkelt, spännande med nytt och inget är slut när man skall ta av det. Bra ruljangs alltså!

Här är restaurangen uppifrån tredje våningen.

Bussen till Limenaria går en gång var 90:e minut. En liten promenad på några hundra meter utefter vägen till nästa hotell. Den kom och resan gick snabbt, det är ju ändå bara 3 km. 1.80 euro kostade det. Hm. Ser nu att jag inte har någon euro-symbol på mitt tangentbord, och inte kan jag göra några ASCII-koder heller. Sorry.

Limenaria är en väldigt liten by. Bussen stannade på "stora vägen" och sen var det denna gatan ner där det inte bara fanns turistaffärer. Alla andra smågator var bara för turister eller den hungrige/törstige.

På denna gatan fanns 3 st "supermarket", fast stora var de inte :) Spanade ut vilken jag skulle handla av och strosade ner mot stranden.

Hittade en bar som jag hade gått till om jag vore fotbollsintresserad. Hur gick det för alla er (oss) Boxer/ComHem-kunder, fick ni se matchen på något sätt? Har förstått att de fortfarande strider.

Mitt hotell marknadsför sig.

Små mysiga gränder med massa turistaffärer.

Limenarias strand.

När jag inte orkade gå längre hittade jag ett café där jag beställde en kall dricka. Väntade med att gå och handla tills det var 40 minuter kvar till bussen skulle gå. Handlade dricka, gurka, vitlök, skivad ost, philadelphia-ost, persikor, vindruvor och, i brist på knäckebröd, såna där skorpor som ser ut som rostebröd, fast mörka. Med detta kan jag tillverka tzatsiki och få "bröd" med pålägg och tzatsiki till lunch. Idag skall jag nog sno ett ägg också.

Under min promenad köpte jag också några turistsaker till mig själv.

En magnet i form av en liten målning på duk.

4 glasunderlägg. Jag har ju träbord hemma och har ofta tänkt att jag borde ha glasunderlägg för att inte skada bordet. De jag tittade på först stod i någon sorts ställning, men så hittade jag dem utan ställningen också. Skillnaden, som jag upptäckte först när jag kom hem, var att det stod Thassos på de första. Faktiskt bättre utan :) Sen köpte jag också massa kryddor, men de är presenter så de visar jag inte.

Jag har glömt att berätta detta, men jag råkade ut för en olycka i torsdags. Klassikern "ramla i badkaret". Jag har ett väldigt smalt badkar och i det har jag en matta med sugproppar under. Men eftersom badkaret är smalare än mattan ger den bara en falsk säkerhet av skydd. Varje gång jag kommer i närheten av kanten (måste gå långt bak nära avloppet för själv duschen) och den flyttar på sig. Jag har ofta tänkt "tänk om jag ramlar" och nu gjorde jag just det. Rakt bak i kranen med ryggen. Satan i gatan vad ont det gjorde! Och rädd blev jag. Tänk om jag slagit i huvudet! I alla fall så började jag även få ont under höger bröst i revbenet på fredagen. Hur katten gick det till? Slungades mina inälvor framåt med sån fart att jag fick en spricka i ett revben? Den smärtan blev värre framåt dagen och det gjorde ont när jag andades ut eller böjde mig ner. Och lyfte tunga saker. Så det där med att bära allt jag handlade var lite smärtsamt. Hoppas det ger med sig snart!

Åter till resan. Väl hemma öppnade jag dörren ut och fick se min kattvän. Döpte honom till Tzatsiki :) Eller rättare sagt, mamma döpte honom, vi pratade i telefon. Han fick lite vatten, men det var inte intressant. Skuggan var mysigare.

Efter en stund övergav han mig. Får se om han kommer tillbaka.

Bad på stranden, korsord, en tupplur och sen var det dags att inviga mitt stora, fina badkar!

Jag är lite knepig, jag har väldigt svårt för att bara sitta/ligga ner och göra INGENTING! Släpade in ett litet bord i badrummet och satte på Miss Fischer på Netflix. Stod ut i 20 minuter...

Middagen igår var god den med. Men det var mycket mer liv i restaurangen än kvällen tidigare, så jag bara åt och sen gick jag. Bättre att slappa i mitt rum. När jag gick "råkade" jag få med mig ett antal knivar, gafflar och skedar... Gjorde supergod tzatsiki när jag kom till rummet, den blir god till lunch idag. Nu har jag gömt besticken så att städerskan inte skall ta dem tillbaka.

Kvällen avslutades på terrassen/altanen (kallar de för olika, jag vet, men jag har inte bestämt mig för vad den skall kallas).

Idag skall jag bara stanna här på hotellet. Bada i poolen och i havet. Slappa på min terrass. I morgon klockan 9.45 blir jag hämtad av en buss, då blir det heldagsutflykt över hela ön. Skönt att det inte är så tidigt jag hämtas.