onsdag 6 september 2017

På dagsutflykt

Gomorron. Idag vaknade jag klockan 4, var vaken till 6, försökte sätta på en DVD i min externa spelare, men bilden var vriden 90 grader, så jag gav upp och kollade lite på Netflix. Slumrade till 7.30, då jag gick upp och gick en kort morronpromenad på stranden. Den är inte lång, så det gick fort. Blev bara 1.000 steg. Men sanden är så mjuk att man sjunker ner långt och det är riktigt jobbigt att gå.

Efter frukost igår tog jag min "packning" och åkte upp till tredje våningen, d.v.s. bottenvåningen mot vägen till. Jag skulle bli hämtad 9.45. Jag passade på att ta några bilder av hotellområdet uppifrån.

Varning. Många bilder i detta inlägget!




Sen satte jag mig vid vägen och väntade.


Det stod att bussturen skulle ha skandinavisk guide, så jag blev lite fundersam när ingen av de andra 6 personerna som väntade pratade några skandinaviska språk. Men de var antagligen personer som kommer från ett annat land, men nu bor i Skandinavien. Blev lättad när jag såg "min" Ving-guide Marcus, det fanns också en finsk tjej. Men när Marcus öppnade munnen och började prata i mikrofonen blev jag paff. Han pratade någon hemmagjord blandning av danska-svenska-norska, mest danska. Det var väl meningen att alla vi från de länderna samt Island skulle förstå honom. För mig lät det bara löjligt och ansträngt. Men men. Han och finskan pratade oavbrutet nästan hela dagen, var lite trött på den till slut. Visst, vi fick väldigt mycket bra information om vad vi såg och var vi var, men eftersom finskan är ett väldigt "långt" språk var hennes tid vid micken mycket längre. Tröttsamt att höra när man inte förstår ett ord. Nåväl.

Först åkte vi till ett kloster som heter Moni Archaggelou. På kartan nedan så bor jag på nr 1 (längst nere i vänstra hörnet). Klostret är nr 2. Men de som suttit längst på bussen hade börjat redan i Golden Beach uppe till höger. Bara transportsträcka runt hela ön (motsols) för att hämta upp resten.


Jag hade ju på mig kläder som täckte knän och axlar, men det räckte inte. Det fanns kjolar (för damerna) och byxor (för herrarna) att låna. Samt schalar för damer med bara axlar. Bara att ta på sig en gulblommig gräslig polyesterkjol utanpå byxorna. Vi såg kul ut, det är väl det minsta jag kan säga...


Ingången till klostret.


Det gamla klostret på höger sida. Det nya på vänster sida. Men det höll de på att bygga så enda gången det öppnas är på söndagarna när det är gudstjänst från 05 till 09. Sen bjuder nunnorna på mat.


Vilken utsikt!


Här bor nunnorna.



Alltså utsikten!!



Ingången till gamla klostret. Där inne fick man inte fotografera. Det var så fint (och litet) inuti!


En otroligt söt liten klockstapel.


Ingången till nya klostret.


Rakt fram en presentbutik. Jag köpte en handgjord tvål till min kompis Lena, den hade nunnorna gjort.


Utgången. Vi lämnar ifrån oss lånekläderna. In i bussen igen och så vidare till nr 3 på kartan ovan, den lilla byn Aliki. Där fanns massa utgrävningar från ca 200 f.Kr.


En sarkofag där en ung ogift kvinna varit begraven.



Vår reseledare Marcus.


Här nere vid stranden har det legat ett litet tempel. Men hamnen växte och tillslut användes templet som bordell... de var mycket frimodiga där, för man kunde "umgås" med en eller flera, samma kön som en själv eller olika. Bara "ta" det man ville.


De byggde istället några nya tempel uppe på höjden. Orsaken till att man vet att det var tempel och inte kyrkor är att när det gäller kyrkor finns det alltid bara en. Men tempel måste man ha fler, ett för varje gud/gudinna.





Här stod jag en bra stund och bara blev hypnotiserad av vågornas rörelse och ljud. För mig är ljudet av havet (och åsynen av vågorna) något som ger mig otrolig trygghet. Jag har nog aldrig mått så bra eller känt mig så trygg som när vi var ute och seglade när jag var liten. På kvällarna, om det regnade, satt vi och lyssnade på ljudet och spelade yatzy. Barndomsminnen.... Åter till utflykten :)



Thassos är känt för sin fina marmor. Här har man brutit marmorn som templen är gjorda av (och senare också).

Det var väldigt varmt ute och givetvis glömde jag min lilla "viftpinne" (en sån där handgrej man kan svalka sig med) på hotellrummet. Två stycken dessutom. Hade kommit väl till användning en dag som igår...


När vi avslutade nere vid stranden på Aliki var den färskpressade apelsinjuicen jag beställde försvinnande god.


Glad att slippa trängas med så här många människor på min strand!!

In i bussen igen, nu för färd till en bergsby som heter Panagia, nummer 4 på kartan ovan. Där började vi först med lunch, den ingick i priset. Taket över oss var väldigt vackert!


Tyvärr är dessa druvor inte ätliga. Däremot kan man göra hembränt av dem, fast det smakar tydligen fotogen. Men det är OK med poliser och politiker att göra och sälja utan att straffas för det.


Många vackra hus i denna lilla by.


Och gränder.



Kissing Bridge. Står man och pussas på denna bron så varar kärleken för evigt. Jag fick hjälpa flera medpassagerare med att fotografera dem :)


Utsikten från Kissing Bridge.


Under bron har många slängt småmynt och lagt en önskan.


Ett hjärte-träd.


Heligt vatten. Att dricka detta OCH pussas på bron då lever man för evigt med sin kärlek.


Gatorna är gjorda av marmor.


Byn.

När vi vandrat runt lite gick vi till ett olivoljepresseri (eller vad man skall kalla det).

De hade ett gammalt vattendrivet presseri, som inte används längre. Men vi fick en demonstration om hur det hade funkat.


Vatten driver kvarnen och hydraulikpumpen som driver pressen.






Ett valnötsträd, kraftigt zoomat. Man kan äta frukterna innan de "skrumpnar" och blir nötter.

Här är det moderna presseriet, där de gör kallpressad olivolja.





Man kunde köpa armband gjorda av olivkärnor.


Sen hade vi 45 min fri tid i byn innan bussen gick igen. Här ovan restaurangen där vi åt lunch tidigare. Jag var lite smart och passade på att handla dricka och frukt, så nu slipper jag åka till Limenaria idag.

På bussen igen och i Thassos stad hoppade reseledarna av. Äntligen lite tyst! Nähä, chauffören höjde musiken i högtalarna och det spelades grekisk musik. Vet inte vad det är med mig, kanske bara för att jag var så trött i huvudet, men musiken gick mig på nerverna. En timmes resa och vi var hemma igen, vi åkte samma väg som från färjan i lördags, runt hela västsidan av ön.

Utflykten var bra, även om det var jobbigt att hela tiden ha någon som snackar i micken. Hade det bara varit en guide med så hade han (förhoppningsvis) varit tyst tidvis. Massa intressant historia, men framförallt var det kul att se andra delar av ön.

Å vad det var skönt att komma hem! En dusch, vila och sen middag. På kvällen, när det var helt mörkt, gick jag en promenad ner till stranden. Ville kolla om det stod att det kostade 15 euro för sacco-säckarna även för hotellgäster, men det gjorde det inte. Så idag blir det ett besök där.

Lena ville att jag skulle ha filmat vågorna tidigare under dagen, men jag såg inte meddelandet förrän vi satt på bussen igen. Så denna svarta film är till dig Lena!


Nu börjar det bli för varmt att sitta på terrassen utan skydd av parasollen. Och jag ser knappt skärmen. Hoppas jag har lagt upp rätt bilder :) Klockan är strax efter 9 och nu är jag redo för frukost! Sen blir det en dag på stranden, i alla fall till att börja med.

Ha en bra dag!

1 kommentar: