söndag 3 september 2017

Framme!

Gomorron. Klockan är snart 7 här, det innebär att hon är snart 6 hemma. Jag vaknade för en halvtimme sen. Inte så konstigt att jag vaknade så "tidigt", då jag gick och la mig strax efter klockan 21 igår och somnade direkt. Det var en väldigt lång dag igår!

Men jag börjar med fredagen. Jag var helt färdigpackad på morgonen och fick skjuts ner till Vallda och Kungsbacka kattpensionat direkt efter jobbet av kollegan H. Jag gick hem direkt efter jobbet, packade i Maggie i buren och så kom H. Smidigt och lätt. När jag kom fram till pensionatet visste jag att jag skulle få vänta 20 minuter på en kompis till hon som äger stället, som skulle släppa in Maggie. Det visade sig dock att det samtidigt kom en tjej som skulle hämta den kattens som just då bodde i rummet som Maggie skulle ha. Först skulle rummet alltså städas. Så jag lämnade Maggie i buren utanför och gick till bussen. Hann inte vänta. Hon såg lite misstänksam ut där i sin bur. Hon hörde massa katter, men såg dem inte.


Jag fick vänta lite på bussen in till Kungsbacka, men vädret var skönt. Tidigare i veckan hade det bestämts att en kille som heter Arash skulle sova över hos mig. För att göra en lång historia kortare så var han en av de flyktingar som bodde på Sjögården i Ellös för nästan 2 år sen (eller lite kortare tid). Han är 23 år och kommer från Iran, han kom själv. Mormor "adopterade" honom och han känner min familj väl. Nu bor han i Lysekil (Sjögården är stängd) och har gått på bibelskola. Han har ingen asyl än, men får väl besked inom 3-6 månader. Nu skulle han till Göteborg och söka jobb som frisör.

Vi bestämde träff på Mölndals station, för det är inte lätt att förklara vägen hem till mig om man inte kan området. Enklare så här. Vi kom hem och satt och snackade en stund. Ett missförstånd gjorde att jag inte hade fattat att han ville stanna i 3-4 dagar. Inga som helst problem, jag litar på honom, men hade jag fattat det så hade jag inte lämnat kylen helt tom. Jag hade verkligen ansträngt mig för att inte ha några färskvaror hemma då jag skulle vara borta en vecka. Synd att jag inte fattade detta. I alla fall tog han en promenad till Maxi medans jag packade ner mitt handbagage. Sen satt vi och snackade tills klockan var nästan 23. Jag visste att min klocka skulle ringa 2.30, så jag gick och la mig.


Himla synd att jag inte kunde spendera mer tid med honom, han är en så härlig person! Men om han flyttar till Göteborg så har jag gratis kattvakt :) Han gillar Maggie och har träffat henne flera gånger hemma hos mormor.

Klockan ringde och jag gick iväg. Himla tur att jag skulle ta en sväng runt soprummet, för då upptäckte jag att mina nycklar låg kvar på hallbyrån! Arash hade låst efter mig (han ville att jag skulle väcka honom när jag gick) och det hade ju inte varit så bra att lämna hemmet utan nycklar. Gick tillbaka och hämtade dem. MEN den där följetongen med mina glasögon verkar fortsätta. Jag blev lite distraherad av mitt nattbesök så jag glömde helt av att packa ner de gamla terminalglasögonen (de jag har haft på mig hela tiden sen jag tappade de andra i New York), och som jag nu återigen har vid datorn i sängen. Det innebär att jag inte har ett enda par extra glasögon med mig. Jag är lite "supersticious" och tycker inte alls om detta. För att inte tala om att mina nya vanliga glasögon har fel styrka för att sitta vid datorn, så nu ser jag återigen som en kratta... A never ending story. Dessa nya glasögon jag har på mig nu får jag hålla i med näbbar och klor. Vågar inte tänka på vad som skulle hända om jag skulle tappa dessa. Då ser jag ju inte någonting!! Måste sluta tänka på det! Här är jag förresten i mina nya glasögon, exakt likadana som jag hade tidigare (fast med annan styrka). De var klara i tisdags.



Bussen visade sig vara nattens sista. Tror faktiskt aldrig jag tagit en buss så sent tidigare, fast för mig var det ju inte sent utan tidigt :)


Resan gick smidigt, men jag har aldrig åkt en sån full flygbuss! Klockan 4.30! Det var så trångt att jag fick sitta på golvet. Och sen när jag kom fram till Landvetter! SÅ MYCKET FOLK! Det gick knappt att komma innanför dörrarna. Jag stod i fel kö i säkert 20 minuter, men lyckades smidigt hoppa över till den rätta utan att ställa mig sist. Sen när jag kom fram visade det sig ändå vara fel kö, eller rättare sagt jag skulle ha checkat in i automaten innan jag kom fram. Men det gick smidigt att fixa. Jag hade kommit till Landvetter 4.45 och planet skulle gå 7.05. Det var tur att jag hade så mycket extra tid. Var innanför säkerhetskontrollen strax efter klockan 6.

På vägen till Landvetter laddade jag mobilen med en sån där nödladdare. Hade glömt ladda hemma. När jag satte mig på golvet i bussen kom sladden i kläm och kontakten man stoppar in i mobilen knäcktes. Jag hade en sladd till med mig, men det kändes som om det vore en bra idé att ha två. Letade upp en affär som sålde elektronik och köpte en ny sladd. Jäklar vilka överpriser de tar på Landvetter! 249 kr bara för en kabel, ingen laddare. Sen lite frukost. 42 kr för en flaska mineralvatten. 89 kr för en liten tonfiskmacka. Tjoho....

Planet var ett litet ett. Jag flög med SAS Charter (reser med Ving).


Jag var så trött efter bara några timmars sömn att jag faktiskt lyckades med att somna innan vi planade ut. Vaknade när de kom med middagen. Den var god, rostbiff med kulpotatis och en jättegod grönsaksblandning med massa olika kålsorter. Lite lax var det till förrätt och någon kaka till efterrätt. Somnade lite till, men bara i korta perioder. Satt ytterst av 3 och de som satt innanför mig ingick tydligen i ett väldigt stort resesällskap. De ville upp och prata med sina släktingar hela tiden. Bara att resa på sig.

Vi landade på flygplatsen i Kavala precis efter 11 lokal tid (10 hemma). Flygresan tog alltså precis 3 h. Lagom faktiskt. Man hinner knappt tröttna på att sitta still. Sen var det buss till en kustby som heter Keramoti. Där fick vi gå av bussen och gå på en stor bilfärja. Den var väldigt röd... och hög. Tog ingen bild men lånade denna på nätet.


Jag stod allra högst upp där det fläktade underbart! Temperaturen var behaglig, ca 24 grader i skuggan, men solen gassade. Gott då med vindar!


Keramoti såg ut att vara en söt liten by, i alla fall från vattnet :)



Utsikten från en av de högre däcken på båten, jag gick omkring lite. Mycket folk, många bilar och åtminstone 4 bussar. Resan tog ca 40 minuter. Vi gick av färjan och hittade vår buss igen.

Vi landade på norra änden av ön och jag skulle till den sydvästra. Resan gick utefter kusten och det var otroligt vackert. Däremot blev jag lite nervös när jag såg dessa:


2 personer på varje motorcykel, hjälmarna hänger över deras armar och så körde de i bredd. Jag uppskattar att bussen körde minst i 90 (hjärtat i halsgropen på de slingriga vägarna) och de körde fortare. Snacka om att ha en dödslängtan!!

Väl framme på hotellet (Blue Dream Palace) var jag den enda som skulle stiga av. Det finns flera andra svenskar här men de har rest med en annan resebyrå. Klockan var ungefär 14 när jag kom fram.

Mitt rum är jättefint och väldigt fräscht. Här kommer lite bilder:


Rummet från hallen sett.


Och andra sidan, från sängen.


Hallen. Ingen riktig garderob, men detta funkar ju det med.




Toan var stor och fräsch med både dusch och badkar. Det där badkaret måste jag testa någon dag! Helst då innan jag blivit solbränd, för det är inte mysigt att bada varmt om man är solbränd :)


Min egna terrass. Med havsutsikt och inte mycket insyn.



Och som den yrkesskadade person jag är var jag ju tvungen att spana in AC:n. Tur att man gjort "en miljon" manualer på såna här, jag hade inga problem med att lista ut hur jag skulle få den att inte bara sänka temperaturen utan även "svepa" :)

Jag packade upp, vilade lite och gick sen ner till havet. Egeiska havet. Skrev på Facebook att det var Medelhavet, men det är det inte. Det visste jag, men jag skrev fel ändå.... I alla fall var det jätteskönt att bada! Bara lite kallt den första minuten, men sen... Och det var skönt att man bara behövde gå ca 5 m ut för att inte bottna. Hatar såna där långgrunda stränder där man får gå en halv km för att få vatten över knäna...


Ingen dålig utsikt. Alla solstolar och sånt är gratis för oss som bor på hotellet. Jag hittade en "sackosäck" i skuggan och la mig ner efter badet. Somnade som en stock... tur att det var i skuggan, för jag hade inte smörjt in mig. Skulle ju bara ta ett kort bad.


Här är vyn upp mot hotellet. Från min terrass är det inte många meter till en av poolerna, sen ligger stranden precis på andra sidan den.

När jag vaknade till så gick jag till poolen bara för att inviga den också.





Där precis till höger om det vita trappräcket bor jag. Se gick jag in och duschade. Surfade lite och slappade innan jag kände att jag var redo för middagsbuffé. Frukost ingår i priset, men jag la till 500 kr för middagsbuffén. Visste ju att detta stället ligger 3 km från byn Limenaria, men däremot inte om det fanns restauranger i närheten. Bättre att vara på den säkra sidan och slippa gå/ta buss in till byn varje gång jag skall äta middag.

Maten var jättegod! Det fanns massa olika rätter att välja mellan. Jag provade lite av många av dem. Fisk, kött, tortellini, pizza, gnocchi, massa olika sallader, pommes, korv och så tzatsiki så klart. Mycket gott. Glömde fota, skall göra det ikväll. Utsikten var underbar över havet. Var dock helt slut i rutan, så jag blev inte sittande länge. Gick till mitt rum och satt en liten stund på terrassen.


Lite musik hördes långt bortifrån, andra människors prat, men inte så att det störde. Där ute kan jag lätt sitta och kolla på Netflix eller DVD på datorn. Fast en annan kväll. Gick till sängs som sagt någonstans runt 21. Sängen är (givetvis) lika förbannat hård som alla andra sängar när jag är ute och reser. Men jag hade med mig min egen kudde och det fanns många kuddar i sängen. 2 bakom huvudet, 2 under knäna och jag kunde sova på rygg.

En besvikelse var att det verkligen bara fanns kylskåp på rummet. Trodde ju att det i alla fall skulle finnas en tallrik och några bestick. 2 glas var allt som fanns. Nu måste jag tänka om lite. Hade ju tänkt att jag kan äta lunch på rummet varje dag, men det blir svårt. Jag måste i alla fall in till Limenaria idag för att bunkra lite. Frukt vill jag ha. Och annat som inte kräver vare sig uppvärmning eller att man skall dela det. Det finns en "mini-market" här på resorten, men den är bara ett skämt. 2 sorters chips, 2 sorters kakor, vatten (bra, har köpt 6x1.5 liter) och lite vin. Resten är bara souvenirer och badsaker. Så in och handla måste jag. Det skall tydligen gå en buss på stora vägen, hade ju inte varit några problem att promenera de 3 km det är, om det inte vore för att alla greker kör som galningar och trottoarer är inget de vet vad det är...

Nu är klockan 7.38 och frukosten börjar serveras från 8 eller 8.30. Ha en bra dag!!

4 kommentarer:

  1. Härligt att du är på plats. Ska bli roligt att följa även denna resa. Mvh Åsa i Norrköping

    SvaraRadera
  2. Vilket fint hotell! Ser verkligen super ut. Ett tips, låna en tallrik och bestick från middagsbuffen. Det gjorde vi utan problem när vi hade samma förutsättningar. Dock lade vi dem i kylskåpet på dagen så inte städerskan skulle ta med sig dem tillbaka. Funkade super om bara kall mat. Trevlig semester! /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte låna när jag frågade i receptionen (det finns en bar bredvid). Dock fanns det en liten assiett och 2 teskedar på rummet (det stod 2 småburkar marmelad på dem, vad man nu skulle ha dem till när man inte hade något att lägga marmeladen på...). "Lånade" en massa bestick på middagen, tog alla som fanns på mitt bord så att den som skulle duka av skulle tro att någon annan redan dukat av besticken. De är väl gömda.

      Radera